Robert BožičRobert Božič
Mark GazvodaMark Gazvoda
Tone GorjupTone Gorjup
Kmet, prihodnost, obzorje, žito, simbolna fotografija (foto: Photo by Orhan Pergel / pexels.com)
Kmet, prihodnost, obzorje, žito, simbolna fotografija | (foto: Photo by Orhan Pergel / pexels.com)

Kmetije v težavah: Izkušnje iz Belgije, kjer uspešno pomagajo

Kmetijstvo | 18.04.2025, 06:08 Robert Božič

»Mož, mladi prevzemnik, si je v nesreči poškodoval nogo. Zdaj je vse delo na večji govedorejski kmetiji, ki se preživlja s pridelavo mleka, na plečih njegove žene, sicer matere majhnih otrok. Starša, ki tudi živita na kmetiji, sicer poskušata pomagati kolikor se da, a sta oba bolehna in samo vprašanje časa je ...« mi je včeraj po telefonu zaskrbljeno govoril eden od kmetijskih svetovalcev z vzhodnega konca naše domovine.

» V ponedeljek sem prisluhnil izkušnjam iz Belgije. Pohvalno. A ali bo ostalo samo pri tem? Se bo kaj premaknilo tudi pri nas, se bodo odgovorni za kmetijstvo zganili, da ljudje ne bodo pregorevali...« se je spraševal in me hkrati izzival glas na drugi strani.

Nujna kurativa, še več pa se lahko stori s preventivo

Bilo mi je težko pri srcu. Spet. Vse preveč je takih zgodb tudi pri nas in res je čas, da bi, namesto da se krepi birokracija in maratonsko spreminja kmetijska zakonodaja, združili moči in zagnali projekt pomoči kmetijam v stiski. Resno, taktno, premišljeno in uspešno.

Cilj osme epizode Podkasta RAST je bil predstaviti izjemno uspešen zgled iz Belgije, ki se razvija in raste, predvsem pa že 20 let odlično pomaga tamkajšnjim kmetom v stiski. Zato smo k sodelovanju povabili gospo Emeline Sauvage iz Belgije, ki dela kot svetovalka v podjetju Agricall in ima bogate izkušnje s pomočjo in podporo kmetom na interdisciplinaren način.

Vabim vas, da ji prisluhnete v videopodkastu, v nadaljevanju pa lahko v miru preberete nekaj njenih misli, ki jih je povedala v pogovoru.

Emeline, kaj točno počne vaš center Agricall? Kakšno je njegovo poslanstvo?

Naloga Agricall-a je pomagati kmetom pri različnih težavah, s katerimi se srečujejo pri delu in življenju na svojih kmetijah. Kmetija je zelo kompleksna tvorba, vse je prepleteno: To je prostor, kjer živimo, je delovno mesto, je zgodovina, je cela družina. Zato moramo obravnavati vsak primer kot celoto, bodisi na psihološki, pravni, agronomski ali finančni ravni. Pravilno jo moramo razumeti zato, da lahko kmetom pomagamo po najboljših močeh.

Večina kmetov, ki nas pokličejo, to storijo zato, da jim pomagamo pri revitalizaciji njihovih kmetij, da jim pomagamo premagati težave.

Kmetje so bolj izpostavljeni visoki stopnji stresa in izčrpanosti zaradi dela, kot zaposleni v drugih poklicih.

Pri nekaterih pa gre za drugačne težave; življenje je nepredvidljivo, lahko se soočijo s težavami po ločitvi, z zdravstvenimi težavami, ali preprosto zato, ker so na koncu delovne dobe. In zato smo tukaj, da odgovorimo na njihova vprašanja, da jim resnično pomagamo po najboljših močeh, in da jim ponudimo rešitve za njihove težave.

In zakaj je bil Agricall ustvarjen? Kako sta se razvijala ideja in delovanje centra?

