Lahovnik: V Luki se marsikomu cedijo sline
Slovenija | 17.06.2016, 15:33
Predlagane menjave nadzornikov v Luki Koper dobivajo vsak dan nove razsežnosti. Komisija za preprečevanje je zaradi suma, da sta minister za infrastrukturo Peter Gašperšič in predsednik uprave Slovenskega državnega holdinga Marko Jazbec skušala nezakonito vplivati na predsednico nadzornega sveta pristanišča Alenko Žnidaršič Kranjc uvedla preiskavo. Ekonomist Matej Lahovnik pravi, da je tu veliko interesov, kjer se zaradi dobrega denarnega neto toka Luke marsikomu cedijo sline.
Kot je znano, se je v napete odnose med Luko Koper in državo včeraj vpletla tudi Komisija za preprečevanje korupcije (KPK). Uvedla je preiskavo zaradi suma, da sta minister za infrastrukturo Peter Gašperšič in predsednik uprave SDH-ja Marko Jazbec skušala nezakonito vplivati na predsednico nadzorovanega sveta pristanišča Alenko Žnidaršič Kranjc. O uresničevanju upravljavske funkcije SDH-ja v Luki Koper pa je zgodaj dopoldne na zahtevo nepovezanih poslancev razpravljala Komisija državnega zbora z nadzor javnih financ. Soočili so se nasprotniki menjave nadzornikov Luke in upravljavci državnega premoženja. SDH vztraja pri tem, da je zamenjava nadzornikov namenjena izboljšanju poslovanja Luke, nasprotniki pa vodstvo SDH-ja pozivajo k odstopu.
Med najostrejšimi kritiki uprave SDH-ja je bila poslanka Alenka Bratušek, ki je predsedniku SDH-ja očitala neodgovorno upravljanje z državnim premoženjem. "Če je razlog za zamenjave prenizka donosnost, zakaj SDH potem ni reagiral na skupščini Telekoma Slovenije in zamenjal nadzornikov, ki jih vodi "vaš prijatelj" Borut Jamnik?" ga je vprašala Bratuškova in ostala brez odgovora.
Jazbec je ponovil, da želijo z zamenjavo nadzornikov doseči večjo stroškovno učinkovitost in posledično višji dobiček Luke Koper. Ekonomist Matej Lahovnik zelo dvomi, da je prenizka donosnost Luke - kot navaja vodstvo SDH - pravi razlog za menjavo nadzornikov. Dejstvo je, da se je začel velik spopad dveh strani, ki imata različna koncepta o tem, kako zgraditi drugi tir. „Očitno na vladi ne razumejo bistva korporacijskega upravljanja, namreč posamezen lastnik ne more dajati neposrednih navodil nadzornikom, kako naj ravnajo v zvezi z odločitvi, ampak lahko to počnejo smao preko skupščone delničarjev, kjer pa sodelujejo tudi vsi ostali delničarji. Mislim da celotno dogajanje v Luki glede na navedbe prve nadzornice sveta kaže na to, da del koalicije, verjetno predvsem največja vladna stranka, razume državna podjetja kot plen, kjer lahko počnejo, kar jih je volja. N e razumejo, da so državo dobili v upravljanje, ne pa v last,“ je povedal Lahovnik za Radio Ognjišče.
Ključno vprašanje v tem primeru je financiranje drugega tira, ki ga potrebuje predvsem Luka Koper. Po njegovem se je treba vprašati, ali je res treba, da na celotni dolžini drugega tira vlaki vozijo s hitrostjo 160 km na uro. Vsi zapleti po njegovem izhajajo iz tega, da se država te velike infrastrukturne investicije loteva na vprašljiv način. „Treba je gledati zgodbo v širšem kontekstu, predvsem z vidika interesov, ki so v ozadju. Luka ima izjemno dober denarno neto tok in marsikomu se cedijo sline.“
Lahovnika skrbijo navedbe prve nadzornice Luke, da je bila uprava deležna policijskih metod zasliševanja, da so ji grozili. „Na to pa policija in pristojni organi sploh ne odreagirajo.“
Lahovnik je spomnil na obljubo predsednika KPK, da bodo vzeli primer pod drobnogled, ker gre že za drugi primer v relativno kratkem času, kjer predsednik nadzornega sveta opozarja, da minister od njega zahteva določena dejanja.