Ne zamudite svojega življenja
Oddaje | 03.08.2021, 17:20 Tadej Sadar
Kako prepoznati sodobne pasti in kakšna je pot do sebe, z odlomki iz knjige Anselma Grüna z naslovom »Ne zamudi svojega življenja.«
V zadnjih desetletjih veliko govorimo o samouresničenju, o iskanju samih sebe in o smislu življenja. Pred nami je nekaj misli iz knjižice p. Anselma Grüna, ki prinaša zgoščeno in temeljno spoznanje, da smo vsi do neke mere sebični in samovšečni in da s tem ni nič narobe, če vse te vzgibe pravilno usmerjamo. Resnična težava je nastopila z modernim časom, ki je usmerjen v trenutno izpolnitev vseh želja, v instant življenju. Kako prepoznati sodobne pasti in kakšna je pot do sebe, z odlomki iz knjige Anselma Grüna z naslovom »Ne zamudi svojega življenja.« Izšla je pri založbi Ognjišče, oddaji Sol in luč pa lahko prisluhnete v arhivu.
V vsakem izmed nas tiči hrepenenje, da bi življenje živeli in ne da bi ga zamudili. V vsakem izmed nas pa so tudi 'duhovi oklevanja', ki nas ovirajo pri tem.
Pogosto srečujem ljudi, ki zamujajo življenje, ker to preprosto ne ustreza temu, kar so si predstavljali. A čakajo lahko, kolikor hočejo, nikoli ne bodo našli tega, kar bi jim ustrezalo. Vedno bo v življenju prisotno nekaj, kar po njihovih predstavah ne spada zraven. In ker življenje ne ustreza predstavam, ga pustijo, da steče mimo.
Vse več je mladih, ki si zelo prizadevajo za poslednje zavarovanje - za primer smrti. Očitno v tem negotovem svetu potrebujejo varnost. Prej je zadostovalo začeti pri nekem podjetju in tam dobro delati. Tako si imel zagotovljeno delovno mesto. Danes nimamo nobenega zagotovila, ali bo to podjetje sploh preživelo. Nobene gotovosti nimamo več, kar sproža nemir v odnosu do samega sebe. Negotovost deluje tudi na izbiro partnerja, na vzgojo otrok. Ker je negotovost velika, raste tudi potreba po varnosti.
Ali boš za vedno obsedel v gnezdu svoje mame in se pritoževal čez ves svet, ki tako genialnemu in nadarjenemu mladeniču ne ponudi nobene priložnosti, da bi dokazal svoje sposobnosti, ali pa boš skočil iz vsega tega!
V času, ko sem veliko delal z mladimi, so ti k meni pogosto prihajali na pogovor in mi navdušeno pripovedovali, kaj vse bi radi počeli. Toda vedno jih je nekaj zadrževalo. Starši so preveč staromodni in za njihove ideje niso imeli nobenega razumevanja. Odgovoril sem jim: "Hočete slediti svojim notranjim vzgibom, istočasno pa želite, da bi se vaša pot vsem zdela imenitna, da bi odločitev vsi občudovali. Za samostojno pot nujno potrebujete odobravanje drugih. Toda če ste prepričani o svoji poti, morate iti po njej, ne da bi jo vsi odobravali. Gotovo se boste počutili osamljene, toda ta osamljenost spada k tej 'samo vaši poti'. Mnogi zamudijo svoje življenje, ker sami sebe naredijo odvisne od mnenja svojega okolja. Če imajo njihovi starši ali prijatelji pomisleke, si ne upajo slediti lastnemu vzgibu.«
Cenim svoje življenje takšno, kakršno je, tudi z vsem, kar sem zamudil. Preobražanje pa me osvobaja občutkov krivde.
O občutku izgube varnosti med mladimi, je pisal tudi slavni judovski terapevt Viktor Frankl. Menil je, da je vzrok v tem, da so mnogi ljudje izgubili varnost, ki izhaja iz tradicije. Počutijo se izkoreninjene. Kot drevo, ki hoče rasti visoko, pa nima korenin in se zaradi tega ob vsaki grožnji boji, da se bo posušilo in padlo. Med drugim je zapisal: "Človek izpolni samega sebe tako, da nečemu služi, ali tako, da ljubi osebo. Bolj kot živi za svojo nalogo, bolj kot je predan svojemu partnerju, bolj je človek in bolj postaja on sam. Sam sebe lahko uresničuje zgolj v tolikšni meri, kolikor zmore pozabiti na samega sebe." Franklov zorni kot je diametralno nasproten današnjemu načinu življenja, kroženju okoli samega sebe, ki pa ne more odkriti nikakršnega smisla v življenju. V enem svojih del je citiral tudi Alberta Einsteina, ki je izjavil: "Komur se zdi njegovo lastno življenje nesmiselno, ni le nesrečen, ampak komaj sposoben življenja."
Psihologinja Ursula Nuber je napisala knjigo z naslovom "Pasti egoizma. Zakaj samouresničevanje tako pogosto vodi v osamljenost?". Opisuje, da je to kroženje okoli samega sebe moderna oblika narcisističnega egoizma. Razlog za to ne tiči le v preteklosti, torej v grenkih izkušnjah zapuščenosti, ampak tudi v sedanjosti. Nuberjeva meni, da je drža 'hočem vse - in to takoj' tipična za dandanes tako zelo razširjen narcizem, ki vodi k temu, da ljudje živijo mimo življenja in krožijo le okoli samih sebe: "Svet okoli njih je zgrajen iz dražljajev. Praviloma popustijo vsakemu vabilu potrošniške družbe in si tako izpolnijo vsako željo in tako dojemajo tudi svoje bližnje. Le ti postanejo objekti, ki jih lahko po mili volji uporabiš."
Nikoli ni prepozno.
Četudi ste že veliko zamudil, lahko v vsakem trenutku začnete zavestno živeti. Takrat bo tudi zamujeno dobilo svoj pomen. To je smisel preobrazbe; vse sme obstajati. Tudi kar je zamujeno, sme biti. Preobrazba je krščanski odgovor na mrzličen trud za nenehno spreminjanje, ki mnogim ne da miru na njihovi duhovni in terapevtski poti. Spreminjanje ima agresiven prizvok, saj moram postati povsem drugačen in v meni vedno vzbuja občutke krivde. Vse sem storil narobe.. V spreminjanju se vedno skriva tudi odklanjanje samega sebe. Takšen, kakršen sem, nisem dovolj dober. Preobrazba je nežnejša. Vse sme biti. Cenim svoje življenje takšno, kakršno je, tudi z vsem, kar sem zamudil. Preobražanje pa me osvobaja občutkov krivde.