Jože BartoljJože Bartolj
Jaka KorenjakJaka Korenjak
Tanja DominkoTanja Dominko
Naša gostja je bila priznana stilistka in avtorica več knjig o oblačenju Lea Pisani (foto: Rok Mihevc)
Naša gostja je bila priznana stilistka in avtorica več knjig o oblačenju Lea Pisani | (foto: Rok Mihevc)

Stilistka Lea Pisani: "Slovenke imajo v omari 70 % oblačil, ki jih ne nosijo"

Svetovalnica | 08.06.2021, 23:42 Mirjam Judež

Naša gostja Svetovalnice je bila stilistka in avtorica različnih knjig o oblačenju Lea Pisani. Verjetno smo v tem obdobju epidemije in dela od doma posegali po venomer istih kosih: trenerkah in pajkicah. S strokovnjakinjo smo govorili o omari v tem pokoronskem obdobju in s kakšnimi kosi naj jo založimo. Pogovor je vodila Tanja Dominko.

Več vem, manj potrebujem

»Več imamo znanja o tekstilu, materialih, krojih, tudi o svojih naravnih danostih, če vsaj približno vemo, kakšne barve nam pristojijo, kakšne ravni oblačenja potrebujemo, kaj pričakujejo na našem delovnem mestu, kakšna naj bi bila naša podoba, kako se znamo prilagajati različnim življenjskim priložnostim, potem bomo pravilneje izbrali in če bomo dobro izbrali, bomo ta oblačila tudi dolgo nosili. In ta oblačila nas bodo lahko tudi osrečevala. Zadovoljni bomo, ko jih bomo nosili, ker so del nas, del našega sloga, v njih se dobro počutimo in tako bomo ta oblačila nosili do izrabe.«

Predsodki pred rabljenimi oblačili so vse manjši

»Rabljena oblačila so zelo pogosta in dobra tema, ampak niso vsi za to. Nekateri pravijo, da jim energija tistega, ki jih je nosil prej, ni všeč, da se težko navadijo na takšna oblačila. Spoštujem tudi te, verjetno imajo tudi oni prav. Nič narobe, če kupimo novo, če kupimo pravilno, če nas to oblačilo osreči in ga res nosimo do izrabe. Tekstil in tekstilna industrija danes sta velik problem v svetu nasploh.«

Jeans je zelo uporaben kos oblačila. Strgane kavbojke za službo niso primerne, enakomerno barvane, temnejših odtenkov pa že!
Jeans je zelo uporaben kos oblačila. Strgane kavbojke za službo niso primerne, enakomerno barvane, temnejših odtenkov pa že! © Waldemar Brandt / Unsplash

Kaj kupujejo poslovne ženske v času pandemije?

»Moje stranke velikokrat rečejo, da potrebujejo več zgornjih oblačil za videokonference, več zanimivih zgornjih kosov. Te lahko popestrimo z ruto, z nakitom, dodatki. Upam, da smo se v tem času naučili, da ne potrebujemo toliko oblačil in da smo res vsi pospravili svojo garderobo. Svoje stranke navdušujem s filozofijo Marie Kondo, kako pospraviti omaro, ker se mi zdi ta filozofija krasna in res deluje. Preizkusila sem jo tudi v svoji garderobi.«

Slovenke imajo v omari 70 % oblačil, ki jih ne nosijo. Ta oblačila so postana energija, ki nas spravlja v slabo voljo.

Garderoba usklajenih oblačil

»Govorim o kompletih, ki se med sabo dobro kombinirajo. To je pomembno, da nimamo osamelih oblačil v omari, kar imamo sicer ženske rade: hitro kupimo majčke in hlače, češ, bom že nekaj nosila zraven. En kos manj stane, manj razmišljamo, če je to prava barva, kroj zame. Če pa kupimo komplet usklajenih oblačil, je to že kar znesek in ob nakupu tudi premislimo, kar je dobra varovalka: bom dala 150 € za ta dva kosa? Bom to nosila za v službo? Če bi kupovali komplete usklajenih oblačil, imamo super garderobo. Ampak to je treba načrtovati.

Finančni strokovnjaki svetujejo, da ne bi smeli porabiti več kot 5 % mesečne plače za oblačila. To je nekje 50 € mesec oz. 600 do 700 € na leto. Večina potroši več.

Tri ure za eno kombinacijo oblačil?

