
Razglednica Maksima Gasparija z motivom velikonočnega žegna | (foto: SEM)
Layerjeve slike in Gasparijeve razglednice
Slovenija | 15.04.2025, 09:35 Nataša Ličen
V prihajajočih prazničnih dneh si lahko proste trenutke obogatimo z ogledom razstav. Povabimo na dve, v kranjsko mestno hišo na razstavljena izbrana dela poznobaročnega slikarja Leopolda Layerja, med drugim avtorja brezjanske Marije Pomagaj, ki je na ogled do velike sobote, in na razstavo Gasparijevih razglednic v Slovenski etnografski muzej v Ljubljani, ki je del spremljevalnega programa velike razstave z naslovom »Maksim Gaspari: Ustvarjene podobe naroda«.
Opus Leopolda Layerja in njegove delavnice je zelo obsežen. S svojimi deli so pri naročilih za cerkve segli poleg gorenjskega območja še na Štajersko, Dolenjsko, Koroško, Hrvaško, Tirolsko in Salzburško. Opus obsega oltarne slike in druge nabožne podobe, bandere in slike za križev pot.
Na razstavi v Kranju je na ogled petindvajset slik. Avtor razstave Damir Globočnik, umetnostni zgodovinar. »Z gotovostjo lahko trdimo, da so Leopoldove tri slike, ostale pa so delo njegove delavnice. Podobo Marije Pomagaj na Brezjah je naslikal leta 1814. Na razstavi smo dodali tudi velik pano, na katerem so predstavljene tudi tiste slike za katere zanesljivo vemo, da so njegovo delo, ker so podpisane. Vljudno vabljeni k ogledu.«
Na razstavi Razglednice Maksima Gasparija v Slovenskem etnografskem muzeju je predstavljenih več kot tristošestdeset tiskanih razglednic. Razstavo dopolnjuje filatelistična vitrina z znamkami in ovitki, ki so nastali po Gasparijevih delih in v sodelovanju s Pošto Slovenije. Med tematskimi sklopi razglednic je tudi velikonočni. Avtorja razstave sta Blaž Verbič in Miha Špiček. S slednjim smo se pogovarjali, ki je v pogovoru omenil, da je Maksim Gaspari tesno povezan s SEM, saj je bil dvajset let zaposlen v muzeju kot restavrator. »Pri svojem delu je seveda prihajal v stik z etnografsko tematiko, pridobljene informacije pa potem uporabljal tudi pri svojem slikarskem delu.«