Juncker je Violeti Bulc poveril resor za promet
Slovenija | 15.10.2014, 19:55
Prihodnji predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker predlaga Violeto Bulc za kandidatko za evropsko komisarko za promet. Za kandidata za položaj podpredsednika komisije za energetsko unijo pa predlaga Slovaka Maroša Šefčoviča, sedanjega kandidata za komisarja za promet in vesolje, so sporočili v njegovi tiskovni službi.
Šefčovič bo tako prevzel položaj, ki naj bi po prvotnih načrtih pripadel neuspešni slovenski kandidatki Alenki Bratušek. Oba z Bulčevo bosta morala sedaj opraviti zaslišanji pred pristojnimi odbori v Evropskem parlamentu. Slovensko kandidatko bo zaslišal odbor za promet in turizem, predvidoma v ponedeljek ob 19. uri.
Slovenski kandidatki je sicer Juncker namenil le resor za promet, medtem ko je bil Slovak kandidat za komisarja za promet in vesoljsko politiko. Komu bo poveril pristojnosti za vesoljsko politiko, Juncker za zdaj uradno ni sporočil.
Evropski poslanec iz Slovenije Milan Zver je sicer danes nakazal, da jih bo prevzel Slovak. V odzivu na Junckerjevo odločitev je namreč zapisal, da bo Šefčovič "kot podpredsednik komisije obdržal tudi del pristojnosti na področju prometa in na ta način nadziral delo slovenske komisarke".
Predvidene so še druge prilagoditve v komisarski ekipi, a jih Juncker za zdaj ni uradno sporočil.
Madžaru Tiborju Navracsicsu, kandidatu za komisarja za izobraževanje, kulturo, mlade in državljanstvo, naj bi na primer odvzeli pristojnosti za državljanstvo in jih premestili h Grku Dimitrisu Avramopulosu, kandidatu za komisarja za migracije in notranje zadeve. Madžaru pa naj bi dodali pristojnosti za šport.
Prvi podpredsednik Nizozemec Frans Timmermans, pristojen za boljšo zakonodajo, medinstitucionalne odnose, vladavino prava in listino o temeljnih pravicah, pa naj bi ob nizu nalog prevzel tudi pristojnosti za trajnostni razvoj in nadzor nad izvajanjem kodeksa o ravnanju. Junckerjeve desne roke se je tako že prijel vzdevek "super komisarja".
A ti prilagoditvi in morebitne druge spremembe za zdaj niso potrjene.
Iz Evropskega parlamenta so danes neuradno sporočili, da je še vedno predvideno, da bo Evropski parlament o celotni Junckerjevi ekipi glasoval v sredo. V tem primeru bi nova komisija lahko začela delati 1. novembra, kot je načrtovano.
Cerar zadovoljen s prometnim resorjem za Bulčevo
Premier Miro Cerar je danes z zadovoljstvom pozdravil odločitev predsednika prihodnje Evropske komisije Jean-Clauda Junckerja, da za novo slovensko kandidatko za evropsko komisarko imenuje Violeto Bulc in ji dodeli resor prometa.
Kot poudarja premier, postaja namreč področje prometa nedvomno eno najpomembnejših v EU, predvsem v luči prizadevanj za krepitev konkurenčnosti in gospodarske rasti.
Obenem je Cerar spomnil, da je za investicije v prometno infrastrukturo v novem sedemletnem proračunu EU dodeljenih kar trikrat več sredstev kot v minulem - namesto osmih skoraj 24 milijard evrov. Prometni resor je tudi eno od področij, za katerega so običajno zainteresirane velike države članice.
Bulčeva bo poleg tega prevzela področje, ki je zelo pomembno za Slovenijo, v kateri se nahaja eno pomembnejših evropskih prometnih vozlišč, česar doslej nismo izkoriščali v zadostni meri, je še izpostavil premier.
Evropski poslanci: Izgubljena priložnost, a Bulčevi želijo uspeh
Evropski poslanci iz Slovenije Violeti Bulc, ki jo je Jean-Claude Juncker danes predlagal za evropsko komisarko za promet, želijo uspešno zaslišanje v Evropskem parlamentu. Več jih je razočaranih ob izgubi podpredsedniškega mesta v komisiji, drugi ocenjujejo, da je promet pomembno področje. Bulčevi očitajo predvsem pomanjkanje političnih izkušenj.
Novo komisarsko kandidatko bo predvidoma v ponedeljek zaslišal odbor Evropskega parlamenta za promet. Ta jo bo nato ali ocenil kot ustrezno, ali pa jo kot njeno predhodnico na mestu komisarske kandidatke iz Slovenije Alenko Bratuškovo zavrnil. A sodeč po odzivih evropskih poslancev iz Slovenije naj se ta zgodba ne bi ponovila.
Kot je v pogovoru za STA dejal Franc Bogovič (EPP/SLS), je "realen optimist". Bulčevi daje "dosti več možnosti, da prestane zaslišanje", kot ga je dajal Bratuškovi. Obenem upa, da se bo nanj res temeljito pripravila, saj "brez tega, da v ponedeljek prepriča odbor, nima možnosti, da pride skozi".
Kot je povedal, so danes o tem govorili v poslanski skupini EPP in se strinjali v ugotovitvi, da je Slovenija priložnost za podpredsedniško mesto zapravila, ter da je politični novinki zelo težko zaupati tako zahtevno in odgovorno mesto. Strinjali so se tudi v želji, da Bulčevi zagotovijo "res pošteno zaslišanje", za katerega vsi upajo, da ga bo dobro prestala.