Agricall se je rodil na Univerzi v Liègu v okrog leta 2000. takrat se je odvijal širši raziskovalno-akcijski projekt o problematiki preprečevanja nesreč pri delu in poklicnih bolezni, vključno s pojavom stresa v kmetijstvu.

Poleg tega je v tem času prišlo do krize zaradi bolezni norih krav. Veliko kmetov in kmetic je doživelo res veliko stisko, saj je prihajalo do zakolov celotnih čred. Takrat je bila nemudoma ustanovljena stalna telefonska linija.
Ta stalna prisotnost nam je omogočila, da prisluhnemo kmetom in kmeticam in jih podpremo, da jim pomagamo čim lažje prebroditi to krizo.

V primerih, kjer je so bili kmetje v res slabem duševnem stanju, so se psihologi nemudoma odpravili na kmetijo. In istočasno s temi dogajanji so potekale raziskave, ki so pokazale, da so kmetje bolj izpostavljeni visoki stopnji stresa in izčrpanosti zaradi dela kot zaposleni v drugih poklicih.

Naša gostja Emeline Sauvage iz Belgije, ki dela kot svetovalka v podjetju Agricall in ima bogate izkušnje s pomočjo in podporo kmetom na interdisciplinaren način ...
Naša gostja Emeline Sauvage iz Belgije, ki dela kot svetovalka v podjetju Agricall in ima bogate izkušnje s pomočjo in podporo kmetom na interdisciplinaren način ... © ARO

Zelo hitro smo začeli prejemati številne klice kmetov in se seznanjati z njihovimi težavami, bodisi družinske narave, bodisi s težavami zaradi administrativnih ali finančnih obveznosti. In tako smo postopoma razvili naše storitve.

Skladno z analizo potreb kmetov, ki smo jim pomagali in jim sledili, smo leta 2005 ustanovili podjetje Agricall. Ustanovitev je bila podprta s sredstvi projekta regije Valonija.

Postopoma smo razvijali naše storitve in danes lahko ponudimo globalni pristop k reševanju težav kmetov. Globalni pristop, ki ga zdaj uporabljamo, temelji na tem, da dejansko obdelamo položaj kot celoto. Sprva je bila torej telefonska linija, ki se je razvijala in širila z vključevanjem pravnice in agronomov.

Leta 2016, zaradi mlečne krize, se je kmetijsko ministrstvo kadrovsko okrepilo z zaposlitvijo finančnih analitikov. Ta ukrep je resnično doprinesel k širitvi podpore, ki smo jo lahko ponudili.

Pomoči psihologov, agronomov in pravnikov smo dodali še podporo finančnih analitikov, da bi resnično odgovorili na še več vprašanj kmetov. Naše združenje smo razvijali tudi z zgledi drugih podobnih organizacij, ki so že bile aktivne, kot je »Solidarité paysan« v Franciji. Povezava z njimi, je omogočila hitrejši razvoj, saj smo lahko dobili rezultate oz. povratne informacije njihovih dejanjih v Franciji.

Globalni pristop, ki ga zdaj uporabljamo, temelji na tem, da položaj na kmetiji v težavah obdelamo celostno.

Naj povzamem: z delom smo začeli že leta 2005, a kot majhna ekipa agronomov in psihologov. Potem se nam je pridružila pravnica, leta 2016 pa smo ekipo razširili s finančnimi analitiki. Glede primerjave s Solidarité paysan pa je pomembno, da imamo nekoliko različne pristope. Oni v ekipi na primer nimajo psihologa. Torej so naši dosežki pomembni tudi zanje, njihovi pa za nas.

Torej gre pri vas za resnično celosten pristop, katerega cilj je kmetom ponuditi veliko več kot kmetijske nasvete. Kmetom pomagate pri soočanju s finančnimi, administrativnimi, agronomskimi, tehničnimi in psihosocialnimi izzivi. Kakšni strokovnjaki so torej danes vključeni v vaše delo za tako celostno podporo?

