Marko ZupanMarko Zupan

VIDEO in FOTO: Prvi del romanja Od Marije k Mariji: Stara gora pri Čedadu, Krmin, Sv. Marija na Prevalu, Jazbine, Štandrež

Slovenija | 06.09.2013, 22:30

Prvi dan romanja Od Marije k Mariji je bil v znamenju Stare gore, slovenskega svetišča iz 11. stoletja. Kolesarji in poslušalci so spoznavali stare rokopise iz 13. stoletja in se bodo ustavili v Krminu pri cerkvi Marije Rože skrivnostne, ki jo oskrbujejo sestre Božje previdnosti. Srečali so se z najbolj ogroženo slovensko skupnostjo na Goriškem - krminskimi Slovenci. Nato so spoznavali Sv. Marijo na Prevalu, se ustavili v cerkvi Marije Pomagaj na Jazbinah, kjer so obiskali stoletnico Marico Vogrič in se pogovarjali z županjo Števerjana Franko Padovan. Prvi dan so pot sklenili v Štandrežu, kjer je bila kulturna prireditev, ki so jo pripravili domačini. Z njihovo pomočjo smo spoznavali zamejsko kulturo, prireditev je bilo mogoče neposredno spremljati na frekvencah Radia Ognjišče.

Mateja Fletrin Novljan, Jure Sešek, Izidor Šček, Marko Zupan, Alen Salihović, Tone Gorjup, Urša Sešek, Blaž Lesnik in Matej Kržišnik so sklenili prvi del tradicionalnega kolesarskega romanja Od Marije k Mariji. Pedala so danes vrteli od stare slovenske božje poti Stara gora pri Čedadu do Štandreža, jutri pa jih čaka pot od Štandreža do Trsta. S kolesarjenjem, koncertom in javno radijsko oddajo želim Radio Ognjišče poslušalkam in poslušalcem približati življenje Slovencev v zamejstvu. Sodelavci Radia Ognjišče tudi letos obujamo tradicionalna "šmarna romanja", ko so se Slovenke in Slovenci med 15. avgustom (veliki šmaren) in 8. septembrom (mali šmaren) podali na romanje k Marijinim svetiščem. Na romanju so imeli čas za molitev, poglabljanje vere, druženje z ostalimi romarji, opazovanje narave in spoznavanje krajev. Tudi radijski romarji se prav zaradi tega že nekaj let zapored odpravljamo na kolesarjenje Od Marije k Mariji. Letošnjo pot smo začeli na Stari gori pri Čedadu, najstarejšem in slovenskem svetišču na tem območju, sklenili pa ga bomo v nedeljo na Vejni, kjer bo slovesno somaševanje na Mali šmaren ob 13. uri vodil upokojeni nadškof Alojz Uran.

20.30 - Neposredni prenos Kulturnega večera iz cerkvene dvorane v Štandrežu, s katerim smo sklenili prvi dan kolesarskega romanja. Bogat program so sooblikovali voditelj Blaž Lesnik, gostitelj, domači župnik Karlo Bolčina, člani dramskega odseka Prosvetnega društva Štandrež, otroški pevski zbor veroučencev iz pastoralnega območja Soča - Vipava, dr. Damjan Pavlin, glasbenika ,oče in sin, Samuel in Silvan Zavadlav, pesnica Ivanka Zavadlav, flavtist Fabio Devetak in pianistka Damjana Čevdek, kustos in umetnostni zgodovinar Saša Kvincij ter novinar Julijan Čavdek. Prav prijetno je bilo spoznavanje ustvarjalnosti prebivalcev kraja, za katerega župnik Karlo Bolčina pravi: "V Štandrežu je marsikaj lepo, dobri so pa vržot in šparglji ..."

Kulturni večer v Štandrežu
Kulturni večer v Štandrežu © ARO

Domačini so nas toplo sprejeli
Domačini so nas toplo sprejeli © ARO

18.15 - V zaselku Jazbine se Jure pogovarja z županjo Števerjana Franko Padovan: "Občina Števerjan je najbolj slovenska med vsemi občinami v Italiji, saj je 90% prebivalcev Slovencev. Čeprav imamo zaščitni zakon, pa se moramo noč in dan boriti za svoje pravice. Vendar smo pri tem trdni, saj smo Brici ... Med prvo svetovno vojno so bile skoraj vse hiše podrte, kasneje pa je tudi fašizem skušal iztrebiti slovenstvo ... Tu se ne gremo politike, ampak skušamo voditelji upravljati z občino tako, da dobimo čim več sredstev za razvoj. Skrbi nas le, da bi nas nekega dne enostavno ukinili, zato delamo na tem, da opozarjamo nase ..." Glas o dobrih ljudeh, močni slovenski skupnosti in števerjanskem festivalu pa res daleč seže ...

