Nataša LičenNataša Ličen
Jakob ČukJakob Čuk
Alen SalihovićAlen Salihović
Preko aplikacije lahko dosežejo večje število ljudi, ki potrebujejo pomoč in podporo  (foto: Karitas)
Preko aplikacije lahko dosežejo večje število ljudi, ki potrebujejo pomoč in podporo | (foto: Karitas)

Si v stiski? Do odgovora ti lahko pomaga spletni vprašalnik.

Slovenija | 22.03.2023, 18:45 Mirjam Judež

Pred kratkim je zaživel spletni vprašalnik, s pomočjo katerega lahko vsak sam preveri, v kakšni meri pri njem obstajajo tveganja za poslabšanje duševnega zdravja, počutja, ter socialnega in materialnega blagostanja. Razvijalci pravijo, da želijo delovati preventivno in pomoč ponuditi tistim, ki se sicer nikoli ne bi odločili poiskati strokovnega nasveta.

Ideja za spletni vprašalnik, ki bi deloval kot aplikacija, je vzklila v ekipi strokovnih sodelavcev Slovenske karitas, ko so iskali rešitve za to, kako pomagati ljudem, ki se vse pogosteje srečujejo s težavami v medosebnih odnosih, z duševnimi stiskami in s težavami, ki jih povzroča zasvojenost z alkoholom v družini.

»Duševne stiske so pri ljudeh, ki poiščejo pomoč v mreži organizacij Karitas, vse pogostejše,« o razlogih za razvoj aplikacije pove Danilo Jesenik Jelenc, vodja projekta eSOS - Spletna prepoznava socialnih stisk, in doda: »Na spletni strani https://www.karitas.si/esos/ smo objavili novo uporabno orodje, ki pomaga pri odločitvi nekomu, ki se sooča z dilemo, ali je njegova situacija tako resna, da zahteva ukrepanje; predvsem, če se nekdo sooča s stiskami v medosebnih odnosih, trpi zaradi duševnih bolečin ali se srečuje s posledicami zasvojenosti z alkoholom kot svojec ali kot zasvojena oseba.«

O osebnih problemih večina ljudi težko spregovori in se zato z njimi tudi ne sooči pravočasno. Razlog za to je lahko pomanjkanje informacij o sami problematiki, zaradi česar se ne zavedajo številnih negativnih posledic. Ne vedo tudi, da obstajajo rešitve za nastale težave in ne poznajo naslovov, kam se lahko obrnejo po pomoč. Pogosta težava je tudi, da zanikajo svoje težave, jih opredeljujejo kot »ne dovolj resne«, jih je morda sram ali strah, da bi za njihove težave izvedeli drugi. Mnogi tudi ne poiščejo pravočasno pomoči, ker so izolirani zaradi invalidnosti ali revščine. Če bi bila svetovalna pomoč bolj dostopna, bi marsikdo hitreje poiskal nasvet in preprečil poglabljanje stiske. To je eden od ciljev razvoja aplikacije.

»Projektu eSOS sem se pridružil sicer šele v septembru 2022 in zelo hitro sem spoznal vse prednosti, ki jih ponuja uporabnikom. Kot terapevt sem zelo vesel, da bomo s tem, bolj »modernim pristopom«, lahko dosegli večje število ljudi, ki potrebujejo pomoč in podporo. Hkrati pa nam to ponuja dodatno orodje, ki ga lahko uporabljamo tudi sami, pri lastnih terapijah. Če bi npr. našim klientom ponudili nek tak kratek in splošni vprašalnik, bi že tu lahko dobili nek vpogled vase in bi bolje spoznali tiste težave, ki ovirajo njihovo funkcionalnost in bi bilo dobro, da se jih razbremenijo,« pojasnjuje Jure Pavlič, magister zakonske in družinske terapije s končano 2-letno specializacijo relacijsko-družinske terapije, ki prihaja iz Škofijske karitas Ljubljana, partnerske organizacije projekta.

Če bi bila svetovalna pomoč bolj dostopna, bi marsikdo hitreje poiskal nasvet in preprečil poglabljanje stiske. To je eden od ciljev razvoja aplikacije.
Če bi bila svetovalna pomoč bolj dostopna, bi marsikdo hitreje poiskal nasvet in preprečil poglabljanje stiske. To je eden od ciljev razvoja aplikacije. © Karitas

Komu je namenjen vprašalnik eSOS?

Vprašalnik eSOS je namenjen prepoznavi treh najpogostejših socialnih stisk, to so težave v medosebnih odnosih, duševne stiske in stiske v družinah zaradi posledic zasvojenosti. Izpolnjevanje vprašalnika traja približno 5 minut in ob koncu izpolnjevalec pridobi rezultat s priporočili za nadaljnje ukrepe, med njimi lahko tudi usmeritev na informativni pogovor ali svetovalni pogovor k specializiranemu psihoterapevtu. Psihoterapevti pri pogovoru pomagajo pri razbremenitvi stiske, olajšajo situacijo, v kateri so se ljudje znašli, pomirijo čustveno stisko in jih po potrebi usmerijo v nadaljnje iskanje ustrezne pomoči.

Vprašalnik je popolnoma anonimen in brezplačen. Brezplačna so tudi spletna srečanja s strokovnjaki. Tako izpolnjevanje vprašalnika kot svetovanja potekajo na spletu, kar se je izkazalo za priročno rešitev. »Na ta način veliko lažje dosežemo tudi ljudi, ki se težje odpravijo na terapijo ali do zdravnika, zaradi npr. hude depresije, ko jim že sam odhod od doma predstavlja velik izziv. Z novim načinom, ki ga ponuja naša aplikacija, si želimo, da bi vsakdo, ki se lahko priklopi preko računalnika ali telefona, imel možnost do informativnega svetovalnega pogovora,« pojasnjuje Jure Pavlič, ki je tudi del ekipe svetovalcev in terapevtov. Povezavo do vprašalnika ali naročilo na posvet najdete na spletni strani: https://www.karitas.si/esos.

Andreja Verovšek, univ. dipl. soc. del., Zavod Pelikan – Karitas

Slovenija
Melita Košir in Jure Sešek (photo: Rok Mihevc) Melita Košir in Jure Sešek (photo: Rok Mihevc)

Melita odhaja, Mavrica ostaja ...

Letošnja jesen je odnesla poletje, prinesla praznovanje naše radijske obletnice, v soboto pa naznanila tudi menjavo na uredniškem mestu revije Mavrica. Otroški mesečnik izhaja pri Založbi Družina, ...

Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec) Karin Kanc, je v letu 2024 izbrana za naj diabetičarko (photo: Jure Makovec)

Kako in kaj jesti

Z dr. Karin Kanc, doktorico medicine, specialistko interne medicine, iz zasebne ordinacije Jazindiabetes, tudi integrativno psihoterapevtko, smo ob Svetovnem dnevu sledkorne bolezni, ob Tednu ...