Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Boštjan SmoleBoštjan Smole
Helena KrižnikHelena Križnik
Deli Marjane Škalič, psihologinje o trenutnem stanju in boljših alternativah šolskega sistema  (foto: Osebni arhiv)
Deli Marjane Škalič, psihologinje o trenutnem stanju in boljših alternativah šolskega sistema | (foto: Osebni arhiv)

Spodbudilo me je razočaranje v času šolanja mojih otrok

Za življenje | 31.10.2020, 12:00 Nataša Ličen

Pogrešate odprt dialog? Z-možnost pogovora, ko v njem ni neumnih vprašanj, je pa množica modrih odgovorov s strani podkovanega/ih v znanju in vedenju določenih tematik. Nas obstoječi šolski sistem uči vedoželjnosti, smotrne radovednosti, iskanja pravih informacij in pojasnil? Radi bi pritrdili, vendar nekaj ne drži, saj se tudi ob trenutnih epidemioloških razmerah kaže precejšnja slaba splošna razgledanost v populaciji. Kaj smo se v šoli (sploh)naučili?

Prvenstveni cilj ob zasnovi šolskega sistema pred dvesto leti, kakršnega poznamo še danes, je bila moč država, ne posameznika. In, tega se sistem še danes ne more rešiti.

Marjana Škalič, psihologinja in avtorica knjig Šola, kam greš? s področja šolstva, tudi mati treh otrok, ki so šli skozi šolski sistem, je bila sogovornica v zadnji oktobrski oddaji »Za življenje«.
Čemu (najbolj)koristi trenutni šolski sistem?
»Opažala sem, kako sistem ne ceni otrokove prirojene zmožnosti za učenje, njegovega hlepenja in sledenja po učenju, želje po napredku. Dejansko se zelo opazi, da je sistem narejen tako, da se mu morajo prilagajati otroci. Sistemu, ki je bil izdelan pred dvema stoletjema. Vse otroke stlači v svoj kalup. Otroci ne morejo optimalno napredovati, ker se jim ne ponudi tistega, kar bi za svoj optimalni razvoj potrebovali.«

Marjana Škalič, univ.dipl. psihologinja
Marjana Škalič, univ.dipl. psihologinja © Osebni arhiv

Šola je družba v malem. Dogajanje v razredu je posnetek dogajanja v družbi. Prav zato je treba delati na boljši šolski klimi, ker to spreminja družbo na bolje.

Mi že imamo takšno šolsko zakonodajo, ki govori o razvoju posameznika
»Cilji v zakonodaji so že ustrezno opredeljeni in so drugačni od časov ustanovitve, vendar v praksi ne zaživi. Tam je še vedno prisotna prvotna miselnost. Kdor se kot učenec v šoli ni počutil dobro, si je rekel, od šole čim dlje. Določen del učiteljev ima takšen značaj in osebnost, da jim ustreza to »opredalčkanje«, je vse vnaprej določeno, ko imajo lažji nadzor in z rdečim kemikom rišejo kljukice in seštevajo točke. Morda jim ta moč ustreza, moč nad učenci in posredno tudi nad njihovimi starši. Lahko jih pritegne nezavedno. Seveda imamo različne učitelje. Mnogi so šli, jih poznam kar nekaj, so pripovedovali, kako so bili tudi sami razočarani nad šolo in so šli prav zato študirat pedagogiko, da bi lahko kaj spremenili na boljše.«

Duševno zdrav in zadovoljen, samouresničen posameznik je temelj družbe. Zato je pomembno, da se na vsakega posameznika posebej gleda kot na dragoceno cvetlico v vrtu in mu nuditi, kar potrebuje za svojo rast.

Še večji razlog, zakaj se šolski sistem ne more spremeniti, ali se spreminja prepočasi, pa so močne interesne skupine v ozadju
»Skoraj nesmiselno je zaradi hitrih dopolnjevanj in razvoja znanosti danes tiskati papirnate učbenike, ko pa določeno znanje ob natisu že skoraj zastariZnano je, da se učenci danes učijo večino snovi, ki jim v življenju skoraj ne bo prišla več prav. »Založniška panoga je le eno od področji, jih je pa še veliko, katerih interes je, da šola ostane takšna kot je

Knjigi, ki spodbujata k iskanju boljšega?
Knjigi, ki spodbujata k iskanju boljšega? © Osebni arhiv

Šola bi lahko unovčila več. Če bi dala (še)več poudarka odnosom, vrednotam, sodelovalni in spoštljivi klimi, bi se skozi šolska leta posamezniki tega nalezli in bi ob delovanju v širši družbi tako tudi delovali.