Ekipo danes sestavlja 16 ljudi. Smo multidisciplinarni: agronomi, finančni analitiki, pravniki in psihologi. Pokrivamo celotno Valonijo, v kateri je 12.500 kmetij. Delamo vedno v dvojicah. Se pravi, da greva na kmetijo vedno dva.

Sestava te dvojice je odvisna od narave težav kmeta, ki prosi za našo pomoč. Torej, če vzamem za primer osebo, ki se ločuje, torej kmeta, ki se bo v prihodnje ločil od svojega zakonca. Sprva bo lahko imel težave pri sprejemanju samega dejstva o ločitvi. Torej, ga bo obiskal psiholog. Z njim bo prišel tudi pravnik, ki mu bo v pomoč pri pravni plati ločitve. Kasneje bo morda prišlo do potrebe po restrukturiranju kmetije, saj so posledice ločitve pogosto tudi finančne narave. Torej bomo sestavili novo dvojico – finančnega analitika in pravnika ali pa finančnega analitika in psihologa.

Tako bomo spreminjali dvojice glede na potrebe in zahteve kmeta. Vse to se razvija skozi čas glede na dogodke in reševanje težav. Torej bosta na primer dvojico v prvem trenutku sestavljala psiholog in pravnik, potem pa bo psihologa zamenjal finančni analitik. Par je vedno sestavljen tako, da najbolje ustreza potrebam in zahtevam kmeta in se lahko čim bolje in čim hitreje odzove na njegov položaj v hipu in kasneje, ko se slednji spreminja.

Začeli ste s telefonsko številko, na katero so kmetje lahko poklicali, ko so bili v stiski. Danes je vaš cilj dolgoročnejša podpora. Kakšen je konkreten postopek takšne podpore za določenega kmeta?

Torej, ko gremo prvič h kmetu, bomo predvsem poskušali vzpostaviti vzajemno zaupanje. To je zelo pomembno, saj nam bo le tako kmet dejansko zaupal vse informacije. Da bi razumeli njegov položaj z najširšega zornega kota, moramo pridobiti vse informacije, bodisi finančne ali zasebne oziroma osebne.

Prvi korak je vzpostaviti vez zaupanja. To je nujni prvi korak in zahteva svoj čas.

Ta vez zaupanja, je resnično nujna in zahteva svoj čas. Torej, na začetku bo to res glavni cilj, to bo vzelo veliko časa, kar pa je nujno potrebno. In resnično ga bomo podpirali glede na njegovo stanje oziroma položaj. Torej bom skupaj z njim analizirali trenutni položaj, z njim iskali različne rešitve, zato, da se ne bom počutil sam v novonastalem položaju oziroma težavah.

Nato bomo korak za korakom napredovali in ves čas opazovali njegov položaj v celoti. Zato, da ne bi šli prehitro v neke rešitve, ne da bi resnično upoštevali vso kompleksnost njegovih težav.

To je res najbolj pomembno. Čez čas bomo organizirali sestanek bodisi z veterinarjem, bančnikom, včasih tudi z osebnim zdravnikom, ali pa ga bomo celo pospremili na pogovor na sodišče. Torej vse bo potekalo skladno z razvojem situacije in glede na želje kmeta.

Redni timski sestanki so pomembni
Redni timski sestanki so pomembni © agricall.be

Torej, vse se začne z njegovim klicem in potem, po njegovem klicu, ste vi tisti, ki že organizirate dvojico, ki ga bo spremljala v prvi fazi.

Da, o vseh situacijah razpravljamo timsko. Vsak torek zjutraj se vseh 16 zaposlenih sestane in skupaj razpravljamo o položaju kmeta. Takrat tudi ustvarimo prvo dvojico. Odločamo tudi o tem, kateri par bo šel na katero kmetijo. In ti skupni sestanki so pomembni tudi zato, ker dejansko pridemo včasih tudi do težav, s katerimi se srečamo prvič in zato pravzaprav ne vemo, v katero smer bi šli, oziroma kakšno rešitev bomo poiskali.

