Je vaš avto pripravljen na toplejše temperature?
Svetovalnica | 16.04.2021, 09:49 Mirjam Judež
Svetovalnico smo tokrat namenili našim jeklenim konjičkom in njihovim potrebam. Z nami je bil Jurij Kočar z AMZS: »Glede na covid situacijo so bila vozila res bolj ali manj v zimskem spancu. Zdaj pa je potrebno vozilo dobro pripraviti na pomlad, poletje, vse se začne z dobro »obutvijo« - pnevmatikami. Potem je treba narediti še kontrolo tekočin in akumulatorja.« Pogovor je vodila Tanja Dominko.
Zimska pnevmatika naj se vozi pozimi, spomladi pa avto »preobujmo«
»Naša zakonodaja ne predvideva glob, če poleti uporabljamo zimske pnevmatike, toda to vseeno odsvetujem. Zgradba zimske pnevmatike je bistveno drugačna kot letne. Podobno, kot bi šli v pohodnih čevljih na lahkoten tek na štadion. Imeti moramo obutev primerno letnemu času.
Zimska pnevmatika je mnogo prožnejša pri nižjih temperaturah, ima bistveno ostrejše robove, lamele, ki pri nižjih temperaturah skrbijo za boljši oprijem. Pri višjih temperaturah se zavorna pot zimske pnevmatike precej podaljša. Gre za nekaj 10 metrov, kar lahko usodno vpliva na kritične situacije, v katerih se lahko znajdemo. Tudi sama ekonomičnost, poraba goriva, udobje je bistveno drugačno z ustrezno pnevmatiko. Poraba se lahko dvigne od pol litra do litra goriva na 100 prevoženih km, če se poleti vozimo z zimsko pnevmatiko.«
Življenjska doba akumulatorja je do 6 let
»Akumulator je naš vir energije, ki poskrbi za zagon, za akumulacijo električne energije. Največji porabnik energije je sam zagon vozila, takrat se največkrat pokaže, da je akumulator slab. Ko začutimo, da vozilo ne zaganja več tako poskočno, kot bi moralo, so to prvi indici, da je akumulator na koncu svojih moči. Mi tovrstne primere pomoči beležimo zelo pogosto (poleg počene pnevmatike). Potrebujemo nekje pol ure, da pridemo do avta in voznika, ki potrebuje našo pomoč.«
Vozila so danes polna elektronike, potrebujejo zadosti energije, da elektronika deluje. Če je akumulator slab, se to zrcali pri počasnem vžigu, pa tudi kot nepravilno delovanje elektronsko podprtih varnostnih sistemov.
Kdaj pnevmatike postanejo stare?
»Ko je pnevmatika stara 5 let, nima več tistih lastnosti, ki jih želimo. Dobro je razmišljati o nakupu novih. Je pa težko posploševati, saj je odvisno tudi od tega, kje je naše vozilo večino časa: na žgočem soncu, v vlažni kleti … Vedno se je dobro posvetovati s strokovnjakom, ki bo ocenil, v kakšnem stanju so pnevmatike na našem vozilu. Pri starejši pnevmatiki je oprijem slabši in če temu prištejemo še slabe reflekse, se kar hitro lahko zgodi nesreča. Vse je na nas voznikih, da znamo prilagajati vožnjo razmeram in svojim sposobnostim.«
Pomembna je tudi geometrija podvozja
»Če je pnevmatika temelj, ki skrbi za varnost, udobnost, je naslednji pojem optika, nastavitev geometrije podvozja. Gre za geometrijo vseh štirih koles osebnega vozila: kolesa morajo biti postavljena v smer vožnje, da vozilo ustrezno reagira v zavojih in ob nihanju, ob blaženju udarnih jam oz. neravnin na cestišču. Optika se najhitreje poruši, ko je posamezno kolo izpostavljeno kakšnemu trku, ko »srečamo kak robnik«, prehitro zapeljemo čez ležečega policija, takrat se kak del podvozja deformira, malo zakrivi, kar vpliva na udobje, na varnost in tudi na neenakomerno obrabo pnevmatike. Pregled optike priporočamo na dve do tri leta, ker ob običajni vožnji se vendarle določeni deli vozila starajo, malo deformirajo. Korekcija te geometrije je vedno dobrodošla, s tem pripomoremo k daljši življenjski dobi pnevmatike in udobnejši vožnji.«
Najpogosteje vozniki kličejo AMZS na pomoč zaradi počene pnevmatike, iztrošenega akumulatorja, izpraznjene baterije, če gre za električni avto, ki jo naš mehanik lahko napolni za nekaj 10 km. Trudimo se, da bi bil čas čakanja čim krajši. Nekje v pol ure smo vedno na mestu okvare. In še novost: AMZS nudi tudi pomoč za kolesarje!
Tehnični pregledi
»Tehnični pregledi so predpisani s strani države, regulirani, periodično se opravljajo po 4. letu starosti vozila, po 6., po 8. letu in potem vsako leto. To je sistematski pregled vozila, pomemben element varnosti v cestnem prometu in dobrodošel, da nekdo strokovno oceni stanje vozila. Osnovni namen tehničnega pregleda je zagotavljanje tehnične brezhibnosti vozila v prometu. Začne se z identifikacijo vozila, ugotavlja se vsebnost škodljivih emisij v izpušnih plinih, pregledajo se žarometi, zavore, varnostni elementi. Tehnični pregled je dobro zasnovan, vedno pa lovi zaostanek za bliskovitim razvojem avtomobilske industrije, v kateri je ves čas veliko novosti.«
V Sloveniji se beleži število prevoženih km posameznega vozila že več kot 10 let. Izpostavil bi AMZS platformo Avtolog, kjer se da to zelo slikovito preveriti.
Žarometi
»Še vedno je najbolj razširjen žaromet s klasično halogensko žarnico, zadnji hit mode je led žaromet. Tehnologija je prinesla nekaj prednosti, nekaj pomanjkljivosti. Vsaka boljša tehnologija, ki pripomore k večji varnosti, je dobrodošla. Tudi običajni žarometi ob ustrezni nastavitvi, vzdrževanju lahko dosežejo relativno dober rezultat. To se pregleda tudi na tehničnem pregledu in če pramen svetlobe ni ustrezen, se na to opozori. To, da žaromet obrišemo, je ena od osnovnih stvari. Sol, emulzije, s katerimi negujemo ceste čez zimo, ne vplivajo pozitivno na vozilo niti na žaromete, ki so najbolj izpostavljeni. Menjava žarnice se sliši enostavno, ampak v marsikaterem vozilu to ni enostavno. Če se žarnica narobe vstavi, se pregreje, poškoduje se del odbojnega stekla in vse to rezultira v slabši vidljivosti.«
Vozilo je opremljeno s signalnimi lučkami različnih barv; pazi na rdečo!
»Rdeča je kot semafor in pomeni STOP; tu je potrebno takojšnje ukrepanje. Druge najbolj pogoste so rumene, opozorilne lučke, ki opozarjajo, da nekaj ne deluje v skladu s pričakovanji. Modre, zelene so signalne lučke, ki nas obveščajo o stanjih v vozilu.«
Električna vozila
»V električnem avtu je popolnoma drugačen pogonski agregat, ki pa zaenkrat ne potrebuje toliko rednega vzdrževanja kot klasični avtomobili. Odpade kar nekaj tekočin, periodičnega vzdrževanja, vse ostalo je enako: treba je poskrbeti za pnevmatike, zavore, ustreznost podvozja, geometrijo …«