Jure SešekJure Sešek
Miha MočnikMiha Močnik
Rok MihevcRok Mihevc

Vlada podražila letne vinjete, kritike se vrstijo

Slovenija | 13.09.2013, 16:33

Odločitev vlade, ki je podražila letne vinjete in zvišala cestnine za avtoprevoznike, je dvignila precej prahu. Medtem ko jo v družbi za avtoceste pozdravljajo, so se kritično odzvali v opozicijskih stranka SDS in N.Si. Prav tako niso zadovoljni avtoprevozniki. V civilni iniciativi za družino in pravice otrok so medtem premierko in ministre pozvali, naj prizanesejo družinam s štirimi ali več otroki, družinam, v katerih so otroci s posebnimi potrebami oziroma družinski člani z gibalno oviro ter nekaterim zavodom in civilno-družbenim organizacijam.

Letne vinjete za osebna vozila se bodo z zdajšnjih 95 podražile na 110 evrov. Nove cene bodo začele veljati s 1. oktobrom. S prihodnjim letom prihaja še nova vinjeta za lahka gospodarska vozila, po kilometru se bodo zvišale tudi cestnine za avtoprevoznike.

V družbi za avtoceste menijo, da bo spremenjena cenovna politika na področju cestninjenja avtocest in hitrih cest omogočila stabilno in finančno vzdržno poslovanje slovenskega upravljavca avtocest. Prihodki iz cestnin se bodo namreč povečali za približno 60 milijonov evrov na leto, s čimer bo družba za avtoceste lažje servisirala posojila z državnim poroštvom, ki jih je pri slovenskih in tujih bankah najela za gradnjo avtocest.

Da gre za slabo odločitev, je prepričan nekdanji infrastrukturni minister, zdaj poslanec SDS Zvonko Černač. Razlogov je več. "Prvič zato, ker je vlada s tem znova v največji meri udarila domače davkoplačevalce, državljane, saj so večinoma ti kupci letnih vinjet." Černač posebej omenja dodatno vinjeto za lahka gospodarska vozila, ki bo stala 220 evrov za celo leto, 80 evrov za mesec dni in 40 evrov za en teden. Opozarja, da bodo tako spet dodatno obremenjeni mali podjetniki in obrtniki, ki so v veliki meri lastniki takšnih vozil. Kritičen je tudi do selektivnega pristopa, ki ga je ubrala vlada. "Podražila je letne vinjete in ohranila nespremenjeno vrednost tedenskih in mesečnih, katerih kupci so največ tranzitni potniki. Po moji oceni imamo s tem najdražje vinjete v Evropi." Poslanec največje opozicijske stranke meni še, da ta ukrep v ničemer ne rešuje finančne vzdržnosti družbe za avtoceste, saj bo finančni učinek premajhen za zapolnitev te vrzeli.

Da bi vlada finančno vzdržnost slovenskega upravljavca avtocest lahko zagotovila na ustreznejši način, poudarjajo tudi v N.Si. "Naše temeljno stališče je: Za avtocesto naj v največji meri plačujejo tisti, ki jo tudi največ uničujejo, to je tuj tovorni promet," je dejal vodja poslanske skupine N.Si Matej Tonin.

Cestni prevozniki, združeni v Sekciji za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, so medtem začudeni nad izjavami pristojnega ministra Sama Omerzela, da naj bi bilo zvišanje cen vinjet in cestnin usklajeno z njimi. "Mi smo se z vlado pogajali, a se nismo do konca izpogajali. Država je zdaj to naredila enostransko. Strinjali smo se s podražitvijo, a menimo, da je treba to slovenskim prevoznikom vrniti v obliki subvencij, popustov. Vendar dogovora o tem ni," je povedal predsednik omenjene sekcije Andrej Klobasa. Pričakuje, da se bodo z ministrom Omerzelom še pogovarjali, morebitnih ukrepov, ki bi jih lahko sprejeli v znak nezadovoljstva, ne želi napovedovati.

V civilni iniciativi za družino in pravice otrok so medtem spomnili, da imajo kombinirana vozila mnoge družine s štirimi ali več otroki, družine, v katerih so otroci s posebnimi potrebami oziroma družinski člani z gibalno oviro ter nekateri zavodi in civilno-družbene organizacije. "Povsem nesprejemljivo je, da naj bi se za nekatere družine cena vinjet povečala na 220 evrov, torej za 130 odstotkov. Za mnoge družine s štirimi in več otroki, družine z otroki s posebnimi potrebami in družine z družinskimi člani, ki imajo gibalno oviro, je takšno povišanje cene vinjet za kombije izjemno in nesorazmerno ter pomeni državno diskriminacijo teh družin," pojasnjuje vodja iniciative Aleš Primc. Zato pozivajo vlado, naj določi, da za vse omenjene za kombinirana vozila velja enaka cena vinjete kot za osebna vozila. "Od vlade pričakujemo in jo prosimo, naj v tem smislu sprejeto sporno uredbo spremeni še pred letošnjim 1. oktobrom, ko bodo začele veljati nove cene vinjet. Če se to ne bi zgodilo, bi to pomenilo, da država ni pripravljena najbolj ranljivim skupinam iti naproti niti pri ukrepih, ki pomenijo za državo minimalen strošek," meni Primc. Če vlada ne bo prisluhnila, bo iniciativa 7. oktobra pred poslopjem državnega zbora in vlade pripravila srečanje družin, na katerem bodo zbrani izrazili solidarnost do družin, ki bi bile, če bi v celoti obveljala vladna odločitev, najbolj prizadete. V iniciativi vlado prosijo tudi za čim prejšnji sestanek, na katerem bi po Primčevih besedah skupaj poiskali "sprejemljive rešitve za dobro družin v teh težkih časih".

Slovenija, Politika
Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec) Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec)

Kako in kaj jesti

Z dr. Karin Kanc, doktorico medicine, specialistko interne medicine, iz zasebne ordinacije Jazindiabetes, tudi integrativno psihoterapevtko, smo ob Svetovnem dnevu sledkorne bolezni, ob Tednu ...