Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Jakob ČukJakob Čuk
Alen SalihovićAlen Salihović

Kardinal Rode v Sori številnim vernikom podelil škapulir

| 17.07.2014, 08:23 Marta Jerebič

»V Katoliški cerkvi sta dve pobožnosti, ki sta posebej pri srcu vernikom: rožni venec in škapulir Brezmadežne Device Marije,« je dejal danes, na god karmelske Matere Božje, kardinal Franc Rode, ko je maševal v samostanu sester karmeličank v Sori in med mašo številnim vernikom podelil škapulir. Da imata rožni venec in škapulir izvor v srednjem veku, je poudaril kardinal. »Na obe pobožnosti so vezani izredni privilegiji in obljube: stanovitnost in zveličanje ter spreobrnjenje sveta. Oboje je Marija v Fatimi ponovno priporočila.«

"Mnogi papeži in teologi so potrdili, da bo tisti, ki nosi škapulir, prejel milost kesanja"

Karmelska duhovnost ima korenine v pradavnih časih preroka Elija. »Staro izročilo pripoveduje, da so učenci preroka Elija kot puščavniki živeli in molili na gori Karmel že v stari zavezi. V 4. stoletju po Kristusu so tam puščavniki postavili majhno kapelo v čast Materi Božji. V 12. stoletju so zahodni menihi, ki so prišli s križarji, zgradili cerkev. Ko je skupnost narasla, so leta 1225 poslali v Rim prošnjo za odobritev Pravil. Papež Honorij III. jih je leto kasneje potrdil. Žal se meniška skupnost ni ohranila. Ko so muslimani zavzeli Palestino in uničili krščansko državo, so menihi odšli v zahodno Evropo,« je dejal kardinal Rode in nadaljeval, da se tu začne novo poglavje karmeličanskega reda, ki je tedaj štel le malo članov in ni bil kaj prida organiziran. »Leta 1251 pa se Marija prikaže priorju Simonu Stochu in mu izroči škapulir s priporočilom, naj si ga nadene nad obleko. Marija je rekla: »Predragi sin, prejmi škapulir svojega reda, znamenje moje ljubezni, privilegij zate in za vse karmeličane. Tisti, ki bodo molili s tem škapulirjem, ne bodo šli v pekel. Škapulir je znamenje zveličanja, varstvo in opora v nevarnosti. Zavezništvo trajnega miru.« Kardinal je dejal, da so mnogi papeži in teologi potrdili, da bo tisti, ki nosi škapulir, prejel milost kesanja in stanovitnosti v zadnji uri. »Med ljudskimi pobožnostmi ima posebno mesto škapulir Brezmadežne Device Marije s karmelske gore. Razširjen je po vsem svetu. Cerkev ga priporoča že stoletja. Škapulir je znamenje posebne predanosti Mariji, Kraljici Karmela,« je dejal kardinal Rode in pristavil, da je »škapulir – skrčena obleka redovne obleke, ki nas spominja na krstne obljube: »Vsi, ki ste bili krščeni v Kristusu, ste oblekli Kristusa. S pomočjo Device Marije si vernik prizadeva, da postane podoben njenemu Sinu, Kristusu. Gre za notranjo podobnost, po Jezusovem srcu.« Škapulir pa je po besedah kardinala tudi »svatovsko oblačilo, ki nam daje dostop do večne domovine«.

Škapulir predstavljata dva koščka rjavega blaga, med seboj povezana z rjavo vrvico, nosi se ga okoli vratu

Predno je kardinal Rode blagoslovil škapulirje in jih podelil vernikom, ki so to želeli, je duhovnik Blaž Jezeršek razložil, kaj pomeni nositi škapulir. »Vsi, ki nosimo rjavi škapulir, sestavljamo nekakšno duhovno družino, karmelsko bratovščino. Laik, ki prejme škapulir, je s posebnimi duhovnimi vezmi pridružen karmelski družini in je deležen milosti, ki jih je Marija obljubila redu karmeličank in karmeličanov.« Izročitev škapulirja – predstavljata ga dva koščka rjavega blaga, med seboj povezana z rjavo vrvico, nosi se ga okoli vratu – je pospremljena z obljubo: kdor bo v njem umrl, bo zveličan. Karmeličani so Marijino obljubo patru Simonu Stocku leta 1251 razumeli kot obljubo zveličanja vsem, ki bodo do konca vztrajali v zvestobi redovnemu poklicu. Skozi stoletja pa se je zavest o veliki milosti, povezani s škapulirjem, razvila do te mere, da so patri v želji, da bi bilo milosti zveličanja deležnih kar največ ljudi, začeli škapulirje, ki je v resnici del habita, podeljevati tudi laikom. Jezeršek je zbrane spomnil tudi na nevarnosti oziroma pasti, v katere lahko pade nosilec škapulirja. »Gre za skušnjavo, da bi škapulir razumeli kot magično sredstvo, nekakšen amulet, katere nošenje človeku že samo po sebi zagotavlja zveličanje. Škapulir sam po sebi ne zagotavlja ničesar, ne odvezuje nas skrbi za zveličanje, pač pa nas spodbuja, da v vztrajnosti in zvestobi sledimo Marijinemu zgledu.«

Po maši in podelitvi škapulirja se je v samostanski govorilnici v knjigo karmelske bratovščine vpisalo 31 novih članov. Po podatkih sester karmeličank ima karmelska bratovščina sedaj že prek 1200 članov.

Vir: Družina

Ivanka Kržišnik dobro uro po smrti, z blaženim nasmeškom... (photo: Tomaž Sokol) Ivanka Kržišnik dobro uro po smrti, z blaženim nasmeškom... (photo: Tomaž Sokol)

Dostojanstveno slovo

Ob izteku lanskega leta, v tistih prazničnih dneh, ko si vzamemo čas za veselje, druženje in ustvarjanje načrtov, se je po dolgotrajni bolezni poslovila najina dobra prijateljica Ivanka.

Dr. Aleš Maver (photo: STA) Dr. Aleš Maver (photo: STA)

Zakaj iskati novo sredino?

Politična sredina na Zahodu visi preveč v levo. To je lastnost, ki po besedah političnega analitika profesorja dr. Aleša Mavra med drugim druži zadnje pretrese v Avstriji, Franciji in Nemčiji ter ...