Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Andrej JermanAndrej Jerman
Petra StoparPetra Stopar
prof. dr Andrej Saje (foto: BL)
prof. dr Andrej Saje | (foto: BL)

Temelj človekovih pravic je Božje učlovečenje

Globine | 16.04.2021, 10:37 Rok Mihevc

Človekove pravice so zelo aktualna tema, o njih vemo zelo veliko in se na njih sklicujemo ob vsaki priložnost, hkrati pa se sistematično kršijo na vseh koncih sveta. O njih smo govorili v Globinah, podlaga za razmišljanje pa ostaja papeževa okrožnica “Vsi bratje”. Kako pogledati na pravice skozi oči bratstva, je razmišljal profesor cerkvenega prava dr. Andrej Saje. Gostil ga je Blaž Lesnik.

Kako krščanstvo razume človekove pravice in kako je do njih prišlo? Deklaracija je nastala po drugi svetovni vojni, ko je človeka vodila, da se zapiše na papir vse, da se ta tragedija ne bi ponovila. "Gre za zaščito človeka kot posameznika, nauk, da te pravice izhajajo iz človeka samega, iz njegove narave. Te pravice z rojstvom prinese na svet in niso podeljene s strani vladarja, kralja ali predsednika, ampak nadvladajo druge pravice. Država mora izhajati iz tega, da so človekove pravice spoštovane."

V zgodovini se je dogajalo vse mogoče in tudi danes z mnogimi znanji prihaja do množične kršitve pravic. Zametki the so že v antiki in rimskem pravu, v krščanstvu jih vidimo v stari zavezi Svetega pisma, čeprav tam ni govora o njih. "Krščanstvo je bilo dolgo časa proti pravicam in jih je sprejelo šele v času po deklaraciji Združenih narodov. Cerkev ni razumela za kaj gre, kajti ta modern način razumevanja pravic izhaja iz francoske revolucije in to je Cerkev velikokrat razumela kot napad na njeno avtoriteto in avtoriteto papeža." Potem pa sta tok razumevanja spremenila sploh papeža Pavel VI. In Janez Pavel II., ki je izhajal z izkušnjo težkih razmer zaradi nacizma in komunizma. "Da to izhaja iz človekove narave in da to ni nekaj, kar bi si Cerkev izmislila, ampak da gre za osnovne pravice, ki jih ima vsak človek, ne glede na to, kje je rojen in kakšne rasne pripadnosti je."

Katoliški nauk izhaja iz tega, da imamo vsi enako dostojanstvo, da smo vsi Božji otroci, svobodni in Bogu podobni. Da smo "Bogovi v mini izvedbi".

Človekove pravice so razdeljene na tri glavne skupine. "Do bivanja, jezika, okolja, svobode, izobraževanja so osnovne pravice, ki so neodtuljive in jih nihče nima pravice vzeti. Država ima dolžnost, da jih varuje, človek pa tudi, da jih razvija in udejani kot svobodno in odgovorno bitje." Potem so tu še pravice do izobraževanja, socialne varnosti, miru, zdravega okolja ...

Tudi papež Frančišek piše o človekovih pravicah v svoji okrožnici "Vsi bratje". Osnovna vez je beseda bratstvo, ki je vpisana tudi v samo deklaracijo. "Katoliški nauk izhaja iz tega, da imamo vsi enako dostojanstvo, da smo vsi Božji otroci, svobodni in Bogu podobni. Da smo "Bogovi v mini izvedbi". Svobodna volja nas loči od drugih živih bitij, a to še ne pomeni, da lahko delamo, kar želimo, saj so pravice omejene s pravicami drugih ljudi in prinašajo tudi določene dolžnosti. Gre za poudarek na človekovem dostojanstvu kot Bogu podobnega, da je vsak človek vreden spošotvanja."

ODDAJA GLOBINE

Vsakemu človeku se na njegovi življenjski poti odpirajo vprašanja, ki niso na ravni vsakodnevnih: kaj bom danes kuhal, kakšno bo jutri vreme ali kakšno profilno fotografijo naj izberem za svoj facebook. Vprašanja globin našega bivanja ostajajo globoko pod površjem. Tja jih sem ter tja naplavijo valovi prelomnih dogodkov. Se lahko sprijaznimo s tem, da nas življenje samo premetava in se odzivamo ali je mogoče zavestno odriniti v globine tudi brez viharjev? Pogovorna oddaja o veri in duhovnosti. Vsak drugi torek v mesecu. Na vaša vprašanja v živo odgovarja duhovnik, oddajo pa pripravlja voditelj Blaž Lesnik.

