Maja Morela ČukMaja Morela Čuk
Andrej NovljanAndrej Novljan
Tone GorjupTone Gorjup

Dr. Vinko Potočnik o podobi slovenske vernosti

Cerkev na Slovenskem

„Zgolj poznavanje verskih vsebin človeka ne naredi vernika. Nasprotno, versko znanje je mogoče dobro izrabiti tudi za borbo proti veri in Cerkvi,“ je v ponedeljkovem misijonskem pogovornem večeru povedal profesor sociologije religije in psihologije religije dr. Vinko Potočnik.

„Ali je posebno v razmerah družbe blagostanja potrebno govoriti o določeni recesiji vernosti v Sloveniji? Ali je tudi na verskem področju (podobno kot na finančnem) prišlo do „prenapihnjenega balona“ verske kulture, ki nima dejanske osnove in poroštva v veri, upanju in ljubezni? Ali je Cerkev na Slovenskem dajala posameznikom „zakramentalna jamstva“ prehitro in brez dovolj jasnih dogovorov o medsebojnih razmerjih oz. dolžnostih?“ Tako se je spraševal profesor Potočnik v svojem predavanju na 39. katehetskem simpoziju leta 2009, na osnovi katerih je razbijal svojo misel o podobah in posebnostih slovenske vernosti, kar je tudi bila vsebina misijonskega pogovornega večera.

Iz nekaterih raziskav o vernosti na Slovenskem - katoliški seveda - je razvidno, da je slovenska vernost bolj ženskega kot moškega spola, da je v generacijski verigi najšibkejši člen generacija srednjih let - starši zdajšnjih veroučencev - in da odstotek rednih udeležencev svetega bogoslužja sovpada s samooceno vernosti.

Profesor Potočnik povzema mnenje strokovnjakov, da smo ob opazovanju posameznih prvin verovanja v nevarnosti, da v gozdu (vere) vidimo le posamezna drevesa, ne pa tudi gozda (vere kot celote).

Ko se govori o vernosti v Sloveniji, se le ta povezuje tudi z oceno Cerkve, ki je - žal - zelo slaba, saj pri tem ocenjevanju podobe Cerkve zelo vpliva javno mnenje oz. mnenje medijev, ki pa širijo izrazito negativno podobo. Predvsem se Cerkev prikazuje kot bogato institucijo, čemur pritrjuje kar dvetretjini vprašanih. Vzroke za slabo oceno Cerkve pa je seveda mogoče najti tudi znotraj same Cerkve.

„Zaradi različnih, tudi zgodovinskih okoliščin je v Sloveniji splošna raven verskega znanja na precej nizki ravni“ ugotavlja profesor Potočnik. „Šibek obstoj verskega znanja in sprejemanja verskih resnic je v obdobju po verouku. Zgolj poznavanje verskih vsebin človeka ne naredi vernika. Nasprotno, versko znanje je mogoče dobro izrabiti tudi za borbo proti veri in Cerkvi.“

Profesor Potočnik meni, „da je v našem času in prostoru graditev verskih skupnosti še posebej zahtevna naloga, saj je stopnja modernega individualizma, ki je ena najznačilnejših lastnosti zahodnega sveta, zelo visoka“.

Cerkev na Slovenskem, Radijski misijon
David z bratom in chabo kokoškami (photo: osebni arhiv) David z bratom in chabo kokoškami (photo: osebni arhiv)

Za rojstni dan si je zaželel valilnik

Petnajst letni David Hrup Mavsar je mladenič mnogoterih talentov, vendar poleg šole in treningov odbojke živi za svoj hobi. Redi namreč kokoške japonske pasme chabo, s katerimi se na tekmovanjih ...

Med izvedbo Pesmi tisočerih zvonov v počastitev življenjskega jubileja g. Zvoneta Štrublja v slovenski župniji v Stuttgartu. (photo: MB) Med izvedbo Pesmi tisočerih zvonov v počastitev življenjskega jubileja g. Zvoneta Štrublja v slovenski župniji v Stuttgartu. (photo: MB)

Ko smo v pesmi kot eno

Pokojni salezijanski bogoslovec Ciril Ogorevc je v devetdesetih letih zbiral mladinske ansamble in posamezne pevce ter glasbenike z vseh koncev Slovenije, ki so delovali na področju ritmične ...

Gosta oddaje Pogovor o sta bila vodja IPP dr. Hugon Možina in predsednica Zbornice - Zveze Anita Prelec (photo: STA in osebni arhiv) Gosta oddaje Pogovor o sta bila vodja IPP dr. Hugon Možina in predsednica Zbornice - Zveze Anita Prelec (photo: STA in osebni arhiv)

O težavah ljubljanske urgence

Vse raziskave po svetu so pokazale, da je najpomembnejši vzrok kopičenja bolnikov na urgencah zasedenost bolnišnic. »Ko je ta zasedenost nekje preko 80-odstotna, začne kopičenje eksponentno ...