Zato je pomembno imeti mnenje vseh. Ker ima vsak v ekipi svojo specializacijo, je pomembno, da se resnično pogovorimo o situaciji, tako da se vsi dejansko usmerimo v zagotavljanje najboljše rešitve za kmeta, najboljše možne rešitve, ki jo lahko ponudimo.

Lahko pojasnim. Spremljam mladega kmeta, ki je po očetovi smrti prevzel očetovo kmetijo. Ta mladi kmet je delal izven kmetije, saj je bil njegov oče še dovolj mlad in je edini delal na kmetiji.

Ko je mladenič želel prevzeti kmetijo, je bil položaj kar zapleten, saj sploh ni vedel, kako poteka delo. Ko nas je poklical, je bilo po njegovih besedah nujno, da začne čim prej z delom na kmetiji.

Pomembno je, da dobro pretehtamo o situaciji na kmetiji, tako da se vsi dejansko usmerimo v zagotavljanje najboljše rešitve za kmeta, najboljše možne rešitve, ki jo lahko ponudimo.

Ko pa smo ga prvič obiskali, smo ugotovili, da dejansko ni v prvi vrsti nujno, da prevzame kmetijo, pač pa je nujno, da se sploh seznani s čredo. Imel je namreč veliko čredo molznic, a za nobeno kravo ni vedel, kdaj bo telila.

In tako smo z njegovim veterinarjem preverili stanje oziroma ugotovili, kdaj bo katera krava telila. S tem ukrepom smo dejansko nekoliko umirili položaj, zagotovili določeno stabilnost, tako da smo lahko nadaljevali z drugimi koraki.

In drugi pomemben korak je bil podpreti fanta pri prevzemu kmetije. Organizirali smo sestanek z družino, da bi sklenili družinski dogovor, glede nasledstva in s tem temelje za prevzem kmetije. Morali smo ugotoviti, od koga mora kaj odkupiti, kakšen delež mu pripada, kaj pa mora odkupiti od mame oziroma od bratov in sester.

Sledili so postopki z notarjem, oziroma skupaj z našim pravnikom in notarjem. Vzporedno s temi postopki je potekalo delo s samo kmetijo. Potem, ko nam je uspelo vse to zagotoviti, smo morali ugotoviti, ali je kmetija sploh rentabilna. Zato smo naredili celotno finančno analizo, nakar smo se sestali z odgovornimi na banki. Ugotoviti je bilo potrebno, ali je banka pripravljena podpreti mladega kmeta oziroma ali mu bo odobrila nov kredit za prevzem kmetije ter izplačila bratom in sestram. Tako smo opravili vse te korake.

Potem je bil tu tudi postopek pridobivanja nepovratnih sredstev za mlade prevzemnike. To smo naredili v sodelovanju s svetovalcem oziroma z valonskimi združenji, ki so tam za to. Izpolnili smo njegovo vlogo, prejel je nepovratna sredstva in tako je lahko začel kmetovati kot mladi prevzemnik.

Ekipa Agricall je redno prisotna tudi na kmetijskih sejmih in na voljo za prvi kontakt
Ekipa Agricall je redno prisotna tudi na kmetijskih sejmih in na voljo za prvi kontakt © agricall.be

Danes ga še podpiramo, veliko manj redno, veliko manj intenzivno. Sprva je bilo delo zelo intenzivno, obiskovali smo kmetijo zelo, zelo pogosto. Zdaj smo tam enkrat na mesec, da mu pomagamo pri vseh administrativnih postopkih, ki jih je v kmetijstvu res veliko.

Sledimo mu od leta 2018 in kot sem rekla, ga še vedno obiskujemo, ampak res zgolj z namenom podpore pri administrativnih zadevah.

