Otrok trenira na svojih starših
Slovenija | 12.11.2016, 11:50 Nataša Ličen
Otrok ima ob rojstvu številne nastavke, kot recimo za jezik, lahko se nauči česarkoli. Dobrega ali slabega. Dojenček je popolno bitje v pomenu vseh možnosti, ki so pri njem odprte. Ko otrok doživlja omejeno stresne reči, recimo grde poglede, dotike opozoril in podobno, se nauči kaj je sprejemljivo in kaj ne. Otrok s tem razvija občutek za sočloveka. Nauči se brati iz obrazne mimike, prepoznava naklonjenost ali neodobravanje. V sobotni oddaji »Za življenje, za danes in jutri« smo slišali razmišljanje specialnega pedagoga Marka Juhanta, ki nas ne bo pustilo ravnodušnih. Vabljeni k poslušanju.
Otrok, ki motijo potek pouka, je žal vse več
Marko Juhant: »Starši so se začeli vse bolj zavedati pomena dobre vzgoje, prepoznavajo stvari, ki v vzgoji manjkajo. Zadnje generacije otrok so drugačne. Pozna se, da zadnja leta iz vrtcev v šolo prihajajo napornejši otroci, katerih starši so bili vzgojeni povsem v stilu pravic. O ničemer drugem niso razmišljali, tako je pač teklo njihovo življenje in to prenašajo naprej. Takšni otroci so dostikrat precej nevzgojeni, ne poznajo meja, ker imajo pač pravice. Takšen način razmišljanja je prisoten. Dokler otrok ne gre v šolo, se starši običajno ne obremenjujejo z njim. Češ, to je še otrok, naj ima otroštvo in podobno. Toda, pojavi se težava, če otrok ne zmore socialnih stikov z drugimi. Ko vstopijo v šolo, se ta pomanjkljivost začne izraziteje kazati in starše začne skrbeti. Če bi zato pravočasno in resno pristopili k težavam, bi se marsičemu izognili. In takšnih otrok, ki v šoli motijo potek pouka, je žal vse več. Posledica je, da takšni otroci nimajo sovrstnikov za pravo prijateljevanje, začne se izločevanje in otrok, ki je nemirnejši, brez socialnih izkušen, postaja vse bolj moteč za okolico, v sebi pa nesrečen in sčasoma neuspešen. Tako pade prva starševska želja, da bi bil otrok sprejet. Prepričan sem, da bo čez pet, sedem let drugače, ker smo se začeli zavedati tudi pomena dolžnosti in meja. Meje so tiste, o katerih se bo treba zelo veliko pogovarjati.«
Značajski predznaki se pri otroku hitro pokažejo
»Nekaj jim je položeno v zibelko, kmalu se vidi, kdo bo vodja in kdo se bo pustil voditi. Potem pa je stvar življenjskih okoliščin, ali bo to prišlo do polnega izraza. Odvisno je od vrednot, ki jih otroci prevzemajo od staršev, okolja, iz medije, od vse povsod, s čimer so bombardirani. In, na žalost je danes tega veliko, kjer otroci niso pod nadzorom. Vse je odprto in starši nimajo več možnosti, da bi vse preverjali. Danes je zahtevnejše, kot je bilo včasih, pripraviti otroka za življenje. Razmere so se precej spremenile.«
Pedagoški del gre na žalost v isto smer kot sociala
»Saj veste, v smislu: »Dajmo se mi raje ukvarjati s papirji, ker je to zaradi številnih pritožb, varnejše. Večinoma padejo na postopkih zaradi njih samih in ne zato, ker bi delali narobe z otrokom. Tu je kriza. O tem se sprašujem in razmišljam že dlje časa. To je v pogubo naroda. Si predstavljate, da imajo po novem izbirni predmet za nacionalno preverjanje, športno vzgojo. Pisali bodo teste iz športne vzgoje. Zame je to mimo vseh načel. Predmetom je treba dati vrednost, ki jo imajo. Pri tehniki se dela, pri telovadbi se giblje in tako naprej. Takšen način je prednost za dekleta, fantje ostajajo zadaj.«
V oddaji boste slišali tudi, kdaj je čas, da se ženske ustavimo in dovolimo moškim, da prevzamejo pobudo. Vabljeni k poslušanju. Več tudi na spletnih straneh cmrl.si. Za vprašanja pa pišite na naslov za.zivljenje@ognjisce.si.