Štefan IskraŠtefan Iskra
Jaka KorenjakJaka Korenjak
Tanja DominkoTanja Dominko
Žiga Turk (foto: www.ljubljana.si)
Žiga Turk

Beseda ni konj

| 16.03.2016, 14:25 Jože Bartolj

V zagovor omejevanju svobode govora je oni dan nekdo napisal, da so besede kot kamen, kamor padejo, pustijo sledi. In iz tega bodo zagovorniki omejevanja svobode govora izpeljali, da je treba govor sankcionirati enako kot fizična dejanja. Nekdo je s kamnom razbil šipo in bo zato kaznovan. Drugi bo z besedo razbil idejo, prepričanje, sožitje in bo zato kaznovan. Mar res?

Z analogijami je tako, da lahko z njimi argumentiraš karkoli. Ker sta A in B podobna v lastnosti X, sta si podobna tudi v lastnosti Y. Ker kamen pusti sled v oknu, ga tudi beseda v ideji. In ker je metanje kamna v okna kaznivo, je tudi metanje besed v ideje lahko kaznivo.

Zato je pri takem sklepanju pomembno preiskati tudi razlike, v tem primeru med kamnom in besedo. In ključna razlika je naslednja: kamen pušča posledice v snovnem svetu. Ali je šipa razbita ali ne, se da objektivno ugotoviti in izmeriti. Ali je nastala posledica ali ne, ni prepuščeno oceni kakšnega samozvanega sveta ali celo kazenskega sodnika, ampak je posledica vsem očitna.

Posledice besed so vedno subjektivne. Besede dobijo pomen šele po tem, ko jih nekdo prebere oz. sliši. Dobijo lahko različen pomen, pač glede na posameznikove okoliščine. Da bi si državni represivni aparat vzel za dolžnost, da išče »uradne« interpretacije besed in na tej podlagi vrši represijo nad govorci, ne da bi obstajali konkretni ljudje, ki jim je beseda naredila škodo, je izjemno nevarno in prav je, da je v naši obstoječi zakonodaji prag za kaj takega postavljen visoko.

Resnica

Da bi namreč država lahko preganjalo besedo, bi morala biti v posesti Resnice. To pa je tisto, kar običajno progresivna (ali regresivna) levica očita konservativni desnici. Namreč, da si jemlje pravico razlagati, kaj je to Resnica. Je pa ogromna razlika, ali Resnico razlaga ena civilnodružbena skupina, pa tudi če je to cerkev, ali pa, če si monopol nad resnico vzame država. Slednja ima v posesti celoten represivni aparat za prisiljevanje v to Resnico in ustrahovanje tistih, ki jih ta Resnica ne prepriča.

Da bi beseda dobila sodne posledice v materialnem svetu – denarno ali zaporno kazen – je to lahko samo v primeru, da je – onkraj razumnega dvoma – jasno, da je beseda povzročila konkretno posledico v materialnem svetu. Ker je npr. nekdo nekoga očrnil v časopisu, ta ni dobil službe. Ali je nekdo nekoga z besedami napeljeval na kaznivo dejanje, ki se je oz. bi se odrazilo še kje drugje kot v doživljajskem svetu posameznika, o katerem je tekla beseda.

Zagovorniki svobode govora smo v težkem položaju zato, ker nas dialoško nekorektni nasprotniki svobode poskušajo postaviti v položaj zagovornikov grobega, neciviliziranega, nespodobnega, žaljivega, umazanega govora. Argumentacije gre nekako tako: Janez je rekel, da je Peter cepec. In Pavel se zavzema za to, da ima Janez svobodo govora, torej se strinja, z Janezom, da je Peter cepec. Ali vsaj, da ni nič narobe, če je Janez rekel, da je Peter cepec. Če ne drugega, Pavel velja za enako neolikanega, kot je Janez.

Če bi država Janeze preganjala kar tako, to pomeni, da si domišlja, da ve, kakšne posledice besede puščajo na ljudeh. Kar je, za veliko veličino primerov, skrajno domišljavo.

