Kampanja ministrstva za okolje | (foto: Ministrstvo za okolje)
Nasvet za lep svet: Popravi, predelaj, ohrani, prihrani
Slovenija Marta Jerebič
V Evropi vsako leto nastane več kot 12 milijonov ton tekstilnih odpadkov. V Sloveniji posameznik zavrže 12 kilogramov oblačil na leto. Kako spremeniti ta trend in spodbuditi trajnostno potrošnjo? Ministrstvo za okolje bo to poskušalo s kampanjo Nasvet za lep svet! Z majhnimi, premišljenimi dejanji lahko namreč prav vsak od nas prispeva k lepšemu svetu. Ključni slogan kampanje je zato geslo: popravi, predelaj, ohrani, prihrani.
Manj je več
Raziskava, ki jo je v sklopu kampanje opravilo ministrstvo, je pokazala, da Slovenci še vedno kupujemo preveč. Spodbuden podatek pa je, da 90 odstotkov anketirancev meni, da se trajnost začne pri nas samih. To pomeni, da imamo ogromno potenciala za spremembe, je dejal minister za okolje Bojan Kumer. »Glavno sporočilo naše kampanje je tudi to, da predno dajemo prednost količini, dajemo prednost kvaliteti, kakovost na prvo mesto, da znamo ceniti vložen trud, energijo, predvsem pa spoštovanje do izdelka, ki je bil narejen in da se vračamo nazaj k miselnosti: manj je več.«
Nasveti
Kampanja bo do marca prihodnje leto vidna po vsej Sloveniji, na digitalnih kanalih in medijih. Pod krovnim sporočilom »Nasvet za lep svet!« bo nudila praktične nasvete za trajnostno ravnanje. Te so delili tudi prisotni na novinarski konferenci. Ljubljanski podžupan Boštjan Koritnik pravi, da oblačila kupuje na dve leti. Nadalje pa svetuje: »Zobno pasto prerežite in jo potem še en teden uporabljate. Na počitnice lahko vzamete tudi kakšna zelo stara oblačila. Prijatelji me velikokrat vnaprej opozarjajo, da moram imeti tudi kakšno nereklamne majice s sabo …«
Vodja direktorata za okolje Tanja Bolte pa je dodala: »Nedolgo nazaj sem kljub hitrejši in celo mogoče cenejši izbiri nakupa novega kosa oblačila popravila svojo staro jakno, ki se je raztrgala po komolcu. Namesto da bi jo zavrgla, jo bom tako uporabljala še vrsto let. In te pozitivne izkušnje in pozive k večji trajnosti želimo deliti skozi to kampanjo.«
Kampanja ne bo zajemala samo mode, ampak tudi belo tehniko, gospodinjske aparate in druge predmete, ki jim lahko podarimo novo življenje. Cilj je pokazati, da trajnost ni zapletena, če jo vzamemo kot vsakdanjo navado in skupno vrednoto.
Krovno sporočilo »Nasvet za lep svet!« ne opozarja le na izzive sodobne potrošnje, temveč ponuja tudi konkretne namige.
POPRAVIMO OBUTEV
Poškodovani čevlji še niso za odpad. Če popusti podplat ali šiv, jihl ahko odnesemo k čevljarju in jim podaljšamo življenjsko dobo.
ZAKRPAJMO OBLAČILA
Oblačila, ki jih pogosto nosimo, se hitreje obrabijo. Namesto da jih zavržemo, jih raje odnesimo k šivilji, ki jih popravi ali prekroji.
POKLIČIMO SERVISERJA
Ko gospodinjski aparati pokvarijo, je priporočljivo najprej poklicati serviserja. Popravilo je pogosto cenejše od nakupa nove naprave.
PREMISLIMO VSAK NAKUP
Pred vsakim večjim nakupom si vzemimo vsaj 24 ur za razmislek, da lažje presodimo, ali izdelek resnično potrebujemo ali gre zgolj za trenutni impulz.
KUPUJMO IZ DRUGE ROKE
Rabljeni izdelki, zlasti oblačila, niso le cenovno ugodnejši, ampak pogosto bolj kakovostni in unikatni.
OSVOJIMO NOVA ZNANJA
Z osnovnim znanjem šivanja ali ročnih popravil lahko marsikaj uredimo sami - prišijemo gumb, zašijemo razpoko, skrajšamo hlače. Tudi tako zmanjšamo število novih nakupov.
POSOJAJMO IN SI IZPOSOJAJMO
Za stvari, ki jih redko potrebujemo (npr. orodje, šotor, gospodinjski aparati), je smiselno razmisliti o izposoji. To velja tudi obratno - prijateljem lahko ponudimo v uporabo lastne stvari.
ZMANJŠAJMO PORABO ENERGIJE
Izklapljanje naprav, ugašanje luči in uporaba gospodinjskih aparatov pri nižjih temperaturah so enostavni ukrepi, ki zmanjšujejo energetsko porabo in stroške.
PRENOVIMO POHIŠTVO
Namesto da staro pohištvo zavržemo, ga lahko obnovimo z brušenjem, barvanjem ali drugimi posegi. S tem ohranimo uporabnost in zmanjšamo količino kosovnih odpadkov.
BODIMO ZGLED
Z dobrimi praksami vplivamo tudi na druge. Ko pokažemo, kako smo nekaj popravili, obnovili ali ponovno uporabili, prispevamo k širjenju trajnostne miselnosti v svoji okolici.
Več na spletni strani kampanje.



