Prerok ni brez časti, razen v svojem kraju, med svojimi sorodniki in na svojem domu
| 08.07.2012, 04:55 Blaž Lesnik
V Markovem evangeliju je to drugi odlomek o tem, kako Jezus, vsaj v začetku svojega delovanja, v svoji družini in med svojimi sovaščani ni mogel prepričljivo delovati kot učitelj. Njegova beseda in njegovo učenje v shodnici, kot pokaže tale odlomek, je naredil vtis nanje, a kaj več med njimi ni mogel doseči; pravo nasprotje torej od vsega ostalega, kar beremo v tem delu Evangelija po Marku, ki sicer opisuje velike množice, ki se od Jezusa učijo, mu sledijo in so priče čudežem, ki se dogajajo po njem.
Zakaj je torej Marko, ki piše evangelij za svojo skupnost, dodal to besedilo? Kakšen pomen je imelo za njegovo skupnost in kakšnega ima lahko za nas?
V Jezusu so njegovi učenci prepoznali dolgo pričakovanega mesija, o katerem je govorilo judovsko sveto pismo. Mesija naj bi bil Sin Človekov in hkrati človek z nadčloveškimi pooblastili, da vzpostavi na zemlji novo obdobje. To obdobje bo končalo prevlado človeških imperijev, ki so se vrstili eden za drugim in držali izraelski narod vklenjen na lastnem teritoriju ali pa so ga razselili po mestih svojih imperijev. Judje so o svoji enotnosti in blagostanju iz časov davnih kraljev lahko samo še sanjali, a sanj v vseh stoletjih jetništva nikoli niso izgubili. Mesija naj bi bil torej človek, ki bo presegal njihovo običajno izkušnjo in bo lahko, morda tudi s pomočjo angelskih legij, premagal vse Izraelove sovražnike. Le kdo bi to lahko bil od kod bi lahko prišel?
Odlomek, ki smo ga prebrali, mesija predstavi na drugačen način. Kaj pa, če je mesija eden izmed nas, običajnih ljudi, ali bi ga prepoznali? Vprašanje, kdo je Jezus in njegova skrivnostna identiteta, je stalna tema Markovega evangelija. Je to lahko človek skromnega porekla, ki ga tudi sicer poznamo, njega in vso njegovo družino, očeta, mamo brate in sestre, ki so ga v tretjem poglavju istega evangelija označili za neprištevnega? Ali je lahko navaden tesar Izraelov odrešenik?
Takšna vprašanja verjetno predstavljajo dvome, ki so jih glede Jezusa izražali njegovi sodobniki in tudi sodobniki Markove skupnosti Jezusovih učencev. Marko ne potlači teh vprašanj, temveč jih svoji skupnost po tem odlomku sam zastavi, da bi se soočila z njimi, namreč: „Ali o Jezusu tudi ti tako razmišljaš? Kdo je torej zate Mesija? Marko se skozi vse besedilo evangelija trudi na dialoški način pokazati, da je kljub vsem pomislekom to res Jezus. Jezusov nauk o božjem kraljestvu je namreč drugačen od pričakovanega, to ni kraljestvo, ki bi bilo podobno človeškemu kraljestvu z vsemi njegovimi simboli in regalijami, temveč je to kraljestvo vsakega trenutka, ki osvobaja običajnega človeka ravno tako kot kralja. Božje kraljestvo se ne širi z uporabo sile, temveč preko uvida, da je vse in prav vse v božjih rokah, življenje, smrt in vstajenje. Čeprav je nekdo celo Jezusov sorodnik ali sosed in ne uvidi poante tega Jezusovega nauka o božjem kraljestvu, še ni svoboden.
RAZMISLI
Zakaj misliš, da je bilo nekaterim ljudem nekoč in jim je tudi danes težko sprejeti Jezusov nauk o božjem kraljestvu?
Kako si božje kraljestvo, se pravi božjo suverenost nad vso stvarnostjo, predstavljaš ti?
Kako bi evangelij, veselo novico o tem predstavil svojim znancem in svojim sorodnikom?
Kako misliš, da bi sprejeli tvoj uvid in kaj bi to pomenilo tebi?
Dojeti in živeti nauk o naravi božjega kraljestva ni ravno lahko, ravno zaradi tega je do tistih, ki nimajo te vere, potrebno imeti razumevanje in sočutje. Morda je ravno tako na najboljši način izraženo Jezusovo oznanilo, kaj misliš?
MOLITEV
Jezus, ti si kralj vsega in vse kar je, je hkrati običajno in hkrati posvečeno v tebi. Tvoja beseda naredi iz hlapca sina, iz težaškega dela daritev, iz počitka ustvarjalnost. Po tebi jecljanje postane molitev in molk postane rodovitna njiva spoznanja. Potovanje se po tebi spreminja v romanje in vsakdanjik je po tebi praznik. Spanec se po tebi preobraža v sanje in smrt v ponovno rojstvo.