Spolzka brežina

Druga oblika argumentacije proti svobodi govora gre nekako tako: Branili ste, da je Janez govoril, da je Peter cepec. Peter ga je potem udaril, na koncu sta se spopadla z noži in eden je v boju podlegel. Seveda je zagovornik svobode govora kriv, da je do tega prišlo, saj je vendar ni preprečil, da bi Janez žalil Petra. Na nek način ga je celo spodbujal.

V bolj ekstremni različici smo zagovorniki svobode govora, kjer se npr. nekdo razpiše proti kapitalistom, krivi, da na koncu kake vojne kapitaliste pomečejo v jame. Ali pa naj bi bil za to kriv kar Karl Marx. No, takega sklepanja niste slišali veliko, z druge strani pa kar nekaj. Ker se dopušča neprijazen govor npr. do migrantov, da pride do požiga kakšnega migrantskega doma.

Da je takega iskanja krivcev dosti več na levi kot na desni je povezano s kolektivističnim instinktom, ki je na levi močnejši kot na desni. Za leve je vedno kriv nekdo drug, po možnosti je kriva kar »družba«. Desni so krivi sami ali pa je kriv posameznik. Eni prelagajo odgovornost, drugi jo sprejemajo. V tej simbiozi so desni krivi.

Skratka, beseda ni konj. Kar pa ne pomeni, da jim ne moremo gledati v zobe. Besedam namreč. Če nedostojno pisanje ni kaznivo, to še ne pomeni, da je treba tako pisati. Če ne bi bilo dovoljeno biti nedostojen, celo sovražen, ne bi vedeli, da nekateri to niso. Po zaslugi svobodne besede vidimo, da je večina ljudi dobrih in spodobnih. Če bi bila spodobnost zapovedana, o tem ne bi vedeli ničesar.

Več komentarjev na Casnik.si

V Vatikanu (photo: Moisés Becerra LC) V Vatikanu (photo: Moisés Becerra LC)

Kdo so ženske na vodilnih položajih v Cerkvi?

Praznujemo mednarodni dan žena. Ženska je imela v Cerkvi vedno veliko vlogo. Posebno mesto ji daje papež Frančišek, ki je na nekatere pomembne vodilne položaje imenoval prav ženske.

Papež in ostareli (photo: Simone Risoluti) Papež in ostareli (photo: Simone Risoluti)

Papež Frančišek z nemočjo pričuje

Papež Frančišek tudi s svojo boleznijo pričuje. Vernikom in ljudem dobre volje daje zgled, kako lahko s svojim življenjem in z odločitvami, ki jih sprejemamo, kažemo Boga, je v oddaji Pogovor o ...

Klara in Blaž Otrin v studiu Radia Ognjišče (photo: ARO) Klara in Blaž Otrin v studiu Radia Ognjišče (photo: ARO)

Iz dveh tirov ustvarjata tretjega - skupnega

Klara in Blaž Otrin sta napisala odmevno knjigo z naslovom: Dve zgodbi enega zakona, ki jo v teh dneh na različnih koncih Slovenije tudi predstavljata. V njej na iskriv, humoren in iskren način ...

s. Božena Kutnar, Marko Rijavec, Helena Križnik (photo: Rok Mihevc) s. Božena Kutnar, Marko Rijavec, Helena Križnik (photo: Rok Mihevc)

Namen posta je, da se stisnemo h Kristusu

Središče cerkvenega leta je velika noč. Če jo želimo resnično obhajati, moramo na to pripraviti svoje srce, je v oddaji Pogovor o razmišljala s. Božena Kutnar, ki je narodna delegatka za sveto ...

Jure Koželj (photo: Meta Potočnik) Jure Koželj (photo: Meta Potočnik)

Vesel je, da je vzgoja v njihovih vrtcih "varna"

Do 15. marca je še mogoč vpis v vrtce po Sloveniji. Med njimi so seveda tudi 20 katoliških. Ponujajo mirno in spodbudno okolje za razvoj otroka, kjer je pomembna celostna obravnava pri osebnem ...