Bogovič ocenjuje, da je področje prometa, ki naj bi ga misiji prevzela Bulčeva, "za Slovenijo zelo pomembno" - glede na geostrateški položaj naše države, izzive, ki nas čakajo na tem področju, in tudi pasti, zaradi katerih smo v preteklosti že izgubili nekaj pomembnih investicij.
Milan Zver je medtem v odzivu na torkov in današnji razplet dogodkov v Bruslju predvsem izpostavil, da je "zaradi odločitve premierja (Mira Cerarja), da v Bruselj pošlje kandidatko s premalo političnih in vodstvenih izkušenj, Slovenija izgubila podpredsedniško mesto v Evropski komisiji in področje energetike, ki je bilo na voljo še do včeraj popoldne".
Obenem je opozoril, da bo prvotni komisarski kandidat za promet in vesolje Slovak Maroš Šefčovič, ki naj bi prevzel mesto podpredsednika za energetsko unijo, "obdržal tudi del pristojnosti na področju prometa in na ta način nadziral delo slovenske komisarke". Kljub vsemu Zver upa, da bo kandidatka dobro opravila zaslišanje in da bo Evropska komisija hitro konstituirana.
"Cena za politično preigravanje je precej visoka," se strinja Romana Tomc (EPP/SDS) in dodaja, da "Slovenija igre pri imenovanju Evropske komisije ni odigrala dovolj spretno". "Izid za nas bi bil mnogo boljši, če bi vlada zmogla preseči nadstrankarske okvire in že na začetku predlagala strokovno močno in politično kompetentno ime," je še zapisala poslanka.
Tudi Patricija Šulin (EPP/SDS) je "po fiasku z Alenko Bratušek" pričakovala drugačno kandidatko, s polno politično podporo in ustreznimi političnimi izkušnjami. Kot je spomnila, je kot nadomestna članica odbora za promet spremljala zaslišanje Šefčoviča, ki je bil v svojih odgovorih zelo suveren. Želi si, da bo Bulčeva pokazala podobno raven znanja in prepričljivosti.
"Po polomiji s prvo kandidaturo sem iskreno pričakoval ambicijo vlade, da se v novi rundi izkaže s kompetentno kandidaturo. Žal se je model odločanja ponovil," je bil podobno kritičen Lojze Peterle (EPP/NSi) ter dodal, da si je Slovenija "sama izbila kline na evropski lestvi" in dobila vsebinsko okleščen resor za promet.
Kot sicer priznava Peterle, je Bulčeva nanj naredila dober, "prešerno samozavesten" vtis, a ko gre za eno najpomembnejših političnih pozicij v EU oseben odnos in osebne kvalitete ne odtehtajo njene zelo pomanjkljive politične izkušnje. Vendarle Peterle Bulčevi želi uspešen nastop, saj "lahko sedaj samo ona zagotovi dodano vrednost na zaslišanju in po njem, če ga bo uspešno prestala".
Bolj navdušen nad komisarsko kandidatko je pričakovano Ivo Vajgl (Alde/DeSUS), ki je poudaril, da je komisarska kandidatka v Bruslju v teh dneh "prepričala s svojo neposrednostjo in originalnostjo in, kot so poudarili iz Junckerjevega kabineta, veliko sposobnostjo hitro se učiti in prilagajati novi situaciji".
Opozoril je sicer, da danes v Bruslju krožijo glasovi o nezadovoljstvu z zamenjavo resorjev, predvsem iz odbora za promet, kjer so bili s predstavitvijo Šefčoviča izredno zadovoljni. A kot je dodal, verjame, da to ne bi smelo vplivati na končno potrditev Bulčeve.
"Glede na vse do sedaj znane okoliščine in izjave s strani kabineta predsednika Evropske komisije ne pričakujem zapletov pri potrditvi kandidatke, seveda ob ustreznem nastopu na zaslišanju prihodnji teden," pa je bil v odzivu jedrnat Igor Šoltes (Verjamem/Zeleni). Dodal je le še poziv, da mora biti komisija čim hitreje konstituirana, da lahko prične z delom.
Tanja Fajon (S&D/SD), ki so jo po zavrnitvi Bratuškove v Evropskem parlamentu nekaj časa omenjali kot zelo verjetno novo kandidatko Slovenije, upa in želi, da Bulčeva uspešno opravi zaslišanje. Ker časa pred zaslišanjem kandidatka nima veliko, je Fajonova svoje kolege v S&D danes pozvala, naj pri svojih vprašanjih in ocenah odgovorov upoštevajo kratek rok priprav.
Bogovič je v zvezi s tem za STA menil, da se bo krajši čas za pripravo "vzel v zakup", "s kakšnim odpustkom več pri kakšni podrobnosti", a v osnovi mora kandidatka na zaslišanju vendarle pokazati potrebno kompetentnost in kredibilnost.
Fajonova in Bogovič se sicer strinjata tudi v oceni, da je prometna politika EU zelo pomembno področje. Kot je zapisala Fajonova, ki je bila v preteklosti nadomestna članica odbora za promet, je namreč povezana "s številnimi drugimi perečimi in za prihodnost pomembnimi resorji, kot so industrija, okolje, podnebne spremembe".