Vzgojne inovacije, ki delujejo
Radijski utrip | 15.11.2015, 09:42 Nataša Ličen
V sobotni radijski oddaji »Za življenje, za danes in jutri« smo gostili specialnega pedagoga Marka Juhanta, ki po odhodu psihoterapevta Bogdana Žorže, redno, zdaj že dobro leto dni, prihaja v naš studio. V mnogih pogledih je po nazorih nadaljevalec Žorževe vzgojne poti, po drugi strani pa svojevrsten, inovativen in, kar morda mnogi ne vedo, bogat v izkušnjah, saj je za Markom Juhantom več desetletij delovanja in službovanja med in z mladimi ter otroki, v vzgojnih in izobraževalnih ustanovah.
O vzgoji več zelo odmevnih knjigah Marka Juhanta
Skozi dolga leta je svoja spoznanja specialni pedagog Marko Juhant zapisal v več knjigah, ki so dobro sprejete in brez izjeme hitro razprodane. To dokazuje željnost in potrebo med vzgojitelji po znanju, po tem, kako vzgajati, kako nagrajevati in spodbujati, a tudi opozarjati, posebej v času nenehnih in hitrih sprememb v družbi. Spremembe pa so izziv tudi za starše, vzgojitelje in ostale, ki so spremljevalci ali celo vzor mladim, pri vprašanjih, kako z življenjem kazati pravo pot in kako ter kam usmerjati prihodnje rodove, da bodo kos odgovornostim in steber pravih vrednot. Marko Juhant je inovator pri vzgojnih prijemih, med zadnje inovacije sodi izdelava lesene hiške, ki jo otroci po načrtu in le z minimalno pomočjo mentorjev, zgradijo, sestavijo sami: »V Brežicah smo nazadnje zgradili takšno hišico. Otroci jo v nekaj urah sestavijo sami s pravimi orodji, kot gre to pri običajnih lesenih gradnjah. Pri tem sodelujejo, iščejo rešitve, če kaj ne gre po načrtu, in na koncu večinoma uspešno opravijo svoje delo. Koliko zadovoljstva se ob tem sprosti v njih, zmaga nad zavedanjem, da zmorejo sami. Kajti, prav to danes manjka mladim. Nimajo izkušenj z delom, s tem, da jim nekaj uspe, delo njihovih rok. Odrasli jih ali ne spustimo zraven ali pa jim delo prehitro odvzamemo in naredimo namesto njih, potem pa mladi nimajo svojih izkušenj in ne doživijo zadovoljstva po opravljenem. Ko pa potem po mnenju odraslih nastopi čas, ko bi pa vendarle že lahko delali sami, pa se čudimo, kako da nimajo veselja ali niti ne znajo ravnati z orodji in ne vedo, kako se dela prav lotiti. Kdo je tu storil napako?« To je močan apel in zgovoren dokaz odraslim, ki nam govori (kriči), da smo zagrešili napako, ker ne prenašamo svojega znanja naprej. Ali še več, ne dovolimo mladim prevzeti »štafete«. Vsaj ne pravi čas, ko so še zagnani in pripravljeni prevzeti odgovornost. Vprašajmo se samo, če mladi danes, tudi zaradi sistema po kolektivih, lahko dobijo dovolj zgodaj izkušnje in delovne navade v službah, ali drug primer, na kmetijah, koliko je gospodarjev, ki so pripravljeni, kljub svoji vitalnosti in zmožnosti trdega dela, vendarle prepustiti vodenje kmetije mlajšemu, predati gospodarstvo še pravi čas v roke naslednji generaciji?
Krutost sveta in nevarnosti v njem otrokom ne smemo zamolčati, pogovarjati se je treba z njimi, saj je to tudi del priprave na pravi odziv, ko se bodo s težavami življenja soočali sami
»V šoli sem imel najrajši dvoje, glavni odmor in telovadbo«, pravi šegavo Marko Juhant, ki se zavzema za učenje na vseh nivojih, predvsem pa za učenje skozi izkušnje, ki jih otroci dobijo sami. »Dobre ocene v šoli so le eno od številnih področjih, na katerih se otroci preizkušajo, učijo in pridobivajo znanje«, pravi Marko Juhant in dodaja: »Zato ni prav in ni pošteno do otrok, da jih še vedno večinoma sodimo po doseženih ocenah v šoli.« V sobotni oddaji smo se zaradi odmeva na napade v francoski prestolnici dotaknili tudi teh razmer in vprašali, kako se dotaknejo otrok in kako jih seznanjati s tovrstnimi vsebinami? Marko Juhant je odgovoril: »Otroci bodo prišli do informacij. Če ne doma, pa med sovrstniki, na ulici, v šoli, preko socialnih omrežij. Vse povsod okrog njih so informacije. Pred tem jih ne moremo zavarovati. Svet je, kakršen je, vanj so rojeni in poznati ga morajo. Če govorimo o beguncih in migrantih, je način preprost, vprašajmo jih, kako bi ravnali, če bi se znašli v njihovi koži? Kaj bi vzeli s seboj, če bi morali bežati v rešitvi svojega življenja? Verjemite, da se zelo dobro znajo vživeti v stiske, če jim jih predstavimo na pravi način. Naj povedo svoja opažanja in razmišljanja.«
Še več poudarkov, tudi odgovorov na vprašanja in mnenja poslušalcev, najdete v posnetku pogovora. Specialni pedagog Marko Juhant bo naš sogovornik znova decembra, 12.12. ob 11. uri. Skoraj gotovo znova v živo. Vabljeni, da vprašanja z vzgojnega področja pišete na za.zivljenje@ognjisce.si. V stik z Markom Juhantom pa lahko pridete preko spleta www.čmrlj.si.