Je pravično, če v trgovini kupim hlače za 7 evrov?
Svet | 12.10.2020, 12:11 Marjana Debevec
Ali bomo skupaj iskali odgovore, kako naprej, ali pa je naša prihodnost vprašljiva. K temu nas poziva papež v svoji novi okrožnici Vsi bratje. Sociolog dr. Igor Bahovec pravim, da je bila pričakovana, saj je že kot nadškof Bergoglio skušal pokazati, da smo ljudje med seboj povezani in da prizadevanje za pravičnost in sočutje z drugim ter krščanska ljubezen gredo z roko v roki. »Vsak preprost človek ali pa velik intelektualec, ki mu ni vseeno, naj bi našel tukaj navodilo za svoje življenje in za življenje družbe, v kateri živi,« poudarja Bahovec v oddaji Iz življenja vesoljne Cerkve.
Neverjetno hitro pa se je v okrožnici odzval na pandemijo novega koronavirusa, je prepričan Bahovec. Po njegovih besedah nas vse velike spremembe v družbi, ki so v zgodovini sledile boleznim in katastrofam, učijo, da se družba ne more vrniti nazaj. »Zagotovo bodo nekateri zelo veliki poraženci te pandemije. Ne glede na to, kaj je papež napisal, se bodo zgodile velike družbene spremembe. Zakaj? Ker se bogati lahko s to krizo srečajo drugače, kot revni. In zato je tako pomemben klic papeža, da poskušamo skupaj, kot človeštvo, videti, da način, kot smo delovali do sedaj, ne ustreza dobri prihodnosti. Ali bomo šli kot civilizacija navzdol, če bomo skušali uveljaviti stara načela, ali pa je čas, da skupaj premislimo, kako naprej.«
Tako ne gre več naprej
Eno od poglavij nas vabi, naj odpremo srce našim bližnjim. Govori pa tudi o vzajemnosti in zastonjskosti, ki žal v naši družbi danes skoraj nima več svojega mesta. Že zdaj je znano, da bo zaradi korona krize stotine milijonov ljudi zelo revnih. »Zato papež lepo pokaže, da brez sočutja, brez ljubečega odnosa do drugega ne moremo rešiti te situacije. Trenutna ekonomija, torej liberalni prosti trg, po eni strani nima občutka solidarnosti, torej ne razvija povezanosti, po drugi strani pa koristi niso enakomerno razporejene. Če na primer v Lidlu kupite hlače za 7 evrov, se morate ob tem zamisliti: od teh sedmih evrov ima Lidl večino, kaj pa tisti, ki šivajo? V tem svetu se mora nekaj zgoditi, ker je nemogoče, da bi tako šli naprej: zavedamo se medsebojne povezanosti in obenem globoke nepravičnosti svetovne ekonomije.«
Stara ekonomija ni nujno slaba, a trenutno ne odgovarja na izzive
Po mnenju sociologa dr. Igorja Bahovca je Zahod razvil globalizacijo zato, da bi imel sam več koristi, kot ostali. Seveda tudi revni nekaj dobijo od svetovne ekonomije, ampak bogati dobijo več. »In to je privedlo do takšnih razlik, da ni čudno, da nastopajo konflikte situacije znotraj držav in med državami. Papež na vse to odgovarja zelo trezno. Treba se bo pogovarjati o tem, kako iz te situacije iziti z neko novo ekonomijo in neko novo politiko. Sprejeti je treba to, da stara politika ne odgovarja dobro na situacijo. Stara ekonomija ni vedno slaba, ampak ne odgovarja pravilne na te izzive, v katerih smo.«
Močni in šibki skupaj v iskanju odgovorov
Papež nas pri tem vabi k dialogu in kulturi srečanja. Po Bahovčevih besedah se v srečanju naučimo, kdo smo mi sami in tako lahko iščemo tisto, kar nam je skupno. Sad dialoga ni samo medsebojnost, ampak da se v dialogu ustvari nekaj novega. »Mislim, da papež polaga veliko upanja v to, da bi različni krogi dobre volje, zlasti religije, stopile v medsebojno srečanje, razvijale kulturo dialoga zato, da bi na velike izzive tega časa skupaj iskali odgovore. Torej ne da nekdo, ki je močen, številčen, ki ima bogastvo, diktira, kako iti naprej, ampak da bi močni in šibki v dialogu prehodili pot skupnega iskanja in izstopili iz teh težav.«