Slavi KoširSlavi Košir

Imamo preveč avtomobilov?

Slovenija | 18.09.2013, 13:56

V sklopu Evropskega Tedna mobilnosti, ki se odvija od 16. do 22. septembra, smo v sredo dopoldne v naši rubriki Klepetalnica k pogovoru povabili poslušalce. Spraševali smo po njihovem mnenju, če imamo v naši domovini preveč avtomobilov? Analiza stanja na področju prometa, izdelana v sklopu priprave na prometno strategijo, je pokazala na nekatere pomanjkljivosti. V Sloveniji imamo 500 avtomobilov na 1000 prebivalcev, s tem se uvrščamo v evropski vrh po tako imenovani avtomobilnosti. Zmotno mislimo, da smo zaradi večjega števila avtomobilov na gospodinjstvo, bolj mobilni. Prav nasprotno, več avtomobilov - več prometa in manjša okretnost na cestah.

Več avtomobilov ni več znak uspeha

Za spremembo navad bo treba najprej drugačno razmišljanje in urbanistično načrtovanje, ki bodo središča krajev znova vrnila kolesarjem in pešcem. Tako je v pogovoru za naš radio dejal iz Urbanističnega inštituta Luka Mladenovič in dodal: "Podatki o številu osebnih avtomobilov na 1000 prebivalcev se že nekaj časa zbirajo in se primerjajo z ostalimi evropskimi državami. Z njihovo pomočjo ugotavljamo, kako deluje prometni sistem. Opažamo, da se je trend večjega števila avtomobilov pri nas začel odražati od leta 1990. Takrat smo imeli Slovenci približno 300 avtomobilov na 1000 prebivalcev. Leta 2008 pa se je ta trend ustavil in zdaj se številka vztrajno niža. Smo nekje nad povprečjem evropske unije. Dolgo časa smo si želeli večjo stopnjo motorizacije, ker je tudi veljala za znak razvitosti. Danes pa imajo mnoge države, za katere rečemo, da so bolj razvite na tem področju, kot recimo Nizozemska, Švedska, Danska, že bistveno nižjo stopnjo motorizacijo, kar je posledica tega, da pri njih veliko bolje deluje sistem javnega prometa, imajo bolj razvito kolesarsko mrežo in zato ljudje ne potrebujejo tako velikega števila avtomobilov v lastništvu za normalno opravljanje vsakodnevnih poti."

Več avtomobilov, vendar manj novih

Predstavniki podeželskih občin opozarjajo, da javnega potniškega prometa skorajda ni. Zato nimajo druge možnosti od vožnje z osebnim avtomobilom. Pred zapiranjem mestnih središč predlagajo najprej ureditev brezplačnih parkirišč na obrobju mesta in povečano gostoto javnega prevoza. Prav tako boljšo urejenost kolesarskih stezi in več površin, namenjenih pešcem.

Več avtomobilov ne pomeni boljšo mobilnost

V skupnosti se da izposoditi avtomobil. Luka Mladenovič: "Navade je razmeroma težko spreminjati, praviloma je to dolgotrajen postopek, da se ljudje zavedo nesmiselnosti tovrstnega početja, vožnja v avtomobilu za vsako ceno, na kratke razdalje in brez sopotnikov, da spoznajo kako bolj zanimiva in zabavna je lahko pot, če se peljemo še s kom. Avtobusni promet je v zadnjih letih močno napredoval, tudi kolesarjenje je v razcvetu. Kdor vztraja pri avtomobilu, bi mu jaz kar priporočal, da vsaj za en dan preizkusi, kako je lahko potovati tudi drugače. Morda bo prijetno presenečen. Med študenti je zelo popularna spletna stran prevozi.org, ki je zelo uspešna iniciativa fantov, ki so se izdelave spletne strani lotili na povsem neprofitni bazi. Slišim veliko zelo dobrih zgodb v povezavi s to spletno možnostjo izbire prevoza."

Slovenija
Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec) Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec)

Kako in kaj jesti

Z dr. Karin Kanc, doktorico medicine, specialistko interne medicine, iz zasebne ordinacije Jazindiabetes, tudi integrativno psihoterapevtko, smo ob Svetovnem dnevu sledkorne bolezni, ob Tednu ...