Do kam lahko sežejo cene goriv?
Slovenija | 24.01.2012, 13:01
Cene bencina so opolnoči spet dosegle rekord. 95-oktanski bencin je dražji za 2,6 centa, cena 100-oktanskega za 2,7 centa, dizel se je podražil za 1,9 centa, kurilno olje pa je dražje za 2,3 centa. Tako je treba po novem za 50-litrski rezervoar plačati več kot 70 evrov. Po napovedih analitikov se cene še ne bodo ustavile. Zakaj v Sloveniji točimo dražje gorivo kot naše sosede, razen Italije?
Cena neosvinčenega 95-oktanskega bencina se je stane 1,406 evra, neosvinčenega 100-oktanskega bencina 1,423 evra, dizelsko gorivo pa 1,324 evra za liter. Podražilo se je tudi kurilno olje, in sicer na 1,011 evra. Kateri dejavniki vplivajo na trenutne cene? „V preteklih dveh tednih so cene surove nafte zopet občutno poskočile in posledično so se povečale tudi cene pogonskih goriv na mediteranskih borzah. Naraščanje cen surove nafte je posledica zaostrovanja odnosov v Iranu pa tudi nemirov v Nigeriji. Kakršnakoli geopolitična napetost na strani dobave je ključni dejavnik pri oblikovanju cen surove nafte. Dodatna okoliščina, ki vpliva na podražitev, je precejšnji upad vrednosti evra. Ta se je ob koncu prejšnjega tedna sicer nekoliko okrepil, a se je povprečna vrednost evra v minulih dneh tednih znižala za odstotek,“ je v pogovoru za Radio Ognjišče povedal direktor Inštituta za Raziskave v Energetiki, Ekologiji in Tehnologiji (IREET), mag. Djani Brečevič.
Avtoprevozniki zahtevajo takojšnje ukrepe
Predsednik Sekcije za promet pri Obrtni zbornici Slovenije Andrej Klobasa pravi, da bodo višje cene še dodatno poslabšale njihov položaj. Ocenjuje, da si nekateri avtoprevozniki zaradi visokih cen naftnih derivatov pomagajo tako, da gorivo kupujejo v Rusiji, kjer je precej cenejše, vendar pa imajo to možnost samo tisti, ki tja vozijo. „Zaradi slabih pogojev poslovanja in pomanjkanja državne pomoči bodo avtoprevozniki lahko kmalu ustavili tovornjake," je ocenil. Direktor Združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije Robert Sever na drugi strani ocenjuje, da zvišanja cen prevozov zaradi dražjega goriva ni pričakovati. „Prevozniki bi morali glede na rast cen goriv svoje cene prevozov zvišati, a tega zaradi ostre konkurence v panogi ni pričakovati, zelo malo prevoznikov pa ima v svojih prevoznih pogodbah klavzulo, ki upošteva dvig cene goriva.“ Enako velja za prevoze potnikov, saj je vpliv cene goriva enak tudi pri njih, je dodal Sever. V koncesijski pogodbi za izvajanje gospodarske javne službe javnega linijskega prevoza potnikov je sicer upoštevana klavzula, ki opredeljuje odvisnost stroškovne cene prevoza od cene goriva, vendar pa je to stvar pogajanj z državo in odvisno od tega, koliko proračunskih sredstev za namene javnega potniškega prometa je na voljo.
Zakaj vlada s trošarinami ne kompenzira cen goriv?
Vlada se je v skladu s postavljenimi makroekonomskimi okviri odločila, da tokrat ne bo spreminjala maloprodajnih cen pogonskih goriv s spremembo goriv. „Najbrž zato, ker je dokaj velik proračunski primanjkljaj in zaradi dodatnih sredstev, ki bi iz tega naslova zmanjkala, enostavno vlada ni videla druge rešitve,“ meni Brečevič in dodaja: „Kar se tiče avtoprevoznikov in porabnikov pogonskih goriv za komercialni namen, je tu več možnosti, in sicer s povračilom dela trošarin, kot imajo tudi ostale države. Vendar samo tistega dela trošarin, ki je dejansko večji, kot je minimalna določba.“
Sedanje razmere na naftnem trgu kažejo, da bo naraščanje cen surove nafte v kratkem obdobju odvisno od hitrosti reševanja politične krize v Iranu, v nekoliko daljšem obdobju pa bodo na cene surove nafte vplivali podatki o naraščanju gospodarskih aktivnosti svetovnega gospodarstva. „Po drugi strani pa je odvisno tudi od uspešnosti reševanja krize v območju evra. Ta predstavlja največjo grožnjo svetovnemu gospodarstvu in tudi naftnemu trgu. Ocenjujem, da bo povpraševanje v prihodnosti naraščalo relativno počasi, kar pomeni, da je pričakovati, da bodo cene surove nafte še naprej rahlo naraščale, če le ne bo prišle do večje krize v Iranu,“ trdi direktor IREET.
ZDA uveljavljalo finančne sankcije proti Iranu, ravno včeraj pa so zunanji ministri EU sprejeli sklep o embargu na uvoz surove nafte iz Irana. To je po besedah mag. Brečeviča dvorezen meč: „Tudi države EU tako hitro ne morejo zagotoviti dodatne količine nafte, res pa je, da so rezerve v Savdski Arabiji. Če pa bi se iranske oblasti odločile zapreti Hormoško ožino, plovba skozi Perzijski zaliv ne bi bila več mogoča. Če se to zgodi, bo blokirana celotna količina surove nafte, ki gre iz perzijskega zaliva na odprto morje.“
Je električen avtomobil lahko vizija prihodnosti?
Renault bo letos ponudil dva električna avtomobila. Prvi je fluence. Njegova maloprodajna cena naj bi se pri nas na račun subvencij, ki jih podeljuje Eko sklad RS gibala okoli 20.000 evrov. Drugi je kangoo, njegova cena pa naj bi bila okoli 15.000 evrov.
Električni avtomobil je zagotovo vizija za prihodnost, meni tudi naš sogovornik, mag. Brečevič. „Vendar tehnološko še ni tako izpopolnjen, da bi v večji meri zamenjal pogonska goriva. Možnosti so zamenjava z zemeljskim plinom ali pa z uporabo obnovljivih virov, to glede ogrevanja. Za pogon pa so možnost električni avtomobili, hibridna vozila, itd.“