Matjaž MerljakMatjaž Merljak
Andrej JermanAndrej Jerman
Petra StoparPetra Stopar
Jezus v grobu (foto: Cathopic)
Jezus v grobu | (foto: Cathopic)

Jezus v grobu

Cerkev na Slovenskem | 03.04.2021, 04:00 Rok Mihevc

Kristjani na veliko soboto ves dan častimo Jezusa v Božjem grobu, kamor je bil prenesen na veliki petek. Poseben pomen ima tudi blagoslov velikonočnih jedil. Zvečer se začnejo obredi velikonočne vigilije - bdenja, ki nas uvede v veliko noč, največji krščanski praznik, praznik Kristusovega vstajenja.

 

Velikonočna vigilija

Pri tem imajo poseben pomen blagoslov ognja, hvalnica velikonočni sveči, ki predstavlja vstalega Kristusa, in krstno bogoslužje oz. obnovitev krstnih obljub. Pri maši bo duhovnik prebral več svetopisemskih besedil, ki predstavljajo odrešenjsko zgodovino. Velikonočni vigiliji zaradi bogate simbolike in bogoslužnega dogajanja pravimo tudi mati vseh vigilij.

VELIKA SOBOTA NA RADIU OGNJIŠČE

Velikonočno vigilijo bomo prenašali iz ljubljanske stolnice ob 18.30.

Ogenj

Ogenj použiva, ogreva, žge, prečiščuje ..., zato je že od nekdaj veljal za posebej dragocenega. V Svetem pismu nastopa na več mestih: npr. Bog se Mojzesu prikaže v gorečem grmu na gori Sinaj (prim. 2 Mz 3,2); Izraelce je na poti skozi puščavo spremljal ognjeni steber, ki je bil znamenje Božje navzočnosti (prim. 2 Mz 13,21–22) ter drugod, kjer ima vlogo prečiščevanja. V Stari zavezi se ogenj uporablja kot simbol razodevanja Boga. Simbolizira namreč Božjo nepristopnost in svetost. Za kristjane je z ognjem najbolj izrazito povezan binkoštni dogodek. Pri bogoslužju se ogenj uporablja pri slovesnih mašah v kadilnici z žarečim ogljem, na katerega se nalaga kadilo. Ob veliki noči se ogenj tudi blagoslavlja, saj simbolizira Kristusa, ki je luč sveta.

Velikonočna vigilija
Velikonočna vigilija © Carol Andonie

Voda

Simbolika vode odkriva njen pomen v vsakdanjem življenju. Kakor si človek umaže telo, si lahko umaže tudi dušo, zato jo moramo po potrebi tudi očistiti. V številnih kulturah, tudi pri Izraelcih, je poznano obredno očiščevalno umivanje pred vstopom v tempelj ali na začetku molitve. Umivanje rok pred molitvijo in jedjo nima samo higienske vloge, ampak nakazuje tudi na notranje očiščenje. Voda, ki telesu omogoča preživetje, izraža najgloblja hrepenenja človeškega bitja: srečo, svobodo, ljubezen, resnico. Vode, ki poplavijo in povzročajo razdejanja, lahko prinašajo tudi smrt. Ta dvojnost pomaga razumeti zakrament krsta, pri katerem je voda bistvena prvina in v katerem najdemo dva vidika: smrt greha in prerojenje za prejemanje milosti v novem življenju.

Krst
Krst © Cathopic

Spomin na krst je najbolj izrazit pri velikonočnem bdenju (vigiliji) na veliko soboto. Mašnik blagoslovi krstno vodo in če so pri bogoslužju navzoči katehumeni, jih ob tej priložnosti krsti. Izhajajoč iz simboličnega pomena vode pri krstu razumemo tudi uporabo blagoslovljene vode, ki nas spominja na prvi zakrament. Mašnik včasih na začetku maše (npr. v postnem času) občestvo pokropi z vodo, ki jo je prej blagoslovil, s čimer nas spomni, da smo bili krščeni in pri krstu tudi očiščeni grehov. Ta obred je nadomestil starodavno navado Cerkve, ko so si verniki v cerkvenem preddverju pred evharističnim slavjem umili roke. Ta navada se je v določeni meri ohranila do danes, saj verniki ob vstopu v cerkev pomočijo roko v kropilnik z blagoslovljeno vodo ter se z njo pokrižajo.

Vodo uporabljamo tudi pri maši. Po tem ko ministrant duhovniku prinese kruh in vino, si ta umije roke. Nekdaj je bil za to praktični razlog, saj si je duhovnik z darovi, ki so jih iz narave prinašali verniki, umazal roke. Umivanje rok ima tudi simbolni pomen obrednega očiščevanja. Željo in prošnjo, da bi se Bogu bližali skesani in očiščeni, izraža tudi molitev, ki jo duhovnik tiho moli med umivanjem rok: »Izmij, Gospod, mojo krivdo in očisti me mojih grehov.« Duhovnik zlije nekaj kapljic vode tudi v kelih z vinom. To dejanje predstavlja združenje med vernikom (simbol vode) in Kristusom (simbol vina), kar nakazuje tiha duhovnikova molitev: »Po skrivnosti te vode in vina naj bomo deležni Božje narave Kristusa, ki je postal deležen naše človeške narave.« Voda in vino nas spominjata na Kristusovo smrt, ko sta iz njegove strani pritekli »kri in voda«.

Vir: Slovenska škofovska konferenca

Božji grob

Kako blizu je bila ljudstvu predstava mrtvega Boga, dokazujejo tudi številne kapele božjega groba po vsej slovenski zemlji. Po mnogih cerkvah v teh dneh pripravijo tudi kulise za ta namen. Takole božji grob postavljajo na Koroški Beli. 

Etnološki vidik velike sobote z Dušico Kunaver

Cerkev na Slovenskem
Poslovilna sveta maša škofa Petra Štumpfa (photo: Radio Vatikan) Poslovilna sveta maša škofa Petra Štumpfa (photo: Radio Vatikan)

Slovo škofa Petra Štumpfa od murskosoboške škofije

V murskosoboški stolni cerkvi svetega Nikolaja so se z zahvalno sveto mašo poslovili od škofa Petra Štumpfa, ki bo po petnajstih letih vodenja tamkajšnje škofije konec tega tedna prevzel vajeti ...

K službi bralca poklicali tudi pet Slovenk in Slovencev (photo: Alen Salihović) K službi bralca poklicali tudi pet Slovenk in Slovencev (photo: Alen Salihović)

Božja beseda je vedno del mojega življenja...

V Vatikanu je dopoldne potekala izjemna slovesnost, ki je privabila vernike in novinarje z vsega sveta. Ob vstopu v baziliko sv. Petra so bile opazne okrepljene varnostne razmere; brez vstopnice ...

Grafične enote rabe kmetijskih zemljišč (photo: MKGP) Grafične enote rabe kmetijskih zemljišč (photo: MKGP)

RKG bo v februarju zaprt. Kaj to pomeni za kmete?

Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano obvešča vse kmete in druge uporabnike aplikacije za vodenje Registra kmetijskih gospodarstev, da ta v mesecu februarju ne bo dostopen. V tem času ...