Spremembe v videmski nadškofiji burijo duhove
Cerkev po svetu | 02.08.2018, 11:18 Matjaž Merljak
Reforma videmske nadškofije, ki jo je 11. julija 2018, na predvečer godu svetih Mohorja in Fortunata, napovedal videmski nadškof msgr. Andrea Bruno Mazzocato prinaša združevanje župnij v pastoralne zveze in krčenje števila dekanij. Kot v uvodniku Novega glasa piše odgovorni urednik Jurij Paljk, so spremembe, ki naj bi v veljavo stopile 1. septembra, povzročile predvsem veliko negodovanje med slovenskimi verniki in duhovniki v Beneški Sloveniji.
Uvodnik Jurija Paljka v celoti:
V Italiji in tudi pri nas se Cerkev prilagaja sedanjemu času, predvsem pa se prilagaja dejstvu, da je tudi v Italiji vse manj duhovnikov, zato so potrebne posodobitve ureditve cerkvenih občestev, o čemer smo že pisali.
Na Videmskem pa je prišlo do korenitih sprememb, ki so povzročile predvsem veliko negodovanje med slovenskimi verniki in duhovniki v Beneški Sloveniji. Msgr. Marino Qualizza je jasen: “Z reformo Cerkev ne bo več seme, ki bi bilo vsajeno v našo domačo zemljo in iz katere bi vzklilo to, kar je značilno za nas”.
Prvega septembra bo namreč stopila v veljavo pokrajinska reforma videmske nadškofije, ki bo korenito spremenila dosedanji ustroj dekanij in župnij. Reformo je zasnoval nadškof msgr. Andrea Bruno Mazzocato, ki je doma iz bližnjega Veneta. Ta predvideva krčenje števila dekanij od zdajšnjih 24 na 8, župnije pa želi združiti v 56 pastoralnih zvez. Območje videmske nadškofije je ogromno, sega od Jadrana do Alp, vsebuje predvsem različna kulturna in jezikovna izročila. To pisano sliko sestavljajo italijanščina, furlanščina, nemščina in seveda slovenščina. Vzroke reforme gre iskati v pomanjkanju duhovnikov, trdijo vrhovi nadškofije. Preustroj krajevne Cerkve je zgolj teoretične narave, ki pa nikakor ne upošteva raznolike specifike območja.
Msgr. Qualizza je svoj nedavni uvodnik v časopisu Dom končal s pomenljivim stavkom, ki je dejansko sinteza kritik in prizadevanj slovenskih duhovnikov in vernikov. Zapisal je: ‘Udejanjanje evangelija se ne more omejevati zgolj na pobožno predanost’. Vera je zanj življenje, ki se udejanja v Cerkvi in posebno izven nje.
S težavo zapišemo, a bomo, ker smo to dolžni storiti: msgr. Mazzocato ni razumel pomena furlanske in slovenske krajevne Cerkve, nima torej razumevajočega odnosa do narodnih manjšin. In to je prišlo do izraza tudi pri reformi krajevne Cerkve. Da je to slabo, ni potrebno posebej poudarjati, saj nas je vernikov vse manj, vseh, tudi Furlanov in Slovencev seveda.