Učenje je eden od najosnovnejših procesov v človekovem življenju in nujen za preživetje
Oddaje | 27.08.2020, 18:00 Nataša Ličen
Vedno več je učencev s težavami pri učenju. Znanstveniki skušajo ugotoviti razloge učnih težav, vendar dokončnih odgovorov še ni. Živimo v svetu, ko kljub temu, da večini ničesar ne manjka, ni naklonjen učenju in zavira zdrav razvoj.
Učenje je prilagajanje. Več kot je sprememb v času, v katerem živimo, bolj je dobrodošla sposobnost učenja, v katerikoli starosti.
O učenju smo se pogovarjali z dr. Urško Sešek, doktorico znanosti na področju jezikoslovja.
V oddaji »Via positiva« je poudarila: »Lik učitelja obsega več sklopov, pomemben del je osebnost in seveda čim boljše obvladanje predmeta, ki ga poučuje, poznati je treba tudi metode poučevanja. Do določene mere se lahko naučimo, kako biti dober učitelj, toda brez vstopnega potenciala ne gre.«
Brez učenja ne moremo
»Problem učenja, ki ga prepoznam danes je, da smo ta pojem zelo zožili. Na učenje podatkov, na pisanje, branje, seštevanje in učenje na pamet. Najbolj me skrbi, ker otroci učenje povezujejo z nečim kar je nujno, pod prisilo, kar nima veliko zveze z življenjem, in da je dobro s tem čim prej opraviti. Učenje je veliko več kot to. V osnovi je učenje tvorjenje novih živčnih povezav, ne gre samo za vedenje, nalaganje informacij, za pomnjenje, ampak gre za ustvarjanje novih zmožnosti, za graditev novih veščin. To velja vse življenje.«
Učenje na daljavo je prineslo le deset odstotkov znanja, od tistega, kar bi se naučili v šoli. Mladim ni vseeno za učenje, zavedajo se, da je znanje vrednota, da ga potrebujejo.
Ključna je izkušnja
»Ob slabih izkušnjah nikakor ne bomo spremenili svojega odnosa do učenja. To je kar dolg proces, da izidemo iz teh neprijetnih spominov. Počasi je treba pridobiti drugačno, boljšo izkušnjo, ki izniči prejšnjo, slabo. Če to dosežejo ljudje, ki jim pri učenju pomagam, je to zame največja nagrada in zmaga.«
Tudi čustva igrajo pomembno vlogo
»Otrok, učenec, ne glede na starost, mora biti pripravljen, da se nekaj nauči. Celotni sistem, možgani, živčni sistem, mora biti sposoben, da lahko na določeni točki znanje nadgradi, ga absorbira. To vključuje tudi čustva. Če smo čustveno obremenjeni, zablokirani, to močno zavira učenje. V sistemu seveda ni mogoče, da bodo vsi učenci, v torek ob 9. uri zjutraj, motivirani in pripravljeni na učenje. Nekateri bodo, nekateri so bili prej, drugi bodo šele čez dva meseca. Individualno učenje je zato pač lažje in je izvorna, naravna oblika učenja, tudi intenzivnejša, ker je pač prilagojena posamezniku. Zmožnost za učenje se da povečati, seveda pa ne neomejeno.«
Prisluhnite pogovoru z dr. Urško Sešek v celoti. Slišali boste tudi, kako spodbuditi veselje do učenja, katere metode so pri tem učinkovite in nenazadnje, ali je učenje na daljavo, preko sodobnih virtualnih orodij, dobra izbira?