Papež Frančišek
Papež: medsebojni odnosi med ljudmi ne smejo postati trgovanje
Cerkev po svetu | 01.09.2019, 16:20 Tone Gorjup
Papež Frančišek je tokratni opoldanski nagovor začel z daljšo zamudo, saj je ostal zaprt v dvigalu. Pri opoldanskem nagovoru je v središče postavil nedeljski evangelij, ki govori o gostiji oziroma gostih in gostiteljih. Pri tem je opozoril na zastonjskost in velikodušnost v medsebojnih odnosih. Po molitvi pa je napovedal konzistorij, na katerem v oktobru umestil trinajst novih kardinalov. Že zdaj pa je sporočil njihova imena. Trije kardinali prihajajo iz različnih vatikanskih ustanov, sedem jih vodi različne krajevne Cerkve oziroma nadškofije po svetu, trije pa so naslov prejeli kot izraz zahvale za njihovo delo oziroma zasluge. Papež je spomnil tudi na svetovni molitveni dan v skrbi za stvarstvo ter na svoje apostolsko potovanje v Afriko, kamor odhaja v sredo in prosil za molitveno podporo.
Dvigalo se je ustavilo
Tehnični problemi lahko nastopijo kjerkoli. Sredi poti zaustavljeno dvigalo je povzročilo, da je papež Frančišek opoldanski nagovor začel z zamudo, saj so gasilci potrebovali skoraj pol ure, da so odpravili okvaro. Vendar svetega očeta to ni spravilo v slabo voljo. Pred začetkom nagovora se je preprosto opravičil in povedal za vzrok zamude. Zahvalil se je Bogu in gasilcem ter zbrane povabil, naj jih zaploskajo.
O prvih mestih na gostiji
Papež Frančišek je želel v opoldanskem nagovoru približati globlji pomen evangeljskega odlomka, ki smo ga slišali pri sveti maši. Pripoveduje o Jezusu, ki se je udeležil obeda pri nekem uglednem farizeju in opazoval, kako so povabljeni hiteli zavzemat prva mesta. Papež Frančišek je dodal, da gre pri tem za ravnanje, ki je tudi dandanes precej razširjeno, saj želijo ljudje s takšnim ravnanjem uveljaviti svojo vzvišenost nad drugimi. Dodal je, da je to v škodo tako civilni kot cerkveni skupnosti, saj rani medsebojno bratstvo. Povabil je, naj na lastno pobudo ne iščemo prvih mest in tuje pozornosti, temveč sledimo Jezusovemu zgledu ponižnosti. Pristna ponižnost namreč omogoča tudi pristne medsebojne odnose.
V nadaljevanju evangeljskega odlomka se Jezus nato obrača na tistega, ki vabi na pogostitev in mu pravi: »Kadar prirejaš gostijo, povabi uboge, pohabljene, hrome, slepe, in blagor tebi, ker ti ne morejo povrniti.« (Lk 14,13) Tudi tu gre – po besedah svetega očeta - Jezus popolnoma proti toku in kot vedno, razodeva mišljenje nebeškega Očeta. K temu doda tudi ključ za razumevanje, ki obstoja v obljubi: »Povrnjeno ti bo namreč ob vstajenju pravičnih.« (v.14) To pomeni, da kdor tako ravna, mu bo Bog mnogo bolj bogato povrnil, kot je to v izmenjavi med ljudmi, ko pravimo: »Tole uslugo ti bom naredil v pričakovanju, da mi boš ti naredil drugo.«
»Ne, to ni krščansko. Ponižna velikodušnost je krščanska. Izmenjava med ljudmi namreč običajno ponareja odnose, jih napravlja trgovske. V odnose, ki naj bi bili velikodušni in zastonjski, vnaša osebne interese. Medtem pa Jezus vabi k nepreračunani velikodušnosti, zato da bi nam odprl pot do veliko večjega veselja, do veselja, ker smo deležni ljubezni Boga samega, ki nas prav vse pričakuje na nebeški gostiji.«
Ob koncu opoldanskega nagovora se je papež Frančišek v molitvi obrnil na Marijo, ponižno in hkrati najbolj vzvišeno bitje s prošnjo, naj nam pomaga, da se bomo prepoznavali takšne, kakršni smo, to je majhni in da bi se znali hkrati veseliti in razdajati, ne da bi pričakovali povračilo.
Svetovni molitveni dan za stvarstvo
Papež Frančišek je pri opoldanski molitvi spomnil, da obhajamo Svetovni molitveni dan v skrbi za stvarstvo. V Pravoslavni Cerkvi so ga uvedli že pred tridesetimi leti, pobudi se je sedanji papež pridružil pred petimi leti. Takrat je zapisal, da se Cerkve po vsem svetu soočajo z istimi izzivi. Da bi bili verodostojni in učinkoviti, se moramo po njegovih besedah nanje odzvati s skupnimi odgovori – tudi na področju ekologije. Tokrat je sveti oče poudaril, da gre za ekumensko molitev, ki oživlja zavest in zavezanost varovanju našega skupnega doma. To pa mora spremljati tudi bolj trajnostni osebni in družinski življenjski slog.