»Morda se bo slišalo nenavadno, ampak za dober styling potrebujemo 3 ure. Ampak potem to nosite, s tem ste zadovoljne. Potrebno je upoštevati barve, kroj, proporce, padec materiala, svoje naravne danosti, kaj nam ustreza in tudi razmišljati, a je to ustrezno za naše delovno mesto oz. za dogodek, za katerega se želimo obleči. Zelo pametno je, da kupimo oblačilo za dogodek in ne delamo kompromisov. Če smo dobro izbrali, nam bo tisto oblačilo še večkrat prišlo prav. Če delamo kompromise, pa nismo zadovoljni.«

Na poroki s svojo opravo ne smemo zasenčiti ženina in neveste, črna in bela barva nista primerni

»Prvo vodilo: protagonist dogodka sta ženin in nevesta, ne smemo jima konkurirati. Z izzivalnim oblačenjem bi pozornost usmerili nase, ta podoba pa sporoča še marsikaj drugega. Pomembno je, da se ne oblečemo v belo barvo, tudi če nevesta ni oblečena v belo, tudi črna ni primerna za poroko. Rjava ni najboljša izbira. Je sicer prijazna, dnevna barva, ampak ni slovesna. Pletenina ni slovesna, tudi če je na njej zapisano še kako »pomembno ime«. S čevlji se prilagodimo kraju, kjer bo poroka: bo tradicionalna, v cerkvi, elegantna, na travniku? Izberemo čevlje, ki se bodo najbolj skladali s krajem poroke.«

Mala črna oblekica

»Velikokrat se pogovarjamo, kako z enim oblačilom preživimo vse dnevne dogodke, mogoče še večernega. Enostavno ne gre. Saj se ni tako zelo težko preobleči ali preobuti v avtu. Imamo pa ženske en krasen kos obleke, s katerim lahko preskočimo pet ravni oblačenja: to je mala črna večerna obleka, ki je lahko dnevna, če zraven obujemo balerinke ali celo supergice in damo čez en jeans jopič, za večerno priložnost se preobujemo v črne elegantne čevlje s peto in se okrasimo z malo bogatejšim nakitom. Z zelo malo denarja (za nakit) lahko naredimo zelo dober vtis in naša podoba hitro postane bolj slovesna.«

Naj nam ne bo težko dati v avto rezervne čevlje, suknjič. Sama sem se že neštetokrat preoblekla v avtu.

Moda je demokratična

»Obstajajo vse bolj modne široke hlače, pa ozke, tričetrtinske hlače, z visokim, nižjim pasom, kratko, dolgo, plisirano, ozko krilo … Res je moda demokratična. Na nas je, da dobro izberimo. Ni nam treba pograbiti vsega, kar nam ponujajo. Ženske se tega zavedajo in zelo iščejo oblačila, ki jim ustrezajo. Pri tem so uspešnejše mlajše ženske, ki že bolje poznajo svoj slog, to, kaj jim pristaja.«

Zelo uporaben kos oblačila, ki ne sme manjkati v ženski omari: mala črna oblekica
Zelo uporaben kos oblačila, ki ne sme manjkati v ženski omari: mala črna oblekica © Thirteen .J / Unsplash

 

Mlajši so vse bolj ozaveščeni, vse več kupujejo v trgovinah »iz druge roke«

»Moje stranke so stare nad 40 let, nekako so si že uredile življenje, priznajo pa, da ne vejo, kaj jim paše, v katero trgovino naj grejo, kaj naj izberejo, saj je ponudba tako velika. Mlajši so zelo ozaveščeni, tudi kar zadeva ekologijo, zelo se sprašujejo, kako kupiti dobro in kam z oblačili, ki jih ne nosijo več. Vse več kupujejo oblačila v trgovinah z rabljenimi oblačili. Super, da je to postalo moderno, da nas ni sram. To je postal del ekološko naravnanega človeka, kar je dobro.«

Od bombaža do strganih kavbojk

»Bombaž je zelo žejna rastlina. Če pogoji niso idealni, bombažna polja namakajo, izčrpavajo jezera … Škropijo ga s pesticidi, ga pobirajo, čistijo, tkejo, razbelijo. Potem pridejo na vrsto modelarji, ki naredijo kroj, oblikovalci oblikujejo oblačilo, pridne šivilje vse to zašijejo … Pri kavbojkah je ogromno faz šivanja. Pred tem smo ta jeans še pobarvali, potem pa vse to razrežemo, speremo in uničujemo. Morda se velja malo zamisliti … Take hlače so lahko zelo izzivalne, zanimive, z njimi omehčamo podobo, če zraven obujemo pete, lepo bluzico in je lepo. Če se vprašamo filozofsko, je pa morda ta zgodbica koga presunila.«

