Dr. Aleš Maver: Pogreb Navalnega bo Putinova nočna mora in test za rusko opozicijo
Spoznanje več | 27.02.2024, 13:49 Robert Božič
»Tudi vrnitev mrtvega telesa Navalnega njegovi materi je prišla šele potem, ko je Julija Navalna jasno javno zagrozila, da nekdo, ki zadržuje truplo, ne more v javnosti več veljati za kristjana. Mislim, da je rekla, da je to nekaj satanskega oziroma demonskega, če ne pustiš pokopa in seveda glede na to, da Putin velik del svoje legitimnosti, ne samo doma, ampak tudi pri zahodnih občudovalcih, črpa iz tega, da nastopa kot veliki branitelj krščanskih vrednot, je ob teh besedah moral popustiti,« je v oddaji Spoznanje več, predsodek manj dogajanje v Rusiji komentiral dr. Aleš Maver.
Vdova Alekseja Navalnega je pred dnevi, ko so ruske oblasti materi Navalnega onemogočile dostop do pokojnega sina, Vladimirja Putina javno obtožila, da njenega moža muči še po smrti, tako kot je to počel, dokler je bil še živ.
Lažna Putinova vernost?
Ruskega predsednika je Julija Navalna obtožila tudi lažne vernosti, ker »noben pravi kristjan nikoli ne bi mogel narediti kaj takega, kar zdaj počne Putin.«
Yulia Navalnaya has released a new video stating Putin will answer to God for his actions. Authorities are still refusing to release the body of her husband, Alexei Navalny.https://t.co/1OxEtzs3eJ pic.twitter.com/dcFsyV7Gn6
— Sky News (@SkyNews) February 24, 2024
Ruskemu predsedniku je tudi očitala, da se je »skrival za vero tudi, ko se je odločil ponoči bombardirati speče civiliste s »požegnanimi« raketami« in pri tem mislila na številne nočne ruske raketne napade na civilno infrastrukturo in stanovanska področja vUkrajini.
Več kot teden dni po umoru ruskega opozicijskega voditelja Alekseja Navalnega so njegovo mrtvo telo vendarle izročili njegovi materi. Zato smo se v ponedeljkovi oddaji Spoznanje več, predsodek manj ustavili ob pogledu na tega izjemnega borca za drugačno in pravičnejšo Rusijo, pa tudi ob volitvah v Belorusiji in prihajajočih volitvah v Rusiji. Naš gost je bil zgodovinar in politični analitik dr. Aleš Maver.
Putinova fasada
Dr. Maver je prepričan, da je sklicevanje na vernost pri Putinu le fasada. A očitki, ki jih je tako grozeče izrekla Julija Navalna bi bili »vedno argument proti temu« saj je Rusom jasno, da človek ne more biti kristjan, »če ne spoštuje niti pravice do pokopa.«
Vernost Navalnega pa je po Mavrovem prepričanju »v veliki meri gotovo tudi povezana z njegovim osebnim položajem, še posebej po poskusu umora avgusta leta 2020.«
»Je pa treba tudi to povedati, da nekako v pravoslavnih okoljih je to prehajanje med pripadnostjo pravoslavni cerkvi in tudi ostro kritiko ali pa recimo neko agnostično ali celo ateistično držo, na splošno veliko lažje kot v katoliških okoljih. Čeprav imamo seveda tudi v katoliških okoljih kak tak primer, ampak vendarle se mi zdi, da je ta tesna navezanost narodne in verske pripadnosti tista, ki v številnih pravoslavnih okoljih omogoča, da tudi človek, ki še pred relativno kratkim ni hotel ničesar slišati o navezanosti na neko cerkveno izročilo, se ga potem oklene.«
Dr. Aleš Maver je prepričan, da je bila odločitev Alekseja Navalnega za vero iskrena in mu je pomagala prestajati vse nasilje in mučenje, ki ga je bil v zadnjih letih deležen.
Izziv za rusko pravoslavno hierarhijo
Hkrati pa je dr. Maver prepričan, da » predstavlja ta izraziti pravoslavni obrat Navalnega tudi velik izziv za rusko-pravoslavno hierarhijo in mislim, da bo to tudi težava v naslednjih dneh, tednih in letih.
»Človek (Putin), ki se tako izrazito prišteva k pravoslavju, po drugi strani pa seveda vodstvo njegove cerkve noče zamere državnega poglavarja in tu bodo verjetno tudi težave. Tudi v Belorusiji so bili taki primeri, recimo, ko so se izrazito pobožni pravoslavci znašli v vrstah opozicije in se jim je potem pravzaprav uradna pravoslavna cerkev nekako odrekla.«
Dr. Aleš Maver meni, da je pravzaprav nemogoče napovedati, kaj se bo zgodilo s pogrebom Navalnega. Glede na strah, ki ga je umor zasejal med rusko opozicijo, in to je bil tudi namen tega umora, bo »tudi sama udeležba na pogrebu, tudi če bo javen, v Rusiji zelo težavna zadeva. Recimo, da je ruski režim zdaj dosegel tisto stopnjo, ki jo je beloruski pred dvema letoma, ko dejansko vsak najmanjši znak nestrinjanja z režimom že lahko prinese zapor, mogoče tudi daljši zapor ... Mislim pa, da v Rusiji zdaj ni pogojev za velik javno pogreb, udeležba bi namreč bila dejanje velikega državljanskega poguma ...«
Dr. Maver pa je prepričan, da bi, če bi se »celo v tako nevarnih okoliščinah neka velika množica udeležila pogreba, pa bi to bil seveda znak določene šibkosti ruskega režima.«