Avtocestni sistem
Hojs: Dars bi lahko podizvajalce poplačal z bančnimi garancijami
Slovenija | 14.07.2011, 13:37
Saga s podizvajalci na pomurski avtocesti se nadaljuje. Društvo podizvajalcev je za jutri napovedano popolno zaporo pomurske avtoceste preklicalo in napovedalo začetek kampanje pritiska. Podizvajalci bodo protest kljub temu izrazili pred ministrstvom za promet in ministra opozorili, da ni več časa za vladno igro sprenevedanja in odlašanja. Nekdanji član uprave Darsa Aleš Hojs je za naš Radio Ognjišče dejal, da je odgovornost za neplačilo podizvajalcev na strani izvajalca nacionalnega programa izgradnje avtocest, ki je Dars.
Hojs, ki ga sicer veseli, da so se podizvajalci odločili za preklic zapore pomurske avtoceste, ker je prepričan, da je nesmiselno s temi problemi obremenjevati vse državljane, je glede prevzema odgovornosti jasen: „Dejstvo je, da je v tem primeru izvajalec nacionalnega programa izgradnje avtocest in pa vodja vseh investicijskih poslov, ki so bili tukaj vodeni, državno podjetje Dars. Odgovornost je seveda jasna. Tisti, ki vodi inženiring določene investicije je tudi zadolžen, da investicijo pripelje do konca oziroma jo pripelje tako, da je ne samo zgrajena avtocesta, ampak da so vsi akterji v teh poslih poplačani.“
Kljub temu so nekateri podizvajalci, ki so gradili avtoceste, že na robu propada. Na vprašanje, ali je zatajila država ali družba Dars, Hojs odgovarja: „Če se obrnemo na državo, lahko gotovo rečemo, da država, ne samo na segmentu teh podizvajalcev pri Darsu, ampak na splošno, ni vzpostavila reda plačevanja podizvajalcev oziroma vseh ostalih akterjev v naši družbi. Tukaj lahko mirno s prstom pokažemo na državo. Nekaj truda je sicer bilo narejenega v zvezi z obveznimi poboti, ampak, kot poznam zadevo, ta ni stekla in se praktično kaj veliko ni spremenilo.“
Krivdo pa seveda nosi tudi Dars na čelu z Matejo Duhovnik. Po besedah Hojsa je Dars sicer poplačal glavnega izvajalca, ni pa zagotovil, da bi ta glavni izvajalec poplačal vse podizvajalce. „Dejstvo je, da je nekaj teh podizvajalcev nedvomno bilo podizvajalcev glavnega izvajalca, in nedvomno je, da so tako njihova oprema - bodisi projektna dokumentacija, ki so jo izdelovali za glavnega izvajalca, bodisi samo delo na teh avtocestnih odsekih - bili opravljeni. Zakaj niso bili poplačani, v tem trenutku težko govorim, dejstvo pa je, da je naloga investitorja nedvomno bila, in to je predvidevala tudi pogodba, da se pet odstotkov pogodbenega zneska ali bančna garancija v višini pet odstotkov zadrži do končne primopredaje objekta, vključno z uporabnim dovoljenjem za dobro dokončanje del in tudi za poplačilo podizvajalcev.“
Podizvajalci od Darsa terjajo unovčenje bančnih garancij, ki so namenjene za poplačilo podizvajalcev. V Darsu pa medtem poudarjajo, da bančnih garancij za to ne morejo unovčiti. Nekdanji član uprave Darsa Hojs je drugačnega mnenja: „Tise bančne garancije, na katerih je eksplicitno navedeno, da je bančna garancija namenjena tudi za poplačilo podizvajalcev, je vsekakor možno unovčevati. Res pa je, da je potrebno vsakega podizvajalca pogledati posebej, ga preveriti, ali je dejansko podizvajalec glavnega izvajalca, ali je opravil dela na tem odseku in ali ga je možno poplačati iz garancije. Gotovo vsi niso podizvajalci take narave, da bi bili upravičeni do poplačila iz teh garancij. Tisti pa, ki so upravičeni, jih je gotovo možno iz teh garancij poplačati.“
Sicer pa nad Darsom še vedno visi poziv računskega sodišča za začetek postopkov za razrešitev uprave družbe. Računsko sodišče je namreč ugotovilo, da sta Mateja Duhovnik in Gordana Bošković kršili obveznosti dobrega poslovanja in predlagalo nadzornemu svetu naj jih razreši. A tega ni storil, saj razloga za to naj ne bi bilo. Do razrešitve še vedno ni prišlo, Hojs pa zamenjave pred menjavo oblasti ne pričakuje. „V tem času, ko bodo vse oči usmerjene v predvolilno kampanjo oz. v nove volitve menjave ne pričakujem, seveda pa pričakujem to zamenjavo ob pričakovani spremembi oblasti.“ Aleš Hojs še dodaja, da je pozive računskega sodišča potrebno spoštovati.