Zakaj želi opozicija ukiniti zasebne vrtce?
Slovenija | 22.03.2021, 12:43 Marjana Debevec
Mediji molčijo, medtem ko se pripravlja zakonodaja, ki naj bi občinam omogočila, da kadarkoli ukinejo zasebne vrtce. Spremembo zakona je v parlamentarni postopek vložila opozicija, kljub temu, da imamo v Sloveniji le pet odstotkov zasebnih vrtcev, v Evropi pa je takšnih kar četrtina.
Predlog sprememb Zakona o vrtcih občinam daje popolno avtonomijo ukinjanja 85 odstotnega sofinanciranja za posameznega otroka zasebnemu vrtcu, če so v javnih vrtcih prosta mesta. Danes imajo pristojnosti odpiranja vrtcev strokovne službe na šolskem ministrstvu in Zavodu za šolstvo. Če bi bil zakon sprejet, pa bi za to določen uradnik na občini odločal o tako pomembni temi, kot so zasebni vrtci in pedagoški programi, kar bi lahko vodilo v številne anomalije.
Dovolj bi bilo, da bi imel državni vrtec nekaj prostih mest, in že bi lahko zaprli zasebnega. »Gre za ideološki boj med zasebnim in državnim, kjer se zasebno že 80 let označuje kot nekaj negativnega, pa čeprav je lahko bolj uspešno, za državo cenejše in naprednejše, otrokom bolj prilagojeno in, kar je ključno, omogoča državljanom, da imajo leta 2021 (z ustavo zagotovljeno) pravico do izbire vzgoje svojih otrok po svoji vesti,« poudarja član upravnega odbora Združenja zasebnih vrtcev Janez Snoj. Od poslancev zato pričakuje, da bodo z veliko večino zavrnili predlog sprememb zakona. »Če bi bil zakon sprejet, bi to pomenilo konec zasebnih vrtcev v Sloveniji. Ga ni junaka, ki bi investiral nekaj sto tisoč evrov v zasebni vrtec, ki mu ga bo potem lahko občina kadarkoli zaprla. Vsi starši imajo enako pravico. Imajo pravico do izbire in te ji ne smemo odvzeti, če zares živimo v demokraciji. Poleg tega pa je že skrajni čas, da se preneha s povezovanjem vrtcev le z denarjem. Čas je, da spregovorimo o vsebini in o tem, kako vzgojo in vzgojitelje želimo imeti, saj je od tega odvisna prihodnost našega naroda.«
Ali veste, da zasebni vrtci državo stanejo manj kot javni?
Najprej gre za prostor, ki ga mora zasebnik zagotoviti sam, javnega pa občina. Že tu gre za ogromna sredstva. Vrtčevske skupine so omejene po številu otrok. V zasebnem vrtcu občina sofinancira program otroku, ki je v vrtcu, državnim vrtcem pa občina plačuje tudi prazna mesta. Zasebni vrtci za razliko od državnih ne prejemajo nadomestil za dolge bolniške, nadomeščanja, izlete, dodatne dejavnosti, najemnino, izobraževanja.
Cena programa vrtca pa se deli med občino in starši, odvisno od tega, v katerem dohodkovnem razredu so. Lahko plačajo med 0 in 77 %, preostali znesek pa pokrije občina. »To drži v primeru, da občina 100-odstotno financira svoj delež. V primeru zasebnih vrtcev brez koncesije pa občina od tega lastnega deleža plača le 85 %. Občina torej lahko plača celo manj kot 20 % cene programa,« še pojasnjuje Janez Snoj.
Gre za politično ideološki zakon!
Delovanje in financiranje otrok v zasebnih vrtcih ne pomeni negospodarnega ravnanja z javnimi sredstvi, prej nasprotno, kar smo dokazali s konkretnimi izračuni, pojasnjuje Taja Steblovnik, predsednica Združenja zasebnih vrtcev Slovenije. Le te s strani predlagatelja pogrešajo. Poudarjajo, da ni bil podan niti en konkreten izračun in dokazljivo dejstvo, ki bi podprlo njihove trditve. »Več kot očitno je, da gre za političen zakon, ki v ospredje postavlja ideologijo, ob tem pa prezre pravice staršev in otrok ter predvsem dobrobit državljanov. Namesto, da bi se pogovarjali o tem kako okrepiti delovanje tako zasebnih kot javnih vrtcih, je pred nami predlog, ki bo onemogočil delovanje zasebnih vrtcev in povzročil stagnacijo predšolske vzgoje. Politike zato pozivamo, da preigravanj levo in desno ne izvajajo na naših otrocih, na naši prihodnosti. Bomo povzročili elitizem, zasebne vrtce le za tiste, ki si jih lahko privoščijo?«.
Državni zbor bo o spremembi zakona odločal v torek, 30. marca.