Upokojenci se z vlakom in avtobusom po Sloveniji vozijo brezplačno, v mestih še ne!
Svetovalnica | 13.07.2020, 12:36 Mirjam Judež
Nedavno je vlada uredila brezplačne vozovnice v javnem potniškem prometu. Kdo je upravičen, kako urediti prevoz in kaj vse je potrebno upoštevati ob trenutnih omejitvenih ukrepih, je razložil sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo Blaž Košorok: »V enem mesecu smo vpeljali celoten sistem, celotno ozadje, ki je bilo zahtevno: povezati vse baze podatkov med seboj, predvsem SPIZ, še vse ostalo, … V prvih dneh so pridni študentje rešili od 5. do 6.000 vlog, stvari se umirjajo, v mesecu dni bomo prišli na številko 15.000, morda kaj več.« S sekretarjem Košorokom se je pogovarjal Blaž Lesnik.
Slovenci dobro upoštevamo predpise, smo (dovolj) previdni
»Ko se je sprostil javni potniški promet, so potniki zelo dobro upoštevali vse predpise NIJZ (nošenje mask, razkuževanje rok, socialna distanca), potem smo vsi skupaj na to malo pozabili, do zadnjih dni, ko vidimo, da je pred vrati drugi val oz. nas je že dosegel. Spet smo se začeli zavedati, da je to nova realnost, na katero se bomo morali navaditi tako ali drugače z nošenjem mask, z razkuževanjem rok, sicer pa se tako na vlakih kot na avtobusih ljudje zelo dobro tega držijo, Slovenci kar upoštevamo predpise, kar je prav. Po preklicu epidemije so bili na začetku ljudje zadržani, prve dni se je voznik sam vozil s parimi potniki, a s postopnim odpiranjem srednjih šol so se stvari izboljšale, doseglo se je skoraj normalno raven pred korono, a stvari se bodo še izboljševale. Ljudje smo previdni in če upoštevamo navodila, lahko mirno uporabljamo javni prevoz.«
Prihodnost javnega potniškega prometa v Sloveniji je svetla
»Dajmo čim več uporabljati javni potniški promet. Možnosti in neizkoriščenih priložnosti imamo še precej, prepričan sem, da bomo tudi to uspeli v pravo smer obrniti, da bo multimodalni koncept prevoza zaživel tudi v Sloveniji. Mora pa javni prevoz postati bolj kakovosten, zadeva je na pravi poti. Vsak od nas bi si želel od točke A do točke B v čim krajšem času, zato bo ena od prioritet, da se bo to preko integriranega javnega potniškega prometa tudi zgodilo.«
Integrirana vozovnica se je dobro prijela
»Od 1. julija naprej se upokojenci od 65. leta naprej, vojni invalidi oz. veterani in invalidi z enotno evropsko kartico vozijo po Sloveniji brezplačno. Integrirana kombinacija vlak avtobus se je zelo dobro prijela, kar nekaj uporabnikov jo je začelo redno uporabljati. Želim si, da bi bilo tega čim več. Vloge za brezplačno izdajo vozovnic še vedno prihajajo. Vsak bi si želel imeti kartico ugodnosti takoj, prosimo za potrpljenje, saj to zahteva čas. Vlogo je treba izpolniti, to vlogo ta, ki je na vstopni točki, preveri, če so vsi podatki pravilni, ali je upravičenec upravičen do te kartice, lahko mu jo izda, lahko pa tudi pošlje po pošti, kar je bilo v teh časih priporočljivo. Sugerirali smo ljudem, da izpolnijo obrazec prek spleta in potem dobijo kartico po pošti, če je vse prav, približno v treh dneh.«
Oglasilo se je nekaj poslušalcev, ki na kartico čakajo že dva ali tri tedne. Sekretar Košorok je obljubil, da bo preveril, kje je prišlo do zapleta. Prosi za potrpežljivost, ker je potrebno obdelati veliko podatkov:
»V enem mesecu smo vpeljali celoten sistem, celotno ozadje, ki je bilo zahtevno: povezati vse baze podatkov med seboj, predvsem SPIZ, še vse ostalo, naše baze, da se samo iz EMŠO vidi, če je upravičenec do brezplačnega prevoza ... V prvih dneh so pridni študentje rešili od 5. do 6.000 vlog, zdaj se stvari umirjajo, na začetku je bil precejšen naval, zdaj pa tudi ostali izvajalci javnega potniškega prometa počnejo to za nas. V mesecu dni bomo prišli na 15.000, morda kaj več. Vsi, ki bi želeli preveriti ali imajo kakšno vprašanje, lahko pokličejo 01 478 84 11, kjer bodo dobili povratne informacije.«
Kje se lahko uporablja kartico za brezplačni prevoz?
»Kartico se lahko uporablja za primestni promet. Če bi se želeli voziti po Ljubljani, Mariboru ali Celju z Urbano brezplačno, to zaenkrat še ne gre, smo pa tudi s temi prevozniki v razgovorih, na kakšen način bi se dalo to integrirati v kartico. Zaenkrat lahko koristite medkrajevni prevoz, s kartico se lahko vozite po vsej Sloveniji. Mestni promet pa v kartico »Slovenija« zaenkrat še ne spada. Treba je narediti širše finančne, ekonomske analize. To lahko precej obremeni proračun, vsaj pri tej kategoriji upravičencev, govorimo o 600.000 ljudeh. Vsak potnik, ki se pelje, bi se tudi želel peljati z mestnim prometom, s temi izvajalci pa je potrebno doreči neke zakonske, pogodbene podlage, na podlagi tega pa narediti tudi finančni izračun. Na tej stvari se dela, najprej pa moramo narediti izračune. Slovenija je po svoje majhna in nekaj se mora tudi »splačati«, zato prihaja do težav, ko ni povezave med določenimi kraji (npr. Dolenjske toplice/Novo mesto) ali med vikendom nekateri avtobusi ne vozijo. Nekaj so brezplačni prevozi za upokojence in ostale upravičence, nekaj so pa avtobusi, ki so na voljo. To je odvisno od izvajalca, koncesionarja, kako si sam pripravi vozni red oz. katero destinacijo bo vozil, se mu to med vikendom »izplača« ali ne.«
Dosežen dogovor za brezplačno podaljšanje subvencioniranih terminskih vozovnic za dijake in študente za julij in avgust
»Vozovnice bodo veljale tudi v juliju in avgustu. Podaljšanje so predlagali prevozniki, s katerimi smo dosegli dogovor, da bodo sledili temu, kar je bilo že v preteklosti, da se podaljša za julij in avgust. Tako se lahko tisti, ki želijo delati, opravljati počitniško delo, julija in avgusta vozijo brezplačno. Kartice se avtomatsko podaljšajo, ne rabijo storiti ničesar.«