17.30 - Postanek pri redni poslušalki Radia Ognjišče, ki se zbuja z našim rožnim vencem. Dočakala je starost, ki je še Franc Jožef ni. Marica Vogrič je stoletnica: "Sama nisem imela otroštva, starši so mi zgodaj umrli, odraščala pa sem pri teti in stricu, vendar popolnoma brez ljubezni. Zato danes ljubim svojih pet otrok tako, da vam ne znam povedati, saj človek ne živi samo od kruha, ampak tudi od ljubezni ... Marija mi je blizu in povem vam, da so se mi dogajali mnogi čudeži - stvari, ki jih nisem pričakovala, pa so vseeno prišle ... Ko sem med vojno ostala sama s petimi otroki, nisem mogla moliti, ker enostavno nisem imela časa - noč in dan skrb in delo, da bi preživeli ... Vendar pa sem bila močna in zdaj mi je s potomci že petega rodu povrnjeno vse tisto, česar sama nisem imela ..." Marica še vedno hodi pomagat sinu, ki ima gostišče, pa lika in kuha; njene lazanje so zelo cenjene ...

16.45 - V Jazbinah je bila postaja pred cerkvijo Marije Pomagaj. Mateja Feltrin Novljan je pred mikrofonom gostila domačina, sicer podžupana Števerjana, Roberta Prinčiča. Ta je v prijetni melodiji svoje govorice pojasnil, da je bil ta zaselek zelo zapuščen in praktično odrezan od ostalih krajev. Domačini pa so bili vztrajni in tudi močni v veri. Neka družina je za svete maše dala na voljo in ustrezno priredila kar svojo lastno klet, nato pa so Jazbinci počasi zgradili svojo cerkev. Domačini so pokončni, ponosni in optimistični ... "Problemov je vedno veliko, a je treba delati tako, da se vse uredi in se gre naprej ..." V Jazbinah smo pred mikrofon povabili tudi županjo Števarjana Franko Padovan in stoletnico Marico Vogrič. Slednja nam je vsem položila na srce, da le z iskrenim in poštenim delom ter z veseljem do življenja lahko dočakamo tako častitljivo starost, županja, ki nas je spremljala velik del poti pa je izrazila hvaležnost, da smo se oglasili pri njih. Prepričana je, da lahko samo skupaj širni Sloveniji pokažemo, kako nujno potrebno je vzajemno sodelovanje posebej ko gre za ohranjanja slovenskega jezika.

Cerkev Marije Pomagaj na Prevalu
Cerkev Marije Pomagaj na Prevalu © ARO

Na Jazbinah s stoletnico, županjo, podžupanom in domačini
Na Jazbinah s stoletnico, županjo, podžupanom in domačini © ARO

Postanek pri podžupanu Prinčiču, tudi vinogradniku
Postanek pri podžupanu Prinčiču, tudi vinogradniku © ARO

16.00 - Naši radijski romarji so se ustavili na predelu, ki mu Brici pravijo Preval, pred cerkvijo Svete Marije. Karlo Bolčina je kot poznavalec krajev predstavil njeno zanimivo zgodovino. Že v 15. stoletju je na njenem mestu stala cerkev, v kateri so imeli Marijino podobo. Legenda pravi, da naj bi se ta podoba jokala in potila. V cerkvi še vedno hranijo tkanino, s katero so brisali te solze. Cerkev je svojo veljavo dobila v 16. stoletju, ko so kot protiutež protestantizmu spodbujali Marijino čaščenje, cerkev pa je postala središče prošnjih procesij. Kasneje je bila zapuščena in zaradi vojn tudi precej uničena, v osemdesetih letih pa so jo obnovili in jo posvetili Kraljici Miru. Papež Janez Pavel II. je leta 1992 blagoslovil temeljni kamen za rekonstrukcijo cerkve, ki so jo nato pravzaprav ponovno postavili.

Vikar za slovenske vernike v goriški nadškofiji Karel Bolčina
Župnik v Štandrežu Karlo Bolčina © Izidor Šček

Ves čas nas je spremljala Svetogorska Marija
Ves čas nas je spremljala Svetogorska Marija © ARO

14.10 - Zatem so se naši kolesarji ustavili v gostišču Lovec, ki ga že od ustanovitve oskrbuje družina Sirk. ta je prijazno sprejela kolesarske romarje. Pred mikrofon smo povabili Jožka Sirka, ki je opisal zgodovino teh krajev in tudi slovensko navzočnost tu. Vsi kolesarji sicer brez težav premagujejo kilometre in se že veselijo naslednjih srečanj s prijaznimi domačini.

Prijazen sprejem naših romarjev v gostišču Lovec
Prijazen sprejem naših romarjev v gostišču Lovec © Izidor Šček

13.15 - Če so se naši kolesarji - romarji najprej od Stare gore do Čedada le spuščali, pa je za Čedamom sledilo 20 km bolj konkretne kolesarske poti. Pot jih je pripeljala v Krmin, kjer so se ustavili v Marijini cerkvi Rože skrivnostne, ki jo oskrbujejo Sestre Božje previdnosti. Sestre poleg cerkve skrbijo še za velik samostan, kjer skrbijo za ostarele sestre njihovega reda iz vsega sveta. O cerkvi je več povedal dekan iz Štandreža Karlo Bolčina.

