Trgovinska zbornica: Nove nakupovalne navade potrošnika se bodo ohranile
Slovenija | 13.07.2014, 13:00
Zadnji statistični podatki kažejo na nadaljevanje rasti slovenskega gospodarstva tudi v prvem letošnjem četrtletju. A trgovinska dejavnost pri nas temu trendu ne sledi. Še naprej beležimo padec kupne moči - lani je dosegala le še 83 odstotkov povprečja Evropske unije. V trgovinski zbornici izboljšanja razmer ne pričakujejo niti v prihodnjih mesecih, opozarjajo celo, da bi potrošnja letos lahko postala zaviralni element okrevanja našega gospodarstva.
Statistični urad je nedavno objavil, da se je bruto domači proizvod v letošnjem prvem četrtletju v primerjavi z enakim obdobjem lani zvišal, kar je posledica izvoza. Po drugi strani so statistiki sporočili, da smo v maju beležili eno najnižjih ravni prodaje na drobno po letu 2008. V trgovinski zbornici zato ocenjujejo, da bomo letos lahko zadovoljni že, če bodo prihodki v trgovini na drobno enaki lanskim oziroma se ne bodo občutno znižali.
Obdobje krize je v Sloveniji prineslo tudi padec kupne moči - lani je znašala le še 83 odstotkov povprečja Evropske unije. Potrošnik pri nas se je krizi prilagodil tako, da je spremenil svoje nakupovalne navade. V trgovinski zbornici ugotavljajo, da so njegovi nakupi bolj preudarni, kupuje manj in pogosteje, išče najboljše razmerje med kakovostjo in ceno. Mnogo bolj je pozoren in odziven tudi na cenovno ugodne ponudbe in akcije, čedalje večji pomen daje trgovskim blagovnim znamkam. Spremembe nakupovalnih navad trgovinska zbornica zaznava tudi pri lojalnosti, saj potrošnik nakupuje pri večjem številu trgovcev, povečal se je tudi delež potrošnikov, ki se za nakup trajnih in poltrajnih dobrin odločajo takrat, ko so v akciji.
Medtem ko evropska trgovina že kaže vidnejše stopnje pozitivne rasti, v Sloveniji še naprej beležimo padce, kar je, tako v trgovinski zbornici poudarjajo v pisnih odgovorih na naša vprašanja, zaskrbljujoče, saj to pomeni tudi manj naložb in hkrati stagnacijo trgovine v razvojnem smislu. Kot dodajajo, takšno stanje v trgovini, ki je pomemben motor razvoja vsakega gospodarstva, prav tako ne pomeni odpiranja novih delovnih mest in s tem posledično krepitve domače potrošnje, ki je ključna za okrevanje trgovskega sektorja.
V trgovinski zbornici so prepričani, da bistvenega povečanja zasebne potrošnje letos ni mogoče pričakovati brez vnovičnega zaupanja v prihodnost, poenostavitve pogojev poslovanja, v katerih delujejo podjetja, vzpostavitve prijaznejšega in stabilnega davčnega okolja, strukturnih reform, upada števila brezposelnih in manjših obremenitvah iz naslova stroškov dela.
Verjamejo, da se bodo spremenjene nakupovalne navade slovenskega potrošnika ohranile, temu se lahko zaradi hitrejšega uvajanja inovacih po njihovih ocenah bolje prilagajajo majhni trgovci, ki zato igrajo pomembno vlogo. V trgovinski zbornici se ne strinjajo s trditvijo, da majhne trgovine propadajo, po njihovih besedah smo namreč znova priča njihovemu odpiranju v mestnih središčih, bivalnih naseljih in majhnih krajih. Menijo, da je to lahko poslovna priložnost in izziv. Ob tem dodajajo, da v prihodnje v Sloveniji pričakujejo evropsko strukturo trgovine, ki ima tako velike in srednje kot tudi male trgovce.