Ne delamo namesto drugega, ampak sodelujemo drug z drugim, da resnično združimo moči in strokovna znanja, da resnično podpiramo kmeta, da se ne počuti samega in da ima res vse karte v rokah, da napreduje.

Pomembno je, da sodelujemo z vsemi organizacijami, ki obstajajo v Valoniji. Torej ne delamo namesto drugega, ampak sodelujemo drug z drugim, da resnično združimo moči in strokovna znanja ter še bolje podpremo kmete.

In zelo pomembno je, da so naše storitve brezplačne, saj bi lahko ta strošek predstavljal oviro za kmete, ki so že tako v finančnih težavah in nas zato morda ne bi poklicali.

In zato delamo z vsem »zaledjem« kmeta, se pravi, sodelujemo z njegovim veterinarjem, z njegovim računovodjo, z njegovo banko. Sodelovali bomo z vsemi okoli njega, ker so tam vsak dan, in sodelovali bomo z drugo mrežo, ki obstaja tudi po vsej Valoniji in ki jo krepimo, ko se srečujemo, da resnično podpiramo kmeta, da se ne počuti samega in da ima res vse karte v rokah, da napreduje.

Kako se financira Agricall? Ali morajo kmetje plačati vaše storitve?

Ne, kmetje ne plačujejo ničesar. Naše storitve so brezplačne, saj delovanje Agricall-a subvencionira regija Valonija, torej štiri ministrstva – za kmetijstvo, za zdravje, za zaposlovanje in za okolje in prostor. In zelo pomembno je, da so naše storitve brezplačne, saj bi lahko ta strošek predstavljal oviro za kmete, ki so že tako v finančnih težavah in nas zato morda ne bi poklicali.

Na koliko kmetijah letno vam uspe ponuditi pomoč?

Letno na telefonsko številko prejmemo približno 2000 klicev. Torej to so tako klici za trenutno podporo, kot tudi prošnje za pomoč. Spremljamo približno 800 kmetov letno, kar je dejansko 350 kmetij, saj kmetijo ponavadi sestavlja več ljudi.

Včasih pa tudi zato, ker v posameznih primerih kmetije potrebujejo ločeno podporo. Se pravi, da ko pride do konflikta med starši in otroki ali med dvema bratoma, moramo na eni kmetiji ponuditi dve ločeni podpori. Na eni strani na primer podpiramo starše, na drugi strani pa sina in res prisluhnemo njihovim zahtevam, da ugotovimo, kaj želijo doseči, kaj je njihov kot cilj. Nato jih skušamo približati, da gremo skupaj naprej in skupaj najdemo rešitev za kmetijo.

Emeline Sauvage skupaj s sodelavcem
Emeline Sauvage skupaj s sodelavcem © agricall.be

Kaj vam daje zadovoljstvo pri delu s kmeti v vaši organizaciji?

To pravzaprav ni preprosto vprašanje. Srečanja s kmeti niso tako enostavna. Z njimi se sestajamo v družinskem krogu, položaj pa je pogosto zapleten. Na kmetijah se srečujemo z različnimi težavami in včasih je potrebno stopiti tudi kakšen korak nazaj.

To delo ni enostavno, ker se včasih na kmetijah srečujemo s težavami, ki so zapletene in jih ni lahko premagati.

Nam je resnično zadovoljstvo, da lahko pomagamo, nudimo podporo kmetom v njihovem poklicu, jim pomagamo doseči njihove cilje. Ko gre za mladega človeka, ki začenja ali prevzema kmetijo svojih staršev, je zelo koristno, da smo ob njem. S tem pomagamo kmetijstvu, podpiramo kmetije prihodnosti. To je delo, ki ni enostavno, ker se včasih na kmetijah srečujemo s težavami, ki so zapletene in jih ni lahko premagati. Zato je res prijetno in lepo, ko lahko rečemo, da smo tam zato, da jim stojimo ob strani, da jih podpiramo, da napredujemo in premagujemo krize, da jim bo jutri bolje.

