Za drugi tir ustanovljeno posebno podjetje?
Slovenija | 18.01.2016, 14:06
Vse kaže, da bo projekt drugega železniškega tira med Divačo in Koprom izvedlo posebno podjetje. Da ga bo ustanovila, je vlada sklenila v začetku novega leta. Prek dokapitalizacije bo nato lastniški vstop ponudila zasebnim vlagateljem in zalednim državam, Slovenija bo imela manjšinski delež. Nekdanji minister za promet Marko Pavliha meni, da rešitev ni pretehtana.
Kot je pojasnil Pavliha, za izvedbo projekta drugi tir ne potrebujemo še enega akterja. Poteza vlade po njegovih besedah ni iskrena, vidi jo celo kot zavlačevanje in preusmerjanje pozornosti. Verjame, da bi bilo bolje, če bi koncesijo dobila družba za avtoceste, se ustrezno zadolžila, tako razbremenila državni proračun in nato z različnimi finančnimi viri kredit vrnila.
Pavliha podpira idejo o tem, da bi morali nad izvedbo projekta drugi tir vzpostaviti primeren nadzor. Kako, je stvar dogovora. "Na stežaj je treba odpreti vrata civilni družbi, stroki, vsem, ki lahko pomagajo. Potem je izpeljava nadzora samo še stvar pravne rešitve in organizacije."
Pavliha ob tem opozarja, da se nam ne sme zgoditi projekt šestega bloka šoštanjske termoelektrarne. Ta po njegovih besedah ni bil tako nujen kot je drugi tir. Že zdaj so znane ekonomske posledice, če slednjega ne bo. "Od približno izgube 3,4 oziroma 3,5 milijarde evrov zaslužka zaradi izgube tovora in seveda sama izguba tovora, ki se bo preselil na reško in tržaško pristanišče ter tudi na ceste. Takšni ocenjeni stroški naj bi do leta 2055 znašali prek 3 milijarde evrov. Da ne govorimo o dodatnih eksternih stroških zaradi onesnaževanja okolja in dodatnih zastojih na avtocestah," našteva. Kdorkoli ovira projekt drugi tir, po Pavlihovem prepričanju ne ravna državotvorno.
Še ena negativna plat posebnega podjetja je, tako dodaja, v tem, da gre za načrt brez računa, ki ga postavlja Luka Koper. Posebno podjetje naj bi namreč imelo koncesijo tudi nad izgradnjo tretjega pomola, kar je presenetilo vodstvo edinega slovenskega mednarodnega tovornega pristanišča. "Povezovanje izgradnje drugega tira z Luko Koper in vstopanje v lastništvo Luke Koper je povsem neprimerno," je jasen.
Birokratski posegi so povsem odveč, najboljše rešitve so po njegovih trditvah že na voljo. Le videti jih je treba, poslušati in upoštevati tiste, ki nekaj vedo. Tako bi proti koncu leta že lahko zasadili prvo lopato. Kot poudarja Pavliha, je čimprejšnja izvedba projekta drugi tir za naše gospodarstvo izjemno pomembna.