Tilen Cestnik, vodja regijskega centra za obveščanje v Ljubljani | (foto: Izidor Šček)
112. Klic v sili, prosim?
Novice | 11.02.2025, 15:22 Helena Križnik
Strank ne izbiramo, na nas se obračajo tako otroci kot starejši, tudi dementni ljudje. To nam je zaupal vodja regijskega centra za obveščanje v Ljubljani Tilen Cestnik. Z njim smo govorili ob mednarodnem dnevu številke 112, ki v Evropski uniji in še nekaterih ostalih državah omogoča hitro in učinkovito posredovanje reševalnih služb ob nesrečah, ogroženosti ali nujni pomoči. Dispečerji, ki se oglašajo na klice v sili, so vstopna točka in začetek vsake take intervencije. Tudi od njih je torej odvisno, ali bo nek dogodek na koncu doživel srečen razplet ali ne.
V Sloveniji znotraj uprave za zaščito in reševanje deluje 13 regijskih centrov za obveščanje, ki zagotavljajo stalno dežurstvo. V teh centrih je zaposlenih približno 140 dispečerjev, med njimi je tudi Cestnik. »Ko nekdo pokliče številko 112, se klic usmeri v pristojni center glede na lokacijo, kjer se klicatelj nahaja. Tam se oglasi dispečer. Oglasi se: 112. Klic v sili, prosim? Potem začne pogovor in ugotovi, kakšno pomoč klicatelj potrebuje.«
Pomagajte mi, da bom jaz lahko pomagal vam
Da bi reševalne službe lahko hitro in učinkovito posredovale, je ključno, da klicatelj sporoči, kaj se je zgodilo, kje točno se je zgodilo, kdo potrebuje pomoč in kakšne so okoliščine nesreče ali poškodbe. Prav tako se predstavi in pusti kontakt. »Definitivno je bistvo vsega, da ta klicatelj posluša navodila dispečerja. Velikokrat se zgodi, da ljudje kličejo v paniki, dispečer pa nujno potrebuje določene podatke, na podlagi katerih bo izbral tip dogodka, določil lokacijo in nato tja napotil ustrezno reševalno službo. Včasih je zelo pomembno, da dispečer klicatelja pomiri. Velikokrat se poslužujemo fraze: Pomagajte mi, da bom jaz lahko pomagal vam,« je pojasnil Cestnik.
Ta poklic te lahko nekoliko spremeni
Lani je vseh 13 regijskih centrov za obveščanje v naši državi skupaj prejelo več kot 598.000 klicev v sili. A to nisi vsi klici, s katerimi imajo dispečerji na številki 112 opravka. »V lanskem letu smo s sodelavci opravili tudi 294 tisoč 673 odhodnih klicev, kar pomeni, da smo klicali nujno medicinsko pomoč, gasilce, policiste, gorske reševalce in javne službe, od cestnih podjetij do komunale, plinarne.« To delo je torej izredno pomembno in odgovorno. »Ko začneš delati kot dispečer in tudi z leti se ti klici nekam nalagajo, sploh tisti z nepozitivnim zaključkom, tako da dejansko je obremenjujoče. Mogoče te tudi z leti ta poklic nekoliko spremeni,« je dodal Cestnik.