Kaj pa, ko ugotovite, da kmetu ne morete pomagati pri finančnih težavah, ko vaš trud ne obrodi uspeha?

Pravzaprav vedno obstaja rešitev, ne glede na vse. Tudi, ko je položaj finančno res zelo zapleten, in pridemo do točke, ko skoraj ni povratka. A rešitev je tudi to, da se s kmetijsko dejavnostjo preneha, da se kmetija proda in kmet začne novo profesionalno pot.

Tako kmeta podpiramo tudi v takih primerih, ko se mora ustaviti, ker se preprosto več ne da in finančno res ne gre več. Tudi takšni ukrepi so nujni in tudi to je rešitev.

Takrat ga spremljamo pri naporih, da se na novo znajde, da najde novo službo, novo nastanitev. Družina se mora dobro počutiti, cela družina potrebuje podporo, potrebno jim je zagotoviti vse pravice, ki jim pripadajo, bodisi na področju vzajemnega ali zdravstvenega zavarovanja. Vse to je za nas zelo pomembno, zato kmeta resnično podpiramo na celotni poti.

V prvi vrsti mu bomo jasno razložili, kakšen je položaj, da je pred zelo zahtevnimi odločitvami.

V določenih situacijah, ko nas mlad prevzemnik vpraša, ali lahko jutri prevzame kmetijo staršev, je njegovo prvo vprašanje, ali je kmetija rentabilna. Tedaj lahko ugotovimo, da kmetija dejansko ni rentabilna, in fanta nikoli ne bomo spodbujali k prevzemu. V prvi vrsti mu bomo jasno razložili, kakšen je položaj, da je pred zelo zahtevnimi odločitvami.

Predvsem nam je pomembno, da ve, v kaj se spušča. Če si zares želi prevzeti kmetijo, mu ne smemo stati na poti, ne smemo mu reči STOP – to ni naš namen. Mi bomo še naprej ob njemu, da ga podpiramo in mu zagotovimo vse potrebne informacije.

Ne bomo ga pustili na cedilu, pa čeprav se ni odločil tako, kot smo mu predlagali. Še vedno ga bomo podpirali.

Če torej mladi prevzemnik kljub vsemu res želi začeti s kmetijsko dejavnostjo, je naš namen, da mu ponudimo vse informacije, zato da je res dobro seznanjen s posledicami svoje odločitve. Če nato vseeno začne s kmetovanjem, mu bomo še vedno v oporo pri vseh težavah.

Ne bomo ga pustili na cedilu, pa čeprav se ni odločil tako, kot smo mu predlagali. Še vedno ga bomo podpirali. Ni enostavno nekomu reči: »Ne, ne prevzemi kmetije, ker ni dobičkonosna, ker bo to prineslo preveč težav, ker takšna kot je, ni v skladu z nujnimi standardi, ker je preveč dela...«

Mag. Tatjana Čop, urednica pri Kmetijski založbi, je ob koncu študija večmesečno prakso opravljala na kmetiji staršev Emeline Sauvage. Zahvaljujemo se ji za pomoč pri vzpostavitvi stika in prevajanju.
Mag. Tatjana Čop, urednica pri Kmetijski založbi, je ob koncu študija večmesečno prakso opravljala na kmetiji staršev Emeline Sauvage. Zahvaljujemo se ji za pomoč pri vzpostavitvi stika in prevajanju. © Jaka Korenjak

Veliko okoliščin je, ki so pripeljale do takšnega stanja na kmetiji in za katere sam mladi kmet ni kriv. Lahko so bile težave, ki so se skozi generacije stopnjevale in pripeljale do zelo zapletenega položaja, ki preprečuje normalno delo na kmetiji. Zato se mora resnično počutiti razbremenjenega te dediščine, te zgodovine, katere zadnji člen je.

