Papež glede kondomov ni povedal nič revolucionarnega
Cerkev po svetu | 21.11.2010, 21:52 Marta Jerebič
Vatikanski tiskovni predstavnik p. Federico Lombardi poudarja, da v izjavi papeža Benedikta XVI. o sprejemljivosti uporabe kondomov v izjemnih primerih ni ničesar revolucionarnega in da uporaba kondomov ne predstavlja rešitve problema širjenja aidsa. Napačne interpretacije medijev so nastale po objavi odlomkov nove knjige –intervjuja, ki bo izšla v torek.
Pri Vatikanski založbi bo v torek izšla knjiga z naslovom »Luč sveta« in podnaslovom »Papež, Cerkev in znamenja časov.« Gre za zapis intervjuja nemškega novinarja in pisatelja Petra Seewalda s papežem Benediktom XVI. Knjiga obsega 284 strani, razdeljena je na 18 poglavij oziroma 3 večje sklope: Znamenja časov, Pontifikat, Kam smo namenjeni? Benedikt XVI. v njih odgovarja na najbolj žgoča vprašanja sodobnega sveta. Vatikanski dnevnik L'osservatore Romano je v sobotni izdaji objavil nekatere odlomke iz te knjige.
Papež ob koncu 10. poglavja odgovarja na dve vprašanji glede boja proti aidsu in uporabe kondomov. Gre za vprašanja, ki se povezujejo tudi z razpravo, ki je sledila papeževim besedam med njegovim obiskom v Afriki leta 2009.
»Papež poudarja, da takrat ni želel zavzeti stališča glede problema kondomov na splošno, ampak je želel le poudariti, da problema aidsa ni mogoče rešiti zgolj z razdeljevanjem kondomov, saj je treba storiti več: preprečevati, vzgajati, pomagati, svetovati, biti blizu osebam, da ne zbolijo kot tudi tistim, ki so že zbolele,« v izjavi za javnost pojasnjuje p. Federico Lombardi.
Papež ugotavlja, da se je tudi v necerkvenih krogih razvila podobna zavest, kot je razvidno iz t. i. teorije ABC (Abstinence – Be Faithful – Condom: Vzdržnost – zvestoba – kondom), pri čemer sta prva dva elementa: vzdržnost in zvestoba veliko bolj odločilni in temeljnega pomena v boju proti aidsu, medtem ko je kondom na zadnjem mestu kot izhod v sili, ko manjkata drugi dve. Jasno mora torej biti, da kondom ni rešitev problema, poudarja p. Lombardi.
Benedikt XVI. v intervjuju pravi naslednje:
»Če se osredotočimo samo na kondom pomeni, da banaliziramo spolnost in ta banalizacija predstavlja nevaren razlog, zakaj toliko ljudi v spolnosti ne vidi več izraza njihove ljubezni, ampak neke vrste drogo, ki jo uživajo po želji. Boj zoper banalizacijo spolnosti je del obširnega napora za pozitivno vrednotenje spolnosti in za njen pozitiven vpliv na človeka v njegovi celovitosti.Lahko obstajajo posamezni utemeljeni primeri, kot na primer ko prostitutka uporablja kondom, kar je lahko prvi korak k moralizaciji, osnovno dejanje odgovornosti za razvoj nove zavesti o dejstvu, da ni vse dovoljeno in da ni mogoče delati vse, kar si kdo poželi. Jasno pa je, da to ni pravi in pravilen način za premagovanje okužbe z virusom Hiv. Zares potrebno je počlovečenje spolnosti.«
P. Lombardi poudarja, da papež v luči takega pogleda na človeško spolnost in njegove današnje problematike utrjuje stališče Cerkve, po katerem kondomi niso pristna in moralna rešitev za AIDS.S tem papež ne reformira ali spreminja nauk Cerkve, ampak ga utrjuje, ko se postavi na stališče vrednosti in dostojanstva človeške spolnosti kot izraza ljubezni in odgovornosti. Istočasno pa upošteva izredno okoliščino, v kateri spolnost predstavlja nevarnost za življenje drugega. V takem primeru papež moralno ne opravičuje neurejenega spolnega življenja, ampak ocenjuje, da je uporaba kondoma za zmanjšanje nevarnosti okužbe »osnovno dejanje odgovornosti«, »prvi korak na poti k bolj počlovečeni spolnosti«, njegova neuporaba pa bi pomenila izpostavljanje drugega življenjski nevarnosti.
V tem smislu papeževega razmišljanja zagotovo ni mogoče opredeliti kot revolucionarno spremembo.
Številni moralni teologi in ugledne cerkvene osebnosti so zagovarjali in še vedno zagovarjajo podobna stališča. Res pa je, da jih doslej še nismo slišali v tako jasni obliki iz papeževih ust, čeprav gre tukaj bolj za pogovorno kot učiteljsko obliko izražanja stališč.
Benedikt XVI. daje s tem pomemben prispevek k pojasnjevanju in poglabljanju vprašanja, o katerem se je dolgo razpravljalo. Po eni strani ostaja zvest moralnim načelom in jasno pokaže, da zavrača zgrešeno pot nekakšnega 'zaupanja v kondom'. Po drugi strani pa izraža celovito in daljnovidno vizijo, ki z veliko pozornostjo odkriva, majhne korake duhovno in kulturno pogosto osiromašenega človeštva, ki je na poti k bolj človeški in odgovorni spolnosti, v izjavi za javnost še pojasnjuje vatikanski tiskovni predstavnik p. Federico Lombardi.