Stolnica Cedad
V stolnici v Čedadu © ARO

11.15 - Prvi vtisi naših kolesarjev govorijo o lepi in slikoviti krajini. Kolesarji so medtem že dosegli Čedad in se nam oglasili izpred tamkajšnje katedrale. Pred mikrofon so povabili urednika štirinajstnevnika Dom Ezia Gošnjaka, ki je opisal pomen Čedada, ki je bil nekaj časa tudi sedež Oglejskega patriarhata, kamor so cerkveno upravno sodili tudi naši kraji. G. Gošnjak je povedal, da je Čedad še vedno pomembno mesto za zamejske Slovence, saj je tukaj sedež nekaterih pomembnih slovenskih ustanov, med drugim njihovega časopisa Dom in tudi tednika Novi Matajur.

Ezio Gošnjak
Ezio Gošnjak je spregovoril o pomenu Čedada © ARO

9.50 - Po sveti maši so se naši kolesarji zadržali v pogovoru z msg. Marinom Qualizzo, ki jim je povedal, kaj Stara gora pomeni za slovenstvo. "Svetišče je kot svetilnik, kamor so naši predniki vedno romali in molili za našo vero, našo kulturo, naše ljudi," je še povedal msg. Qualizza. Kolesarji so na pot krenili ob 10. uri.

Masa Stara Gora
Pri sveti maši na Stari Gori © ARO

9.40 - Na Stari gori so se pripravili na začetek kolesarjenja. Ob 9. uri so imeli sveto mašo, ki jo je daroval gospod Marino Qualizza, potem pa se jim je pridružil še zamejski kolesar Boris Kladnik. Vsem je opisal lep razgled iz Stare gore.

Boris_kladnik
Boris Kladnik je razkazal okolico © ARO

8.45 - Prvo oglašanje in prvo presenečenje: Najstarejše slovensko svetišče na področju Benečije, iz 11. stoletja, veliko Marijino svetišče na Stari gori nad Čedadom, je našim kolesarjem postreglo z najlepšo dobrodošlico, s sprejemom prijateljev. Takšnega pozdrava si res niso nadejali, zato so bili še toliko bolj veseli. Tam zbrani, s Kanala, ga. Marjeta je dejala: „Tu sem zaradi prijateljstva, ki ga čutim z vami.Ga. Valentina:“ Podpiram vas v molitvi.“ In s široko razpeto slovensko zastavo g. Marjan: „Veliki ljudje zaslužijo veliko zastavo.“ z Božjo pomočjo in s tako odprtimi srci ter dobrohotnostjo naših prijateljev in poslušalcev, bo šlo lažje in s še večjim zanosom. Iskrena hvala za takšno podporo.

Sprejem prijateljev na Stari gori
Sprejem prijateljev na Stari gori © Izidor Šček

5.45 - Začelo se je - Skupina sodelavcev, letošnjih romarjev s kolesi Od Marije k Mariji, je že pred sončnim vzhodom, prišla na zbor v radijske prostore. V eter so soglasno zatrdili, da „metuljčki v njihovih trebuhih“ nakazujejo veselje in pričakovanje pred skupnim odhodom na že tradicionalno šmarnično romanje. Dobro razpoloženi, enotno kolesarsko odeti in z najpomembnejšo opremo, z dobro voljo in nasmehi, so odšli, najprej v avtomobile do italijanske meje in naprej proti Čedadu in na Staro goro.

Kolesarjenje 2013
Kolesarjenje 2013 © ARO

Prvi dan kolesarske poti
Prvi dan kolesarske poti © ARO

Slovenija, Radijski utrip, Cerkev na Slovenskem, Srečanja PRO, Dogodki
Papež na srečanju z mladimi v Benetkah (photo: Vatican Media) Papež na srečanju z mladimi v Benetkah (photo: Vatican Media)

Papež v Benetkah

Papež Frančišek se je dopoldne mudil v Benetkah. V mestu na vodi se je mudil približno 5 ur, v tem času pa obiskal ženski zapor, nagovoril umetnike na beneškem bienalu in se srečal z mladimi, ...

Naslovnica knjige V postelji s sovražnikom (photo: ) Naslovnica knjige V postelji s sovražnikom (photo: )

Živela sem z romantičnim narcisom

Vse, kar si je Petra Strelec želela, je bila ljubezen, spoštovanje, nežnost in varnost. Vse tisto torej, kar ji je manjkalo v zgodnjem otroštvu, je iskala v moškem. Tega ni našla. V času ...

Mihaela Terkov (photo: Maja Morela) Mihaela Terkov (photo: Maja Morela)

In kako diši ljubezen ...

S tokratno gostjo, profesorico biologije na Gimnaziji in veterinarski šoli v Ljubljani, Mihaelo Terkov smo se pogovarjali o pomenu sočutja do starejših. Kot prostovoljka pri Hospicu se je odločila ...