Slavi KoširSlavi Košir
Marko ZupanMarko Zupan
Marta JerebičMarta Jerebič
Lidija Čop (foto: ARO)
Lidija Čop

Obeta se nam še eno reševanje »nacionalnega interesa«

Slovenija | 13.06.2011, 13:39

Tudi družba Adria Airways je ena tistih, s katero se za preživetje ukvarja država. Znano je, da je Adria bankam dolžna okoli 80 milijonov evrov, dolg do dobaviteljev pa znaša 20 milijonov evrov. Dejstvo torej je, da je Adria kapitalsko neustrezna in povsem na robu insolventnosti. Program poslovne sanacije predvideva dokapitalizacijo s strani novega strateškega partnerja.

Minuli konec tedna se je vlada po vnovični obravnavi gradiva za morebitno državno pomoč Adrii Airways odločila o tem prisluhniti še mnenju parlamentarnih odborov za gospodarstvo, promet in finance ter državnega zbora. Odločitev naj bi bila tako sprejeta še v tem tednu. Dejstvo je, da je finančno in poslovno prestrukturiranje nacionalnega letalskega prevoznika nujno. Uprava družbe že izvaja poslovno sanacijo, ki pa brez finančne sanacije ni izvedljiva. Družba PDP je kot večinska lastnica Adrie Airways skupaj z upravo pripravila načrt finančnega prestrukturiranja, ki na eni strani vključuje dokapitalizacijo s strani države in na drugi zamenjavo dela terjatev bank do Adrie. Šlo naj bi za najbolj pravično rešitev, a na koncu bo vseeno odločitev sprejela vlada.

Finančna sanacija je menda nujna tudi zaradi kasnejše predvidene pridobitve strateškega partnerja. Sicer pa je končni cilj prodaja Adrie Airways, pri čemer bi zahtevali ohranitev blagovne znamke in sedeža družbe. Trenutni poslovni načrt družbe je kot vse kaže povsem odpovedal, saj je družbo že popolnoma izčrpal. Zato je finančna in poslovna sanacija res nujna. Prav tako pa je nujno tudi obvladovanje stroškov pri poslovanju družbe. Nov poslovni model, ki predvideva znižanje stroškov in povečanje prihodkov, je menda že pripravljen, sedaj pa čas za njegovo izvedbo. Zniževanje stroškov naj bi se lotili na vseh področjih. Ključno pa je seveda povečanje prihodkov, pri čemer največji problem predstavlja ekonomija obsega, saj je po mnenju vodilnih v družbi Slovenija premajhna za dobičkonosnost neke letalske družbe. Zato iščejo rešitve, kako pripeljati dodatne potnike. Rešitev vidijo v povečevanju vpliva v regiji, deloma tudi s povezavo z drugimi regionalnimi prevozniki in s t.i. uvozom potnikov od drugod, predvsem zunaj Evrope in na ta način narediti Slovenijo kot most med Azijo in Severno Ameriko. Mogoče pa bo prav obisk premierja v Indiji, kjer se mudi v teh dneh, obsegal tudi pogovore o sodelovanju z največjim indijskim letalskim prevoznikom, ki bo letos postal članica letakse mreže Star Alliance. O tej domnevi sicer na družbi ne vedo nič in jo označujejo s čisto izmišljotino. Kakorkoli že, kaj več bo prav gotovo znanega po vrnitvi Pahorjeve ekipe iz Indije.

Sicer pa sta v svetu znana dva modela, redni ali mrežni prevozniki in nizkocenovni prevozniki, pri katerih so cene lahko tudi visoke. Nizkocenovni prevozniki letijo iz mesta v mesto, redni prevozniki pa omogočajo povezave v mreži. Tudi Adria kot članica mreže Star Alliance. Adria ima sicer na ljubljanskem letališču Jožeta Pučnika skoraj 80-odstotni delež, kar dokazuje tudi to, da Slovenci še vedno v veliki večini letimo z Adrio. Vodstvo družbe še meni, da Adria samostojno sicer lahko posluje pozitivno, vendar je na dolgi rok strateški partner skorajda nujen, in sicer zaradi dveh razlogov: zaradi majhnosti letalske družbe in zaradi vse večjega trenda združevanja letalskih družb.

Po nekaterih neuradnih informacijah je v vladi največji nasprotnik državne pomoči Adrii prav minister za finance, ki je bil v bližnji preteklosti izredno naklonjen pri podobnih problemih bank, pa tudi SCT-ja, Vegrada, Zvon Ena Holdinga in drugih.

Program finančne sanacije predvideva, da bi država družbo dokapitalizirala v višini med 40 in 50 milijonov evrov. Sočasno naj bi banke upnice zamenjale del posojil v kapital, in sicer okoli 40 milijonov evrov od skupaj slabih 90 milijonov evrov finančnih obveznosti Adrie. Ključna za dogovor z bankami bo NLB kot največja upnica, ki ji Adria dolguje okoli 50 milijonov evrov. Sicer se banke o predlogu finančne in poslovne sanacije še niso izjasnile, obstaja pa bojazen pred odgovorom bank, da naj se s sanacijo ukvarjajo lastniki družbe, ker tudi sicer banke nimajo interesa vstopati v kapital slovenskih družb. V celotni zgodbi sanacije bo torej največ odvisno prav od bank upnic oz. njihove pripravljenosti, da konvertirajo terjatve v lastniški delež.

Zato je pomoč pripravljena ponuditi država , vendar še ni znano kako. V vsakem primeru pa bo ob odločitvi za državno pomoč družbi, potrebno pridobiti tudi soglasje evropske komisije. Prav z regionalnim povezovanjem družbe bi vlada skušala prepričati evropsko komisijo, da državne pomoči ne bi pogojevala s krčenjem poslovanja, recimo z zmanjšanjem števila prog ali omejitvijo naložb v nova letala.

O tem kako mobilna bo ostala naša država po sanaciji Adrie, bo torej znano v naslednjih dneh, če bo odločitev o finančni sanaciji seveda sprejeta.

Slovenija, Komentarji
Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc) Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc)

Kolikšno škodo je povzročila pozeba? #podkast

Po prehodu izrazite hladne fronte pred tednom dni, smo v petek, v nedeljo in včeraj bili priče pozebi. Razmere so se krajevno zelo razlikovale, prav vse sadjarje in kmete pa je strah, da to pomeni ...

Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj) Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj)

Pri svojem delu vedno izpostavi bistveno

Lojze Čemažar je z nami v oddaji Naš gost spregovoril o svoji umetniški poti, pomenu družine, šol, ki so ga oblikovale in se zahvalil za prejeto priznanje sv. Cirila in Metoda.