Maja MorelaMaja Morela
Miha MočnikMiha Močnik
Tone GorjupTone Gorjup
V teh relativno negotovih časih je bolje stopiti kak korak nazaj in kupiti rabljeni avto (foto: Cleyton Ewerton / Unsplash)
V teh relativno negotovih časih je bolje stopiti kak korak nazaj in kupiti rabljeni avto | (foto: Cleyton Ewerton / Unsplash)

Nakup rabljenega vozila ni nujno tvegan

Svetovalnica | 01.03.2021, 14:41 Mirjam Judež

Novih vozil se v Sloveniji proda približno 60.000. Trg rabljenih vozil pa je dva do trikrat večji, tu se pretaka veliko denarja. Nakup ali prodaja vozila skriva svoje pasti, smo pa tako ali drugače tudi zakonsko zaščiteni. Kako ukrepati ob odkritih napakah kupljenega rabljenega avtomobila? Kako nas ščiti zakonodaja in kje lahko pred nakupom poiščemo strokovni nasvet, pregled vozila? Na ta in druga vprašanja (tudi poslušalcev) je odgovarjal vodja servisa AMZS Jurij Kovač. Pogovor je vodil Blaž Lesnik.

Kako se lotiti nakupa rabljenega avtomobila?

»Najprej je potrebna odločitev, razmislek, kaj sploh potrebujemo, izbrati pravo vozilo.Ko imamo to jasno definirano, je treba narediti finančni konstrukt, ki mora vsebovati tudi nekaj rezerve, ker pri rabljenem vozilu običajno ni več prisotna garancija in smo za eventuelne okvare dolžni poskrbeti (jih plačati) sami. Zelo pomembno je, da je vozilo v čim boljšem tehničnem stanju, saj se tako ognemo visokim stroškov, povezanim z okvarami. Treba je prišteti še nakup pnevmatik, ki pri rabljenem vozilu niso nove in redno vzdrževanje, ki se draži s prevoženimi km. Vse to vpliva na strošek, na ceno, ki jo bomo plačali.«

Kupiti rabljeno vozilo od fizične ali pravne osebe?

»Če vozilo kupimo od pravne osebe, prodajalec odgovarja za stvarne napake še dve leti od takrat, ko nam je bilo vozilo izročeno. Če pa smo od fizične osebe kupili rabljeno vozilo, ga moramo o stvarnih napakah obvestiti v dveh mesecih od odkrite napake. Prodajalčeva odgovornost ugasne v enem letu, odkar nam je bilo vozilo izročeno v last. Pri nakupu od pravne osebe imamo več možnosti za uveljavitev kakršnihkoli zahtevkov z naslova povračila dela kupnine ali vračila vozila kot pa pri nakupu od fizične osebe. V tem letu je prodajalec dolžan odpraviti ugotovljeno napako. Resna podjetja si težko privoščijo kakršnekoli manipulacije, goljufije okrog skrivanja napak, dejanskega stanja vozila, ker smo zakonsko zaščiteni in to dolgoročno ne vpliva dobro na sam ugled podjetja. Nakup od fizičnih oseb je bistveno bolj tvegan, saj nas prodajalec lahko prinese okrog in proda »mačka v žaklju«. Pri AMZS vedno poudarjamo, da je potrebno dobro poznati vozilo, pregledati njegovo zgodovino, spodbujamo, da se vozilo pregleda v strokovnih delavnicah, kjer se s takšnimi in drugačnimi metodami ugotavlja različne vidike stanja vozila.«

Lepo povabljeni, da rešite anketo o glavnih dejavnikih pri nakupu rabljenega avtomobila. Vzela vam bo samo nekaj minut.

Manipulacija prevoženih kilometrov obstaja

»V AMZS se že mnogo let ukvarjamo s tem, vzpostavili smo poseben portal Avtolog.si, kjer so vizualizirani podatki registra vozil. Prevrtavanje km nazaj je velik problem, ki negativno vpliva na znamko vozil, na samo percepcijo te dejavnosti. Ker je lahko to kakovostno narejeno, je s tehničnega vidika zelo težko dokazljivo. Je pa danes zelo pogosta sledljivost takšnim in drugačnim postopkom, kot so tehnični pregledi, registracije, zavarovanja, kjer se kaj hitro lahko ugotovi kakšna anomalija pri trendu naraščanja km glede na časovno obdobje. Ko v AMZS pregledujemo vozila, najprej pogledamo elektronsko zadevo in če pride do anomalije in neskladja, je to prvi sum, uvid, da se je z vozilom nekaj dogajalo. Potem naprej pregledamo še vso spremljajočo dokumentacijo, vse dostopne podatke in na koncu lahko podamo kakovostno poročilo, ki bo dokaj z gotovostjo potrdilo oz. ovrglo tezo o manipulaciji s kilometri.«

Pri AMZS vedno poudarjamo, da je potrebno dobro poznati vozilo, pregledati njegovo zgodovino, spodbujamo, da se vozilo pregleda v strokovnih delavnicah, kjer se s takšnimi in drugačnimi metodami ugotavlja različne vidike stanja vozila.

Pregled rabljenega vozila pri strokovnjakih je priporočljiv

»Pri nakupu rabljenega vozila moramo vkomponirati nepredvidene stroške, saj garancije tu ni več in smo jih dolžni kriti sami. Pregled vozila pri AMZS več kot uspešno opravljamo že 20 let, je zelo dobro sprejet, imamo dobro orodja, izvrstne strokovnjake, ki znajo odkriti marsikatero pomanjkljivost, ki nas lahko obvaruje pred kakšnim nakupom in večjimi stroški. Ne znamo pa napovedati stvari, ki se bodo določenemu vozilu zgodile v roku pol leta, enega leta. Lahko pa strokovnjak, ki je vešč, ki pozna določen tip vozila, napove, kaj vozilu običajno manjka ali katera okvara je običajna pri določenem številu km.«

Kaj zajema celovit pregled vozila?

