Ali bo Irska redefinirala zakonsko zvezo?
Slovenija | 22.05.2015, 08:10 Marjana Debevec
Na Irskem poteka referendum o uzakonitvi istospolnih porok, ki bi zakonsko zvezo med možem in ženo izenačila z istospolno skupnostjo. Zanje sicer že obstaja zakon o registraciji, ki jim omogoča vse pravice, razen posvojitve otrok. Več irskih škofov je v pismu vernikom opozorilo pred redefinicijo zakonske zveze in razvrednotenjem družine. Proti posvojitvam otrokom v istospolne skupnosti so se javno izrekli tudi nekateri homoseksualci, ki verjamejo, da otrok za svoj zdrav razvoj potrebuje očeta in mamo.
Keith Mills je gej, agnostik in zavzet bloger o evrovizijskem dogajanju. Paddy Manning, tudi homoseksualec, pa je katoličan, slaven bloger in politični poznavalec. Mills je prepričan, da je zanj kot geja pomembno, da govori o svojem prepričanju, saj se vse preveč ljudi boji izraziti svoje prepričanje. „Sem gej in 22. maja bom glasoval proti istospolnim porokam. Verjamem namreč, da si otroci zaslužijo mamo in očeta, kadarkoli to dopuščajo življenjske okoliščine. Zame je zakonska zveza povezana z družino in otroki, ne pa oblika razmerja med odraslimi.“ Mills je še poudaril, da pri tem referendumu ne gre za enakost, saj imajo zaradi registracije istospolnih zvez že sedaj ti pari zakonsko zaščito in priznanje, v obredih, ki so skoraj identični civilni poroki.
Paddy Manning pa je opozoril, da je gejevska ali lezbična zveza preprosto nekaj drugega kakor zakon. Pri zakonu gre v srčiki za otroke in da tem otrokom oskrbimo biološke starše. Priznanje razlike ni diskriminacija.
Mills soglaša, da gre pri referendumu za otroke. Toda če hočejo geji, imeti otroke, jih morajo posvojiti ali uporabiti nadomestno materinstvo. Nadomestno materinstvo, pravi, spreminja otroke v blago, ko postavlja želje odraslih nad pravice otrok in proizvaja otroke za to, da jih lahko naročijo, in maternico za najem. Če bo referendum izglasovan, kakor je prejšnji teden potrdil predsednik neodvisne referendumske komisije, bo irski zakonodaji zelo težko dati prednost materinstvu in očetovstvu v primerjavi s starši istega spola. Kdor bo torej glasoval za uzakonitev istospolnih porok, si po njegovih besedah domišlja, da med zvezo dveh moških ali dveh žensk in zvezo med moškim in žensko ni nobene 'razlike'. S tem pa bo tudi sporočil, da je vseeno, če otroka namerno oropamo očeta ali mame, je še poudaril Keith Mills.
Škofje z argumenti za družino očeta matere in otrok
V posamičnih pismih so škofje okrepili temeljno sporočilo skupne izjave, ki so jo objavili marca. Takrat so zapisali, da naj volivci skrbno premislijo, preden bi potrdili referendum, ki bi redefiniral zakonsko zvezo. Škofje niso posebej pozvali h glasovanju proti, ampak namesto tega predstavili številne argumente proti. 'Sprememba ni preprosto v razširitvi zakonskih pravic na druge, to ni le razpravljanje o verskih pogledih,' je dejal dublinski nadškof Diarmuid Martin. 'Gre za temeljno spremembo v filozofiji, ki zadeva vse državljane in vpliva nanje.' 'Glasovati ne na tem referendumu pomeni glasovati za ohranitev naše opredelitve zakona,' je dejal škof Martin Drennan v Galwayu. Škof Denis Brennan v Fernsu je navedel ameriškega vrhovnega sodnika Johna Robertsa ter dejal, da predlagatelji istospolne poroke ne nameravajo istospolnih zvez vključiti v poroko, ampak spremeniti pomen te ustanove. Več škofov je opozorilo svoje vernike, da irska ustava jamči podporo zakonu. Tega ne dela iz teoloških razlogov, je poudaril škof Donal McKeown, ampak ker je – skupaj z večino drugih držav – prepričana, da trden zakon služi skupnemu dobremu družbe'.
Škof John Fleming iz Killale pa je bil kritičen do načina, kako je vlada vodila kampanjo za referendum, češ, da so se irski politični voditelji 'odločili obravnavati vprašanje, ki je izjemno kompleksno zakonsko in moralno, zelo poenostavljeno in z lahkim pristopom'. Kar nekaj škofov je tudi izrazilo strah, da se utegne v primeru sprejetega referenduma katoličanom in drugim, ki nasprotujejo homoseksualnosti, okrniti njihova svoboda izražanja. Znano je namreč, da je v državah, kjer so takšno zakonodajo sprejeli, okrnjena svoboda ugovora vesti za na primer učitelje, ki bodo morali poučevati o novi obliki družine, za javne uradnike in predvsem za starše, katerim bo odvzeta pravica vzgajanja otrok po svojem lastnem prepričanju.