Maja MorelaMaja Morela
Jakob ČukJakob Čuk
Marjana DebevecMarjana Debevec
Mag. Albin Vrabič (foto: NL)
Mag. Albin Vrabič | (foto: NL)

Mag. Albin Vrabič: V šoli naj se z otroki čim bolj postopa kot s svojimi doma.

Via positiva | 21.09.2023, 08:17 Nataša Ličen

Ob Tednu vzgoje smo k pogovoru povabili nekdanjega profesorja, magistra znanosti, predanega pedagoga, dolgoletnega ravnatelja, ki je kljub upokojitvi še vedno vpet v šolo. Šola je zanj način življenja. Je izjemno pomembna. Najpomembnejša za otroke, pravi, ki naredijo prve korake, polni pričakovanj in strahu, zato ni vseeno, kako jih učitelji, učiteljice pričakajo.

Šola je model, šola ni realno življenje

"Realno življenje se odvija zunaj nje. Šola pa pripravi ljudi za to, kar jih čaka izven tega modela. Kot vsi modeli je tudi šola oglata. Doma drugače postopamo z otroki, v šoli je to nemogoče, ker so nekatere stvari predpisane, med seboj pa smo si zelo različni. Hvala Bogu, da se več kot tri četrtine stvari naučimo v domačem okolju, še pred vstopom v šolo. Šola, dodaja, nekatere stvari obrusi. Zato je pomembno, da učitelji in ravnatelji tudi v šoli čimbolj ravnajo z otroki kot s svojimi doma."

Vsak otrok ima svoje močne točke

"Starši večkrat povedo, da je vsak otrok nekoliko drugačen. Zato ne morejo dosledno ravnati z vsemi enako. Upoštevajo razlike med njimi. Vedo, da imajo različne močne in šibke točke in ne rinejo v slednje, ker se preprosto ne da. V šoli imajo učitelji zelo težko nalogo, ker na začetku ne poznajo močnih in šibkih točk svojih učencev, in nekako začnejo. Toda skrbni učitelji, tisti, ki želijo biti kakovostni, se spreminjajo s časom, ko pridobivajo različne vpoglede in svoja ravnanja tudi spreminjajo, kar je pomembno. Učenci, dijaki, ki jih imajo pred seboj, jim pokažejo, da so kot ljudje različni."

Kakovosten učitelj je zame tisti, zdaj govorim kot nekdanji ravnatelj s petindvajsetimi leti izkušenj, ki spreminja svoj način dela, skladno s tem, kar doživlja s strani učencev, dijakov.

Dober učitelj se spreminja

"Imamo žal tudi posamezne učitelje, ki od prvega leta učiteljevanja do zadnjega ne spremenijo skoraj nič. Ti učitelji imajo res lahko trideset, štirideset let delovne dobe, imajo pa samo leto dni prakse, ker niso nikoli nič spremenili. Ko ste me vprašali, kaj je šola, no, vidite, šola je vse to in veliko več."

Mag. Albin Vrabič pravi, v šoli je zelo pomembno ustvariti dobro vzdušje
Mag. Albin Vrabič pravi, v šoli je zelo pomembno ustvariti dobro vzdušje © PixaBay

V šoli je zelo pomembna klima, kakšno vzdušje ustvarimo

"Mora biti šola idealna?, verjetno ne, ker tudi življenje ni. Učiti se moramo reševanja težav. Starši danes, v dobri veri, hočejo vse prevečkrat posredovati. S tem lahko škodijo svojemu otroku. Seveda, če stvari presegajo zdrave meje, takrat že. Toda včasih se kaj ne da rešiti takoj in idealno opraviti. Čim otroci zapustijo šolo in pridejo na krut pločnik, se tam lahko zgodi marsikaj in se jih mora zato pripraviti na realno."

Absolutno in relativno ocenjevanje

"Veliko otrok bi šolo, ob literaturi in podpori doma, izdelali brez učitelja, približno tretjina pa potrebuje pomoč. Učitelj pomaga, da učenec izboljšujejo svoj potencial. Učenec tekmuje le s seboj, ne z drugimi. Kako torej narediti v šoli, da bi učenci, dijaki izboljševali svoje rezultate?"

Nikoli ni dobro, da učitelj vse ve in vse zna, poslušamo se. Učitelj služi dijakom.

"Več definicij je o kakovostni šoli, s tem sem se veliko ukvarjal. Dobra šola je tista, iz katere pride udeleženec izobraževanja bolj samozavesten, kot je bil pred vstopom. Nič ne govori o matematiki, fiziki, in ne vem še čem. Govori o pravem dvigu samozavesti, to zagotovo ni samo čisto merjenje znanja, ampak je še marsikaj drugega. Pomeni, da vidimo človeka z močnimi in šibkimi točkami, delamo v šoli na njegovih močnih, pri šibkih pa mu pomagamo."

Namen šole je, poiskati močne točke pri posamezniku, ga spodbujati.
Namen šole je, poiskati močne točke pri posamezniku, ga spodbujati. © PixaBay

Večkrat se dogaja, da ljudem v šoli dokazujejo, da so nesposobni na točkah, kjer so šibki. Ampak tam ne morejo narediti kaj veliko.

"Šola je šibak model, to moramo vedeti. Premalo ima povratnih zank, upoštevajoč, kaj se na šolah dogaja, zato prihaja do konfliktov. Do hudih največkrat pride, ker naredimo premalo na relaciji človek človeku. Manjkrat na relaciji znanja. Ko dijak, uporabnik usluge v šoli, začuti, da kot človek ni bil sprejet, da ga je učitelj užalil ali kaj podobnega in takrat lahko pride do hudih, lahko zelo nevarnih situacij."

V zgornjem zapisu je le nekaj povzetih misli mag. Albina Vrabiča, predanega pedagoga, ki so ga dijaki presenetili s posebno diplomo, ki mu največ pomeni za najboljšega profesorja, nagrajen je bil z državnim priznanjem za svoje požrtvovalno, predano ter strokovno delo na področju izobraževanja v Sloveniji. Gostili smo ga v oddaji "Via positiva".

Via positiva, Pozitiva
Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc) Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc)

Kolikšno škodo je povzročila pozeba? #podkast

Po prehodu izrazite hladne fronte pred tednom dni, smo v petek, v nedeljo in včeraj bili priče pozebi. Razmere so se krajevno zelo razlikovale, prav vse sadjarje in kmete pa je strah, da to pomeni ...

Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj) Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj)

Pri svojem delu vedno izpostavi bistveno

Lojze Čemažar je z nami v oddaji Naš gost spregovoril o svoji umetniški poti, pomenu družine, šol, ki so ga oblikovale in se zahvalil za prejeto priznanje sv. Cirila in Metoda.