Mateja F. NovljanMateja F. Novljan
Marko ZupanMarko Zupan
Marcel KrekMarcel Krek
Odlično založena ponudba izdelkov s kmetij v trgovini Hruška (foto: Simon Čop)
Odlično založena ponudba izdelkov s kmetij v trgovini Hruška | (foto: Simon Čop)

Pilotni projekt: Izzivi neposrednega trženja na kmetijah

Kmetijstvo | 12.05.2023, 15:22 Robert Božič

»Vedno več je kmetij, kjer se odločijo za neposredno trženje, vendar nato hitro obstanejo na določeni ravni in ne izkoristijo v celoti vseh možnosti, ki jih ta način prodaje ponuja.«

Na ta dejstva je v nedeljski kmetijski oddaji opozorila mag. Tatjana Čop in dodala: »Žal na nekaterih kmetijah tudi prehitro odnehajo, predvsem zaradi odsotnosti znanj s tega področja in nepripravljenosti na težave, ki jih neposredno trženje na kmetijah prinese.«

S temi izzivi so se poskušali spopasti v okviru dvoletnega pilotnega projekta z naslovom »Neposredno trženje na kmetijah kot osnovni člen kratkih dobavnih verig«. Vodilni partner projekta je Kmetijsko gozdarski zavod Murska Sobota, sodeluje pa še sedem partnerjev, od tega pet kmetij.

Podpora vzpostavljanju kratkih verig

Pilotni projekt, ki se v naslednjih tednih zaključuje z dogodki za vse zainteresirane kmete, v nekaterih primerih pa tudi potrošnike, je namenjen podpori vzpostavljanja in izboljševanja neposredne prodaje kmetijskih pridelkov in izdelkov ter kratkih verig ob izboljšanem komuniciranju s kupci in širšo javnostjo, ter promociji. Namenjen je tudi zmanjševanju negativnega vpliva na okolje zaradi neprimerne embalaže, je v oddaji povedala Čopova, sicer urednica priloge Predelava in prodaja, ki izhaja večkrat letno v strokovni reviji Kmetovalec.

Delavnica na ekološko turistični kmetiji družine Uranjek 'Pri Baronu'
Delavnica na ekološko turistični kmetiji družine Uranjek 'Pri Baronu' © Jernej Pečnik

V okviru pilotnega projekta je bila narejena tudi analiza načinov in učinkovitosti neposrednega trženja na partnerskih kmetijskih gospodarstvih, ki se ukvarjajo z različnimi oblikami neposrednega trženja.

Obravnavali so tudi možnosti izboljšav na področju razvoja novih izdelkov, prilagajanja cenovne politike izbranim prodajnim potem, komuniciranja s kupci in širšo javnostjo ter druga s tem povezana področja.

Smeli cilji projekta

Sodelujoči so v projektu, ki se je zaradi pandemije nekoliko podaljšal, želeli izboljšati učinkovitost neposrednega trženja kmetijskih pridelkov in izdelkov in s tem doseči večjo konkurenčnost kmetij, ki se s to dejavnostjo ukvarjajo.

Z dogodki, ki so v sklepni fazi organizirani v več krajih po Sloveniji, želijo doseči povečanje števila kmetij, ki neposredno tržijo svoje izdelke, jih seznaniti z učinkovitostjo različnih načinov neposrednega trženja in nagovoriti za nove korake, ki bodo omogočili doseči večjo učinkovitost.

Primer Uranjekovih

Tako so v ponedeljek na ekološko turistični kmetijo družine Uranjek 'Pri Baronu' na framskem Pohorju, za vse zainteresirane izvedli predstavitev in prikaz učinkovite promocije neposredne prodaje na kmetiji skozi turizem na kmetiji in v domači trgovini.

Lepo urejena okolica kmetije 'Pri Baronu' na framskem Pohorju
Lepo urejena okolica kmetije 'Pri Baronu' na framskem Pohorju © Jernej Pečnik

Uranjekovi so udeležencem predstavili kmetijo, njihovo gastronomsko ponudbo, zeliščni vrt, ponudbo v trgovini in prostor za sprostitev pod t.i. zeleno streho in sicer tako, kot to predstavijo svojim gostom. Spregovorili so tudi o t.i. tematskih kulinaričnih večerih, ki jih pripravljajo in skozi katere ponudijo gostom svoje izdelke na zanimiv doživljajski način.

V trgovini Hruška jutri o dobrih praksah predstavitve izdelkov

Trgovina Hruška v Bizoviku v Ljubljani (Litijska cesta 148) že sedem let ponuja dobrote slovenskih kmetij, med katerimi so tudi kmetije vključene v pilotni projekt »Neposredno trženje na kmetijah kot osnovni člen kratkih dobavnih verig«.

Velika ponudba domačih testenin
Velika ponudba domačih testenin © Simon Čop

Jutri, v soboto 13. maja se bo tam za vse zainteresirane kmete med 9.00 do 13.00 odvijal izobraževalni dogodek, na katerem bodo predstavili pomen pravega pristopa pri sodelovanju v ponudbi svojih izdelkov na tržnici in v okviru trgovin, ki ponujajo izdelke s kmetij.

Na svoj račun bodo prišli tudi potrošniki, saj bo jutri v trgovini Hruška prisotna razširjena ponudba kmetij, ki pripravljajo tudi pokušino svojih dobrot, pravi mag. Tatajana Čop in dodaja, da se boste pogovorili tudi o pravilni ureditvi prodajnega prostora na kmetiji.

Pred trgovino Hruška se bo v soboto oodvijala mini tržnica
Pred trgovino Hruška se bo v soboto oodvijala mini tržnica © Simon Čop

Prihaja edinstven priročnik

Med rezultati projekta bo tudi priročnik, ki bo na voljo v elektronski in tiskani obliki in bo namenjen vsem, ki stopajo na pot neposredne prodaje kmetijskih pridelkov in izdelkov ali se odločajo za spremembo že obstoječe prodaje.

Priročnik je napisan tako, da mu lahko vsak, ki razmišlja ali že razvija nove tržne poti, sledi po korakih od začetka ponujanja do uspešnega nastopa na trgu.

Pilotni projekt »Neposredno trženje na kmetijah kot osnovni člen kratkih dobavnih verig« sofinancira Evropska unija iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja in Republika Slovenija v okviru Programa razvoja podeželja 2014–2020.«

Kmetijstvo