Slovenske občine
Lokalna samouprava v 2014: volitve in priprava strategije
Politika | 05.01.2014, 06:00 Petra Stopar
Letos se na področju lokalne samouprave obeta pestro dogajanje, tudi volitve. Nazadnje smo občinska vodstva izbirali oktobra 2010, kar pomeni, da se jim bo jeseni iztekel štiriletni mandat.
Prvič bodo volili v Ankaranu
Natančen datum volitev županov bo določil predsednik Državnega zbora. Prvič bodo volili v Občini Ankaran, ki se je odcepila od Kopra in jo je pred dvema letoma in pol ustanovilo ustavno sodišče. Kot je pojasnil predsednik sveta krajevne skupnosti Ankaran Gregor Strmčnik, bo z izvolitvijo občinskega sveta, župana in nadzornega sveta konstituirana, delovati pa bo začela s 1. januarjem 2015.
Na lokalnih volitvah bodo občinska vodstva izbirali v 212 občinah
Spomnimo, da je notranji minister Gregor Virant, pristojen tudi za področje lokalne samouprave, lani poskusil s pobudo, da bi število občin še pred volitvami zmanjšali, a je s svojim predlogom naletel na ostro nasprotovanje pri županih, združenjih občin in tudi pri delu politike in bil tudi zaradi tega konec leta deležen celo interpelacije, ki pa jo je prestal. Minister je svoje prvotne načrte omilil in ambicijo prestavil za nekaj let naprej, obveljalo pa je, da bo najprej pripravljena strategija razvoja lokalne samouprave, ki bo, če se bodo uresničili vladni načrti, v državnem zboru sprejeta pred prihodnjim poletjem.
Odgovor ne v zmanjšanju, ampak v dodeljenih nalogah
Na odsotnost strategije je Računsko sodišče opozorilo že leta 2012 in poudarilo, da nimamo izdelanih niti kriterijev za ocenjevanje uspešnosti občin in posledično tudi ne ocene njihove uspešnosti. Zato argumenti o tem, da male občine niso sposobne opravljati vseh nalog, ki bi jih lokalna samouprava morala, niso oprti na nobeno analizo. Pri tem računsko sodišče izpostavlja, da pri svojih revizijah nepravilnosti ugotavlja v vseh občinah in ni mogoče trditi niti, da velikost občin vpliva na zakonitost njihovega poslovanja, še manj, da vpliva na njihovo gospodarnost. Če želimo po mnenju sodišča zmanjšati stroške občin, tega ne moremo doseči samo z združevanjem ali s spremembo financiranja, pač pa s temeljitim razmislekom o dodeljenih nalogah in stroških njihovega izvajanja. V razpravi tako letos ostaja vrsta vprašanj. V občinah so med drugim izračunali, da bodo za svoje nepremičnine z naslova nepremičninskega davka morale plačati 40 milijonov evrov in bodo zato praktično ob štiri odstotke povprečnine.