Ličenje moškim ni všeč

»Pred očmi imamo neko mladenko s popolnim make-upom. Verjetno ji je šla za to podobo vsaj ura časa. Naj seštejejo, koliko ur na mesec, teden jim gre za ličenje. Za koga se naličiš? Zase, za stranke, za prijateljice, da te pohvalijo ali se naličiš za fanta, prijatelja, moža? Vsi vemo, da moškim takšno ličenje sploh ni všeč. Sama svojim strankam priporočam osnovno ličenje, ki je zelo pomembno. Ne gre za lišpanje in osvajanje, temveč z osnovnim ličenjem, ki nam vzame od 5 do 10 minut dnevno, delujemo bolj urejeno, profesionalno, mogoče lažje komuniciramo z zahtevnimi strankami na dostojnejšem nivoju, saj s tem naredimo diskretno pregrado.«

Lea Pisani: 'Moški so nam lahko za zgled. Pravilneje nakupujejo. Bolj poznajo svoje naravne danosti in so z njimi soočeni, manj komplicirajo, lepo izbirajo barve, kupijo v kompletu.'
Lea Pisani: 'Moški so nam lahko za zgled. Pravilneje nakupujejo. Bolj poznajo svoje naravne danosti in so z njimi soočeni, manj komplicirajo, lepo izbirajo barve, kupijo v kompletu.' © Rok Mihevc

Pravila oblačenja v poslovnem svetu

»Mi smo danes v službah po večini oblečeni sproščeno elegantno. Sem ne sodi več kravata in tudi suknjiča ne potrebujete, razen morda sproščen suknjič iz jersyja. Ta slog oblačenja je bolj ali manj sestavljen iz dveh kosov: zgornjega in spodnjega. Sem ne sodijo strgane kavbojke, sodijo pa kavbojke, ki so enakomerno obarvane in temnejše. Ne sodi kravata, klasičen kostim in klasična moška obleka. Moški nosijo večinoma hlače, srajco, polo majico brez napisov, čevlji so lahko športni ali usnjeni; z njimi dvignemo svojo podobo, saj delujejo bolj ugledno.«

»Moški, čestitam vam!«

V svoji zadnji knjigi Moška oblačila in dodatki, sem v uvodu napisala, da so nam moški lahko za zgled. Pravilneje nakupujejo. Bolj poznajo svoje naravne danosti in so z njimi soočeni, manj komplicirajo, lepo izbirajo barve, kupijo v kompletu. V trgovine stopijo na začetku sezone, ker vejo, da jih takrat čakajo lepi kosi, ne kupujejo na razprodajah, ker takrat pod pritiskom kupimo oblačila, ki jih potem ne bomo uporabljali … Ženska redkokdaj otipa material, moški pa vedno tipajo.«

Za maturantski ples  kravata ni potrebna, suknjič pa že

»Tisti, ki še vedno velikokrat zavežejo kravato, naj jo vseeno imajo. Kravato naj ima vsaj ravnatelj, če že ne profesorji, je pa suknjič res obvezen. Obleka naj bo temne barve (črna, temno modra, izjemoma ogleno siva). Za posebne dogodke, ki jih ni veliko v našem življenju, zelo nagovarjam, da kupimo novo obleko.«

Zunanja podoba ima veliko moč in zelo vpliva na naše življenje. Z njo si lahko odpremo marsikatera vrata in lažje bo, če se bomo vsaj malo ukvarjali s tem.

Svetovalnica
Pokojni zaslužni papež Benedikt XVI. (photo: Vatican Media) Pokojni zaslužni papež Benedikt XVI. (photo: Vatican Media)

Nič več v treh krstah

Vatikan je predstavil prenovljen bogoslužni obrednik za papežev pogreb. Nastal je na Frančiškovo pobudo, ki želi, da obred papeževega pogreba bolje odraža položaj voditelja Katoliške cerkve kot ...

Robert Friškovec (photo: Rok Mihevc) Robert Friškovec (photo: Rok Mihevc)

Sočutje ni pasivnost

Med 17. in 23. novembrom se po vsem svetu vsako leto v okviru Katoliške cerkve in drugih krščanskih cerkva ter skupnosti obhaja teden zaporov. Namen tedna zaporov je, da bi se kristjani zavedali ...