Umetnost ali kaznivo dejanje?
Kaj je torej skrunitev in kaj umetnost, vredna nagrade Prešernovega sklada?
| 08.02.2018, 19:02
Tako se v uredniškem komentarju ob včerajšnji podelitvi nagrad Prešernovega sklada sprašujejo na portalu Domovina.je in pri tem usmerjajo pogled na umetniški opus dveh letošnjih nagrajenk, Maje Smrekar, ki je nagrado Prešernovega sklada prejela za serijo del, ki vključujejo tudi žensko dojenje psa, ter Simone Semenič, ki se je pred leti ovila v oskrunjeno slovensko zastavo.
"Ob tovrstnih kriterijih je namreč na mestu vprašanje, ali bi strokovna komisija kot vrhunsko umetniško delo prepoznala tudi nedavni “umetniški performans” na Kidričevem – svinjsko glavo na praznem podstavku nekdanjega spomenika komunistu Borisu Kidriču," pišejo na Domovini.
"Podgana v naročju Brezjanske Marije. Goreči križ nad Strunjanom. Svinjska glava na podstavku spomenika Borisu Kidriču. Trebuh nosečnice v izrezani luknji na slovenski zastavi. Ženska, ki doji psa.
Od petih naštetih dejanj so s strani naših umetniških kritikov štiri prepoznana kot dela umetniške vrednosti. Glede petega policisti zbirajo obvestila za utemeljitev suma storitve prekrška po 20. členu Zakona o varstvu javnega reda in miru. Utemeljujejo sum, da se je neznani storilec na javnem kraju nedostojno vedel z namenom vzbujanja politične nestrpnosti, za kar je zagrožena denarna kazen," piše portal Domovina.je.
Zapis sklenejo s komentarjem:"Bi torej svinjsko glavo na podstavku spomenika Borisu Kidriču lahko tolmačili kot umetniški izdelek, morda celo vreden nagrade Prešernovega sklada? Skoraj zagotovo, če bi jo tja postavil kakšen priviligiran “intermedijski umetnik” in ne bi šlo ravno za spomenik staremu komunistu, temveč denimo kakšnemu katoliškemu škofu ali desničarskemu politiku.
Vseeno je naslovno vprašanje provokativno, saj svinjske glave na podstavku spomenika kot umetnost ne smatramo tudi v uredništvu Domovine. A skozi enake vatle kot umetnost ne moremo interpretirati tudi ostalih “umetniških performansov”, ki žalijo verska, domoljubna, občečloveška in ostala ljudska čustva. Pa četudi jih kot to prodajajo naši umetniški kritiki."