»Začnemo z identifikacijo vozila. Sledi malo bolj podroben tehnični pregled, kjer se ugotavlja sama tehnična brezhibnost vozila, nato se posvetimo podvozju, kjer se pregledajo vsi vitalni deli, zračnosti, zavore, stanje zavor, kakšna je predikcija, koliko časa bodo zavore še zdržale. Potem se posvetimo zunanjosti vozila, opravijo se meritve laka, kjer se lahko z gotovostjo potrdi, če je bilo opravljeno kakšno karoserijsko popravilo, mogoče kakšna hujša poškodba. Pregledamo še notranjost avtomobila, vse funkcionalnosti, od varnostnih pasov, do asistenčnih sistemov, komfortnih dodatkov. Sledi še diagnostični pregled, kjer se pregleda statistika zabeleženih okvar v vseh krmilnikih, ki jih vozilo ima.«

Med tatovi so Volkswagni zelo priljubljeni, običajno ta pločevina roma na jug
Med tatovi so Volkswagni zelo priljubljeni, običajno ta pločevina roma na jug © Charles Gaudreault / Unsplash

V času pandemije povpraševanje po RABLJENIH avtomobilih večje

»Zaradi vseh ukrepov, priporočil, ki smo jih deležni, je javni transport bolj tvegan, bolj zanimivo je individualno premikanje z osebnim avtomobilom od točke A do točke B. Povpraševanje po rabljenih vozilih širom Evrope danes je večje od ponudbe, sploh vozil nižjega cenovnega ranga do nekaj tisoč evrov.«

Kako prodati svoj rabljen avto?

»Lahko ga prodamo sami, kot fizična oseba ali ga preprosto damo v konsignacijsko prodajo pravni osebi, ga zamenjamo staro za novo, staro za staro, teh možnosti je veliko. Glede na izkušnje, na trg, glede na te portale, ki vladajo v Sloveniji oz. v tem prostoru, je dobro iti v to stvar pripravljen. Lahko pride do dramatičnih situacij, ko ljudje poizkušajo z različnimi prijemi, izsiljevanji, manipulacijami kupoprodajnih pogodb, … priti do večjega zaslužka. Pri pravnih osebah se vozilo preprosto pusti tam, odpelje se drugo rabljeno vozilo, bistveno enostavnejše je tudi urejanje dokumentacije. Kupec in prodajalec se lahko dogovorita tudi za preizkusno vožnjo, česar sicer ne ureja nobena zakonodaja.«

Rabljeno ali novo vozilo?

»Oboje je lahko dobra izbira, vse je odvisno od debeline naše denarnice. V teh relativno negotovih časih je bolje stopiti kak korak nazaj, kupiti kak razred cenejše vozilo, kar nam na dolgi rok prinese razliko v samih stroških vzdrževanja. Rabljena vozila kupujemo najpogosteje do starosti 7 let, kar je starejše, gre vozilo že proti drugi polovici svoje življenjske dobe in je manj zanimivo. Imamo pa lahko starejše, lepo vozilo, ki je kot novo, očuvano, vzdrževano in kljub višji starosti še vedno dobimo kakovostno vozilo, ki nam bo dobro služilo. Je pa dobro vedeti, da so vozila, ki se vozijo po manj posoljenih cestah v zimskem času, bistveno lepše ohranjena, manj poškodovana.«

Katere znamke vozil so priljubljene med tatovi?

»To so običajno vozila evropskih znamk, največkrat nemška vozila, ki so zelo zanimiva za naše južne sosede, države južnega in vzhodnega bloka Evrope. Običajno je njihova pot v tej smeri, če se jih ne uporabi za druge namene, kot je trg rabljenih nadomestnih delov, kjer so ti zaslužki lahko res astronomski. Te znamke so Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes.«

 

Svetovalnica
Dr. Gabriel Kavčič (photo: Rok Mihevc) Dr. Gabriel Kavčič (photo: Rok Mihevc)

Hud cinizem

Predvidoma v prihodnjem tednu bo znano, kdaj bomo odločali o treh posvetovalnih referendumih, med katerimi bo tudi posvetovalni referendum o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja. Moralni ...

Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc) Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc)

Kolikšno škodo je povzročila pozeba?

Po prehodu izrazite hladne fronte pred tednom dni, smo v petek, v nedeljo in včeraj bili priče pozebi. Razmere so se krajevno zelo razlikovale, prav vse sadjarje in kmete pa je strah, da to pomeni ...

Peter Jančič (photo: STA) Peter Jančič (photo: STA)

Natikanje nagobčnika drugače mislečim

Spletni portal tednika Družina poroča, da je raziskovalec spolne vzgoje v šoli ter diplomirani mikrobiolog Tim Prezelj tožil novinarja Roka Blažiča zaradi sklopa objavljenih prispevkov o teoriji ...

Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj) Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj)

Pri svojem delu vedno izpostavi bistveno

Lojze Čemažar je z nami v oddaji Naš gost spregovoril o svoji umetniški poti, pomenu družine, šol, ki so ga oblikovale in se zahvalil za prejeto priznanje sv. Cirila in Metoda.

Skrbno izbirajmo obutev.  (photo: PixaBay) Skrbno izbirajmo obutev.  (photo: PixaBay)

Zakaj je dobro kupovati obutev popoldne?

Vida Ozis je ustanoviteljica blagovne znamke AN.NIKA, je direktorica Centra medicinske pedikure, razvila je medicinsko sponko - vse ostale, ki so prisotne na domačem trgu, so iz uvoza. Večina si ...