Oblast se oblikuje tudi skozi ljudski strah za zdravje
Spoznanje več | 24.01.2024, 12:56 Rok Mihevc
Kaj imajo skupnega duhovnik, kmet in zdravnik, da gredo na živce oblastem s totalitarnimi apetiti? To smo se vprašali v tokratni oddaji Spoznanje več, predsodek manj. Za mikrofonom Radia Ognjišče je p. Branko Cestnik že govoril o duhovniku in kmetu, tokrat je spregovoril še o zdravniku.
Alergija na zdravnika
Cestnik ni strokovnjak za zdravstvo in plačilne razrede, zato pri strani pusti, ko ima bolj prav, vlada ali Fides. Poudari pa živčnost in alergijo na zdravnika, ki že prehaja v teh provladnih medijih v neko propagando proti zdravniškemu cehu. »Da so dvoživke, požrešneži in pohlepneži.«
Kura in viski za zdravnike
Za zdravje ne vemo, dokler nismo bolni in takrat si želimo le eno stvar. »Ne veš, koliko je plačan zdravnik. Če ti on povrne zdravje, si mu neskončno hvaležen. Zato so včasih nosili kure in viskije. Ljudem ni bilo dovolj, da imajo dobro plačo, so se mu še na tak način želeli zahvaliti in so svojo globoko srčno hvaležnost pokazali do zdravnika. To je moč nad človeškim zdravjem. Kot je družbo analiziral francoski marksist Michel Foucault, da politika obvladuje ljudi preko zdravstva in higiene. On je to imenoval bio politika, bio oblast. Politika ti reče, toliko davkov ti bomo pobrali, dobil pa boš zdravnika zastonj, cepiti se boš moral, ko ti bomo rekli in ljudje svoje zdravje počasi prepustijo politiki in ta ima še večjo moč nad njimi.«
Ko je zdravnik za državo moteč
Oblast se oblikuje skozi zdravstvene sisteme in ljudski strah za zdravje, je še dodal Cestnik. »In namesto zdravnika začneš kot dajalca zdravja identificirati oblast. Da boš ti na koncu čutil hvaležnost do države.« In potem je zdravnik za državo, ki ni zdrava v svojih namenih in hoče celo oblast, moteč. »Zdravnik je preveč svoboden, je lik, ki ima neko znanje. Ti lahko politično premeščaš birokrate, ne moreš pa zdravnikov. Ima neko samostojnost in to so zdravniki pokazali na mnogo načinov.«
Ti lahko politično premeščaš birokrate, ne moreš pa zdravnikov. Ima neko samostojnost in to so zdravniki pokazali na mnogo načinov.
Koliko svobode ima zdravnik?
Pri tem omeni npr. postavitev jaslic v kliničnem centru ali pa lep trenutek, ko so na pogrebu duhovnika na Štajerskem ministrirali trije odrasli zdravniki, ki so s tem pokazali svojo hvaležnost, da je bil nekoč njihov duhovnik. »Potem sem pomislil, ali bi trije komandirji policijskih postaj prav tako ministrirali? Ali pa trije voditelji upravnih enot? Ali imajo toliko svobode, četudi so kristjani? Očitno jo zdravnik ima, ima samostojnost in svobodo, ki mu daje njegovo znanje in njegovo posebno posvečujoče delo za zdravje človeka.«
Skupine, ki »štrlijo« ven
Pri tej situaciji vidimo, kako oblast deluje, si izbira skupine, ki »štrlijo ven«. »Skupine, ki izražajo neko hrbteničnost. Prej duhovniki, kmetje, zdaj še zdravniki ... Zdaj oblast, ki hoče biti totalna, ne prenaša, da nekdo štrli in začne s kosilnico rezati in tiščati dol. To je ta narcistična oblast, ki je v naslednji fazi lahko tudi totalitarna. Ki se ne veseli svobode in pokončnosti drugega človeka, ampak se čuti ogroženega od pokončnosti in svobode druge človeka. Svobodni ljudje ji gredo na živce.«
To je ta narcistična oblast, ki je v naslednji fazi lahko tudi totalitarna. Ki se ne veseli svobode in pokončnosti drugega človeka, ampak se čuti ogroženega od pokončnosti in svobode druge človeka.
Cestnik tokrat sistematsko ne zaupa oblasti
Novinarstvo si je oblast že precej podredila, pri kmetu smo videli, da so krave morali vrniti in se je po Cestnikovem mnenju pokazala politična aktivistična vihravost in neumnost, če ne celo zloba. »Prvič se mi kot državljanu Republike Slovenije, dogaja, da sistematsko ne zaupam oblasti. Prej sem vedno še gojil neko zaupanje, bodisi je bila leva ali desna vlada, to mi ni bilo tako pomembno. Neko zaupanje mi je vlivala, priznal sem njeno demokratičnost in legitimnost, sedaj se mi prvič dogaja to, da to oblast čutim kot čudno, kot nekaj, kar preži in čaka na priložnost, da te prestraši, te podredi. To ni najbolj mi prijetno.«
V oddaji smo se vprašali tudi, kaj nam pove fenomen popularnih duhovnikov kot so Martin Golob, Peter Opeka, Karel Gržan? Tema je bila tudi na kateri točki je moderno ekološko gibanje zašlo, da mu danes vse manj zaupamo? Prisluhnite oddaji tukaj.