Svetovalnica: Berite drobni tisk
Svetovalnica | 27.06.2017, 11:02 Rok Mihevc
Tržna inšpektorica Andrejka Grlić je bila gostja tokratne Svetovalnice. Potrošniki smo vsi, zato je bilo veliko vprašanj v zvezi s tem področjem, predvsem o kršitvah pravic, uveljavljanju garancij in najpogostejših prijavah inšpektorjev.
Andrejka Grlić je uvodoma predstavila delo inšpektorata in poudarila, da želijo biti v korist tako potrošnikom, kot podjetjem. »Področje je iz leta v leto širše in vsakič znova je veliko novih pristojnosti. Smo kot »tavžentrožca«, kamorkoli pogledate, tam je tržna inšekcija«. Njihovo delo zavzema 160 področij, od varstva potrošnikov, nepoštenih poslovnih praks, gostinstva, potrošniškega kredita, do varnosti tehničnih proizvodov. »Dela nam ne zmanjka.«
Opozorila je na nepoštene poslovne prakse. »Danes se proizvede marsikaj, problem pa je to prodati. Najpogostejše kršitve so pri trgovcih in izvajalcih storitev, ki želijo predstaviti svoj produkt kot nekaj posebnega, dejansko pa temu ni tako. Danes praktično ni več proizvoda, ki bi imel normalno ceno, vedno je nekaj znižano, naša naloga pa je, da preverimo te »super mega cene«.
Grlićevi se spodbudno zdi, da so potrošniki vedno bolj osveščeni in poznajo svoje pravice. »Žal pa jih znajo tudi zlorabljati.« Hkrati je opozorila tudi na potrošniške kredite. »Če si kreditno sposoben, greš na banko, če pa nisi, se poslužuješ podjetij, ki nudijo kredite. A bodite pozorni in na spletni strani preverite, ali ima tako podjetje dovoljenje gospodarskega ministrstva.« Te krediti so namreč držaji kot na banki in je obrestna mera še enkrat višja. »Berite drobni tisk, posvetujte se z družinskimi člani in šele nato podpišite.«
Kako je z reklamacijo izdelka, če nimaš računa?
»V Zakonu o varstvu potrošnikov nikjer ne piše, da moraš imeti račun za reklamacijo. Moraš pa trgovcu dokazati, da je bilo blago kupljeno tam. To lahko dokažeš s slipom – če plačaš s kartico – oz. na kak drug način. V takem primeru se lahko obrnete tudi na tržno inšpekcijo.«
Razprodaje
Trgovec ima na zalogi blago, ki mu ga ni uspelo prodati po višji ceni, zdaj pa se ga želi znebiti in ga ponudi po nižji ceni. »Včasih je bil »dan D« 10. julij, zdaj pa je vse prosto. Trgovec se lahko odloči, ali bo sploh šel v razprodajo, v kakšnem obsegu in za katero vrsto blaga.« Ne sme pa priti do zavajanja glede cene, opozarja Grlićeva, npr. da bi tik pred razprodajo dvignil ceno, nato pa ponudil 70% popust. »Naša naloga je, da nadziramo tovrstne kršitve.«
Garancije
»Garancija, kot jo poznamo v Sloveniji, je pretekla zadeva, ki je nepotrebna, saj ima Evropska unija t.i. komercialno garancijo. To pomeni, da proizvajalec, ki pravi, da je njegovo blago kvalitetno, da garancijo na to blago, da bo brezhibno. Na podlagi tega, bi potrošniki lahko kupovali kvalitetnejše blago.«