Blaž Lesnik
Blaž Lesnik © ARO

Sveti oče se zaveda časov v katerih živimo in ima dober vpogled v stanje, tako v Cerkvi kot po svetu. Po eni strani se o človekovih pravicah ogromno govori, po drugi strani se jih zelo sistematično krši. Težava je človekov egoizem, pravi Andrej Saje. "Kar je vzrok, da bi nadvladal drugega ali da ne bi spoštoval nekih zakonitosti. Nekdo, ki je na oblasti in ima denar je v še večji skušnjavi, da bi imel še več in bi za to izkoristil ljudi. Tako prihaja do množičnih kršitev." Tu je tudi vprašanje suženjstva, ki ga je v takih in drugačnih oblikah možno zaslediti povsod po svetu. "Težava je, da je v ospredju dobiček in ne človek. Eno je, kar človek lahko naredi sam, eno pa je sistem, npr. da država poskrbi za neko blagostanje." 

Že rimsko pravo pravi, da je pravičnost v tem, da vsak dobi tisto, kar potrebuje za življenje.

Velika težava je, ko odpove sistem in država ne nudi varnega zatočišča svojim prebivalcem. Zaradi vojnega stanja ali drugih katastrof pride do begunstva. "Človek ima pravico, da si izbere kraj bivanja, da potuje in zamenja kraj bivanja zaradi takšnih in drugačnih razlogov. Ljudje bežijo in iščejo varen prostor za normalno življenje in to je njihova pravica. Je pa tudi dolžnost, da tam spoštujejo navade, kulturo, običaje in zakone tistega kraja. Že rimsko pravo pravi, da je pravičnost v tem, da vsak dobi tisto, kar potrebuje za življenje." Tudi zato papež odpira pot bratstvu z mislijo na tiste, ki tega minimalnega standarda nimajo. "Prav je, da tudi Cerkev opozarja na nepravičnost svetovne politike, da ne neti vojne in spravi ljudi k dialogu. To bratstvo, ki ga poudarja, je pomembno za spoštovanje in poslušanje tako na osebni kot na svetovni ravni."

Dr. Andrej Saje
Dr. Andrej Saje © posnetek zaslona

Človekove pravice so tiste, ki so povezane s človekovim dostojanstom. "Človek je krona stvarstva in ima svoje dostojanstvo in te pravice izhajajo iz tega. Da je razumno in odgovorno bitje, da je tudi svobodno. Božje učlovečenje je tisti temelj. Dostojanstvo je, da imamo neko čast, pomembno vlogo, zaščito ..." Zanimivo je, da v Svetem pismu ne najdemo izraza človekove pravice, a če razumemo med vrsticami, celotno Sveto pismo govori o zaščiti človeka in o tem, kako ga Bog ščiti in kako je človek dolžan varovati sebe in drugega. Kaj o njih še govori krščanstvo in kateri so primeri iz Svetega pisma o njih? 

POSNETEK CELOTNE ODDAJE "GLOBINE"

Vsak zagovarja tisto, kar mu "paše", odgovornosti pa ni toliko. "Ni pravice, ki ne bi imela dolžnosti. Moja pravica je omejena s pravico drugega. Religije imajo to nalogo in možnost, da pomagajo k večjemu spoštovanju človekovih pravic in najdejo skupno točko. To pa je biti bolj človeški, solidaren in bolj občutljiv za sočloveka."

Prisluhnite še razmišljanju dr. Andrej Sajeta ali je cepljenje človekova pravica in kaj bo pandemija prinesla svetu ... Povedal je tudi o primeru 80-letne gospe, ki ni želela praznovanja za svoj jubilej, svojci so jo kljub temu presenetili, žal tudi okužili, gospa pa je umrla ... Pa pravice in odgovornost v tem primeru?

 

Globine
Robert Friškovec (photo: Rok Mihevc) Robert Friškovec (photo: Rok Mihevc)

Sočutje ni pasivnost

Med 17. in 23. novembrom se po vsem svetu vsako leto v okviru Katoliške cerkve in drugih krščanskih cerkva ter skupnosti obhaja teden zaporov. Namen tedna zaporov je, da bi se kristjani zavedali ...