Kako ravnati, če med dopustom na tujem ostanemo brez potnega lista?
Slovenija | 02.07.2018, 20:49
Čas počitnic marsikdo izkoristi za pot zunaj meja Slovenije. Za identifikacijo v tujini osebna izkaznica ni dovolj. Izjema so članice Evropske unije oziroma schengenskega prostora in še kakšna država na stari celini. Drugod potrebujemo potni list. A hitro se lahko zgodi, da med dopustom ostanemo brez njega. Tudi zato v Bruslju predlagajo hitrejšo izdajo začasnih potovalnih dokumentov in izboljšanje njihovih varnostnih elementov.
Izgubljeni ali ukradeni potni listi predstavljajo več kot 60 odstotkov vseh primerov konzularne pomoči. To je v pogovoru za naš radio spomnil tudi vodja konzularne službe na našem zunanjem ministrstvu Andrej Šter. "Takrat je izredno pomembno, da ne izgubimo razsodnosti in živcev. Panika ne koristi. Pomembno je, da dogodek, kakršenkoli je bil, prijavimo lokalni policiji, saj nam bo zapisnik omogočil, da bomo ali na slovenski ambasadi ali na predstavništvu ene od ostalih članic Evropske unije dobili začasne dokumente, s katerimi bomo lahko odpotovali proti domu." Kot je posebej poudaril Šter, začasni potovalni dokumenti niso namenjeni nadaljevanju dopusta, ampak normalni vrnitvi v lastno državo.
Trenutno so začasni potovalni dokumenti slabo zaščiteni pred goljufijami in ponarejanjem. Nekatere tretje države jih zato nočejo sprejeti ali jih članice Evropske unije za svoje prebivalce ne uporabljajo več. Po novem bodo listine za vrnitev domov vsebovale strojno berljive elemente. Mogoče jih bo izdati v treh do štirih dneh, uporabniku prijazen format bo vseboval prostor za potrebne tranzitne vizume. Prav tako bodo nova pravila izboljšala konzularno pomoč.
Šter sicer svetuje, da že pred potjo skeniramo potni list in to shranimo na spletno mesto, do katerega imamo povsod dostop. "Tako lahko povemo, kakšen je bil naš potni list, preden so nam ga ukradli. To ne nadomesti potnega lista, nam pa olajša identifikacijo, ko stojimo ali pred nizozemskim ali španskim ali avstrijski ali katerikoli drug uslužbenec, ki želi preveriti, ali smo, kdor trdimo, da smo." Po Šterovih besedah je to velikokrat prišlo prav. "Tako morda lažje prenesemo izgubo, saj se nam običajno zgodi v naglici ali okoliščinah, ko moramo paziti, da nam ne izgine še kakšna potovalka in da družinski člani niso v neki negotovosti. Takrat je dobro, da se zberemo, poiščemo kontakt do interneta in si prikličemo skenirane dokumente."
Dobrega pol leta je na voljo brezplačna aplikacija za pametni telefon, ki jo za zdaj podpirajo trije od štirih večjih mobilnih operaterjev pri nas. "Prek sporočil SMS obveščamo vsakogar, ki ima mobilni telefon, ob vstopu v tujo državo, na kateri številki in na katerem naslovu lahko pride v stik s slovensko ambasado. Ko na primer vstopimo ali v Španijo ali v Peru ali na Kitajsko, nas ob prečkanju meje na mobilnem telefonu pričaka to obvestilo," je še pojasnil Šter.