Nezadovoljstvo v šoli poseže tudi v kakovost otrokovega življenja. Zadovoljen posameznik tvori zadovoljno družbo. Vsak šteje.
»Seveda, dodaja Marjana Škalič, »zato pa se je treba vzporedno ob vsakem ponosu ob športnikih ali ostalih posameznikih, ki dosegajo vidne, vrhunske rezultate, in se ob tem radi pohvalimo, da so izšli iz našega odličnega sistema izobraževanja, pomisliti tudi na vse ostale, ki pa so za-ostali v ozadju, in se v sistemu niso znašli, se niso mogli razviti. Zakaj?«
Nekatere šole že delajo na šolski klimi.
»Ta je tista, ki določa, kakšen bo potek odnosov znotraj šole. Saj šola dobi »v roke« vsakega posameznika. Veliko let preživimo v šolskem okolju. To je priložnost! Če bi šole dale več poudarka odnosom, vrednotam, sodelovalni in spoštljivi klimi, bi se skozi šolska leta posamezniki tega nalezli in bi ob delovanju v širši družbi tako tudi delovali. Šola bi lahko veliko več unovčila. Skratka, šola generira prihodnjo družbo. Saj, šole že morajo imeti zapisane svoje vrednote, vizijo in poslanstvo, samo čisto preveč to ostaja na papirju, ne zaživi to v resničnem življenju šole, kar je splošna lastnost naše družbe, da je vse preveč birokratsko in papirnato. Brez spremstva odraslih, brez njihove zadostne občutljivosti za dogajanje v medsebojnih odnosih, vsi otroci v šoli vsekakor niso deležni občutka sprejetosti. Če je dinamika v razredu prepuščena sama sebi in se je ne spremlja, je vedno kdo izključen

Za življenje
Tradicionalna maša na 1. šolski dan za Zavod sv. Stanislava (photo: Marjana Debevec) Tradicionalna maša na 1. šolski dan za Zavod sv. Stanislava (photo: Marjana Debevec)

Veselje, skrbi in mnogo pozitivnih spodbud

Današnji prvi šolski dan so nekateri pričakali z veseljem, drugi z žalostjo v srcu, tretji prestrašeni, prav vsi pa radovedni, kaj jim bo prineslo novo šolsko leto. Pri prvošolcih in dijakih prvih ...

Ljubljanska tržnica (photo: STA) Ljubljanska tržnica (photo: STA)

Zaščitimo Plečnikovo Ljubljano

Na ministrstvu za naravne vire in prostor bo v četrtek potekala druga ustna obravnava o gradbenem dovoljenju za gradnjo garažne hiše pod ljubljansko tržnico. Ljubljanski mestni svetnik Aleš Primc ...

Mir, sončni zahod (photo: Unsplash) Mir, sončni zahod (photo: Unsplash)

Kako močno ga pogrešam…

Ena največjih bolečin za starša je, če si njegov otrok sam vzame življenje. A tudi pred tem neskončnim trpljenjem si na Radiu Ognjišče ne zatiskamo oči. V Večeru za zakonce in družine smo znova ...

Ovca (photo: Annette Meyer / Pixabay) Ovca (photo: Annette Meyer / Pixabay)

Rok Jeras: »Naši hlevi so postali bolnišnica«

Bolezen modrikastega jezika se izjemno hitro širi, predvsem rejci ovc se soočajo z velikimi izgubami. Novih uradnih podatkov na strani Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ni, ...

Glasen pozdrav in široki nasmehi otrok iz vrtca Montessori, ki deluje v Zavodu A M Slomška  (photo: Rok Mihevc) Glasen pozdrav in široki nasmehi otrok iz vrtca Montessori, ki deluje v Zavodu A M Slomška  (photo: Rok Mihevc)

Teden vzgoje 2025: Pedagogi upanja, romarji upanja

»Menim, da je prišel čas, v katerem se vsi zavedamo, da šola ni le institucija izobraževanja, temveč je še kako tudi prostor vzgoje. Mlade nekdo vzgaja. Tako kot puščava srka vodo, tudi mladi ...