Kmet mora razumeti, da mu ni treba nositi bremena slabih odločitev predhodnih generacij.

Mora razumeti, da mu ni treba nositi bremena slabih odločitev predhodnih generacij. Res je pomembno, da se vsega tega zaveda in potem razbremenjeno pogleda na trenuten položaj in se odloči, kaj bo s tem naredil.

Predavam tudi na kmetijskih šolah in mladim predstavljam delo naše organizacije Agricall. In jih tudi pripravljam, da si postavijo prava vprašanja glede svojega cilja, svojega projekta, o tem, kaj želijo delati na kmetiji. Zato, da začnejo na dobri osnovi.

Razmišljanje, da prevzamejo kmetijo zato, ker je bila vedno v družinski lasti, ker gre za tradicijo in jo mora prevzeti, ni pravilno! Zato zelo veliko delam z mladimi na ozaveščanju, tako v šolah, kot na tečajih, ki jih morajo mladi obvezno opraviti pred prevzemom kmetije.

Hvala Emeline za vaš čas, ki ste nam ga namenili. Zdaj imamo o čem razmišljati, potem pa vam želimo veliko uspeha, ne sreče, ampak uspeha pri vašem delu in delu vaših sodelavcev.

Hvala vam. Bilo mi je v veliko veselje govoriti z vami delu Agricall-a. Če lahko pomagamo vzpostaviti enako ali podobno strukturo pri vas za pomoč kmetom v težavah, bi bilo res izvrstno.

Agricall - Belgijska celostna podpora kmetom (RAST podkast #8)

V 8. epizodi Podkasta Rast smo gostili ga. Emeline Sauvage iz centra Agricall v Belgiji. Z nami je delila bogate izkušnje pri podpori kmetom v težavah, predvsem pa razložila in pojasnila interdisciplinaren pristop ki so ga razvili v 20 letih delovanja in jim uspešno pomaga pri reševanju težav na kmetijah.

Mag. Tatjana Čop je v pogovoru z Darjo Ovsenik katero komentirala izkušnje podpore kmetom iz Belgije.
Mag. Tatjana Čop in Darja Ovsenik © Jaka Korenjak


V drugem delu podcasta, ki ga je vodila Darja Ovsenik iz Zavoda Rast,  je bila z nami tudi mag. Tatjana Čop, urednica pri Kmetijski založbi, s katero smo komentirali izkušnje podpore kmetom iz Belgije.

Predvsem smo poskušali spregovoriti:

  • Kakšne so najpogostejše težave, s katerimi se kmetje srečujejo?
  • Kako lahko interdisciplinaren pristop spremeni način reševanja teh izzivov?
  • Katere pristope bi lahko uporabili za izboljšanje podpore kmetom v Sloveniji?

Vabljeni, da si podkast ogledate v celoti!

Kmetijstvo
Apostolski administrator škof dr. Peter Štumpf je daroval krizmeno mašo v soboški stolnici (photo: Spletna stran Škofije Murska Sobota) Apostolski administrator škof dr. Peter Štumpf je daroval krizmeno mašo v soboški stolnici (photo: Spletna stran Škofije Murska Sobota)

Škof Štumpf: Kako imeti rad izdajalca?

S krizmeno mašo kristjani vstopamo v praznovanje največjega praznika - velike noči. Med to bogato liturgijo duhovniki obnovijo svoje duhovniške obljube, škof pa posveti sveta olja, s katerimi bodo ...

Marko Rijavec (photo: Robert Božič) Marko Rijavec (photo: Robert Božič)

Če vera ni del našega dihanja, lahko postane breme

V torkovem Misijonskem jutru v tednu Radijskega misijona smo z župnikom iz Idrije Markom Rijavcem razmišljali ob odlomku izpovedi vere: »In se je utelesil po Svetem Duhu iz Marije Device kot človek.«