Družina
Magdič Belcl: Teorija spola je postala absurdna in radikalna
Slovenija | 16.12.2015, 09:30
Pred skorajšnjim referendumom o noveli zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih večkrat slišimo besedno zvezo teorija spola. Ob pisanju doktorata v Rimu jo raziskuje Mojca Magdič Belcl. Kot ugotavlja, je ta danes postala absurdna in radikalna, saj je po njej človek brezimensko in nedefinirano bitje.
Začetek teorije spola sega v leto 1950, ko je filozofinja Simone De Beauvoir, ki se je ukvarjala z vprašanjem neenakosti med spoloma, prišla do sklepa, da je ženski identiteto dodelila patriarhalna druba in jo prisilila, da je žena, mati, gospodinja, da živi doma, vzgaja otroke, da je morda manj izobražena od moža in nima takšnega političnega vpliva v družbi. Temu je sledilo, da smo ljudje svobodna bitja brez lastne identitete, da torej ne obstajata ne moška ne ženska narava, ampak se človek ves čas odloča, kaj bo. Njene ideje so sedemdesetih letih prejšnjega stoletja pograbile feministke v ZDA. "Čeprav Simone De Beauvoir morda ni imela v mislih ločevanja biološkega spola od družbenega, so takrat feministke secirale človeka na biološki in družbeni spol, kar bi pomenilo, da se lahko rodiš kot ženska, a iz sebe narediš moškega, če se tako odločiš. In nasprotno," pojasnjuje Magdič Belclova. Kot dodaja, so znanstvene dokaze za svoje trditve poiskale pri psihologu Johnu Moneyu, ki je zagovarjal tezo, da je vseeno, v katerem biološkem telesu se rodiš, pomembno je le to, kdo in kako te vzgoji. A njegove raziskave v tej smeri so se končale tragično. Deček, ki so ga vzgojili v deklico, je težko obvladoval vso zmedo, v kateri je živel približno 15 let, padel je v depresijo in storil samomor.
Nosilka teorije spola, kot jo poznamo danes, je Judith Butler, ki pravi, da moramo na človeka gledati prek kategorij spola in spolne usmerjenosti. "Da je človeško bitje fluidno bitje brez identitete, da sam sproti ustvarja samega sebe, hkrati se briše njegova preteklost. O človeku potemtakem ne moremo povedati nič, vse je le stvar lastne interpretacije in lastnih odločitev."
Čeprav se zdi neverjetno, tako Magdič Belclova, se takšno razmišljanje lahko širi prek zakonov, ki jih sprejemajo v nekaterih državah. Teorija spola tako pricurlja v vrtce, osnovne in srednje šole ter fakultete. "Otrokom že od malih nog vcepljajo, da je spol nekaj nepomembnega, da je biološki spol nekaj zanemarljivega, nekaj, na kar se naša identiteta ne more nasloniti, ampak da je nekaj, kar človek sam ustvari."
Kot še opozarja Magdič Belclova, poskusi uvajanja teorije spola v naš izobraževalni sistem niso nekaj novega, saj so jo po nekaterih slovenskih osnovnih šolah učencem že predstavljali s pomočjo priročnika Amnesty International Ljubezen je Ljubezen. Teorija spola se bo prikradla tudi v ostale učbenike, čaka nas nova terminologija.
Magdič Belclova poudarja, da se temu lahko upremo. "Zdaj, ko bo referendum, lahko uveljavimo svojo pravico in se glasujemo proti temu." Prav tako je pomemben pogovor v družini, te teme po besedah Magdič Belclove ne smejo biti tabu.