Eva Petrič: Korona čipka simbolizira povezanost. Ko se pretrga nit, to vpliva na vse.
Pozitiva | 10.12.2020, 18:00 Nataša Ličen
Psihologinja in vizualna umetnica Eva Petrič je spomladi, ob prvem zaprtju družbe zaradi virusa, ustvarila tako imenovano korona vrtnico. Krasi notranjost dunajske katedrale sv. Štefana. Njeno delo vabi k zavedanju po medsebojni povezanosti z vsemi in vsem, k odgovornejšemu ravnanju.
Pravi, nič ni črno belo, zdaj spoznavamo, da ne potrebujemo toliko, bolj so pomembni kakovostni stiki med ljudmi. Njena Kolektivna vrtnica je še vedno razstavljena v Katedrali Sv. Štefana na Dunaju, saj so čas razstave podaljšali vse do konec februarja.
V Korona vrtnico, v njeno osnovo, iz katere se vzpenja vrtnica, je Eva vključila vrtne lističe, ki so jih v inovativnem vzorcu idrijske čipke, med prvim valom korona virusa, sklekljale članice skupine za eksperimentalno čipko pod vodstvom Marije Svetlik iz Čipkarske šole Idrija. V tej akciji, ki jo je navdihnila njena korona vrtnica, so v klekljanju izrazile občutke, ki so jih prevevali med prvo karanteno. Tako je Korona vrtnica prerasla v Kolektivno korona vrtnico.
Od kod globlji vpogled?
"Pri letu in pol sem se znašla v Etiopiji", je začela pripoved Eva Petrič v oddaji "Via positiva". Tja so se selili zaradi očetove službe. In, pozneje je, skozi svoje delo in umetnost, tudi sama začela delovati globalno. Njen svet se danes razpira na relaciji New York - Dunaj - Slovenija.
Umetnost lahko dojemamo na več nivojih, v sebi mora imeti nekaj, kar se nas dotakne. Umetnost je katalizator, ki sproža vprašanja, spodbudi k razmišljanju.
Žene me otroška radovednost, ki je nenehno prisotna v meni
"Že od nekdaj rada opazujem in iščem povezave med stvarmi, med ljudmi. Morda res to izhaja že iz otroštva, ko sem bila soočena s povsem drugačnim okoljem, kot sem ga bila vajena. Poustvariti sem morala občutek doma. Odraščala sem, ko še ni bilo interneta, zato sem gradila svojo mrežo, ki mi je omogočala občutek varnosti in domačnosti. Kamor koli grem, se zdaj tam hitro počutim doma."
Zanimajo me prvinske stvari, ritem, narava, ...
Za Evo in njeno umetniško delo se zdi, da zmore povezati nezdružljivo. Skozi umetnost ustvarja primarni nivo, ki deluje skozi emocije, na občutkih. Prepleta čustva, čute skozi različne medije, pravi. "Rada raziskujem različne sisteme. Zanima me psiha človeka, saj umetnost je namenjena človeku. Vzpostavljam dialog med psihologijo in umetnostjo. Umetnost je zvrst jezika, ki ga vsi govorimo in nas združuje."
Vsak človek je umetnik, saj je kreativno bitje
"Vsi potrebujemo ustvarjanje. Umetnost odseva sedanjost, čeprav je kritična, istočasno odpira in kaže pot naprej. Umetnost ima v sebi idealizem, optimizem, saj to je nenazadnje lastnost evolucije in življenja sploh, da se razvijamo. Umetnost naj bi imela v sebi nekaj pozitivnega, da daje ljudem občutek upanja, saj to daje moč in pomaga ustvariti presežek. V umetnosti se nas mora nekaj dotakniti", pravi Eva.
Bilo je obdobje, ko se mi je zdelo, da se življenje "sesuva", pa so se odprla nova vrata in nove priložnosti.
Verjeti je treba, da bo v redu
"Zanimiva je knjiga Viktorja Frankla "Volja do življenja", v kateri piše zakaj je nekaterim v Auschwitzu uspelo preživeti, drugim ne, in pravi, da tisti, ki so si uspeli pričarati pesem, poezijo, si ustvariti podobo neke slike, umetniškega dela, so ob tem dobili fizično moč preživetja. Veliko mojih projektov se odvija v cerkvah, zanimajo me sakralni prostori. Tudi s korona vrtnico sem se osredotočila na upanje. Največji motiv je želja, navdušenje nad prostorom, s katerim potem vzpostavim dialog."
Od plesne k vizualni umetnosti
Eva je bila vrsto let zavzeta in nadarjena baletna plesalka. Verjetno si je svojo kariero slikala na tem področju, toda življenje jo je poklicalo drugam. "V mlajših letih sem veliko časa posvetila klasičnemu baletu. Konec gimnazije pa sem to pustila in zdelo se mi je, da se mi vrata zapirajo. Bilo je grozno. Obenem pa se je odprla pot vizualne umetnosti. Vso energijo sem vložila v to. Nikoli ne vemo vnaprej, kako se stvari v življenju nadgrajujejo ena nad drugo. Recimo disciplina, ki jo pridobimo pri baletu, se mi obrestuje tudi zdaj. In, nenehna želja po ustvarjanju in komunikaciji. V sebi imam to otroško radovednost, ki me žene naprej, da se podajam v nove svetove, in se seznanim s prostori, ki jih še ne poznam."
Umetnost naj bi bila nekomercialna, izhaja iz navdiha, po drugi strani pa potrebujemo sredstva za ustvarjanje
"Danes je na voljo veliko socialnih omrežij, kjer lahko pokažemo svoja dela, fizični portfolio ni več nujen, to pa še ne pomeni, da je lažje delati. Gora vsega je, zato je treba imeti tudi določeno ime in prepoznavnost, reference. Umetnost živi iz iskrenega navdiha, je nekomercialna, po drugi strani pa brez sredstev težko ustvarjamo, saj potrebujemo material za delo. Projekti so lahko zelo dragi, posebej večje in odmevnejše stvari."
Vrtnica je simbol, v katero lahko vpnemo svoje upanje. Čipka pa simbolizira povezanost. Ko se pretrga nit, to vpliva na vse.
Korona vrtnica
Eva je ustvarila/sestavila reciklirane čipke v vrtnice, jih povezala v eno, v celovito obliko in s tem simbolno spodbudila k solidarnosti, povezanosti in soodvisnosti. "Zavedati se je treba, človek je tako majhen, je del narave. Odvisni smo drug od drugega. Skupaj si delimo prostor na tem planetu, ki je naš edini dom. Moramo sodelovati, delati skupaj. Posameznik sicer lahko izstopa, toda pomembno je ostati skromen v veri vase, da ne pohodimo drugega, ampak ga spoštujemo in v drugem vidimo tudi sebe."
Tako kot dojemamo drugega, se pogosto vidimo sami.
"Narava vedno strmi k ravnotežju, bolj kot ga podremo, bolj drastične so posledice. Veliko ljudi trpi v tem obdobju, tudi zaradi finančnih razlogov, ki se bodo vlekli še naprej. Po drugi strani pa se ljudje vse bolj zavedamo, da ne potrebujemo toliko, da so pomembnejši stiki, spodbudi nas, da se bolj ponotranjimo. Nič ni večno, vse je v nenehnem spreminjanju, tudi to je dobro vedeti. Zato je vredno v vsem iskati pozitivno in svetlo, tako se nam bo tudi svet prikazoval takšen, ker imamo takšno naravnanost."