Vsi na kolo (za zdravo telo)
Svetovalnica | 06.09.2021, 12:47 Mirjam Judež
Danes smo radijci začeli kolesarsko akcijo »Od Marije k Mariji, od prijatelja k prijatelju.« Kolo je zelo priročno in praktično prevozno sredstvo, še posebej v pozno poletnih in zgodnje jesenskih dneh, ki so (upajmo) pred nami. Z njim se lahko odpravimo po opravkih, v službo, šolo, popoldne pa še na izlet. Pri tem ne smemo pozabiti na našo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu. Z nami je bil Matjaž Traven iz Kolesarskega centra Sevnica, s katerim se je pogovarjal Robert Božič.
Otroci s kolesom v šolo; naj nekajkrat prevozijo šolsko pot skupaj s starši
»Pot v šolo s kolesom ni čisto enostavna, temu posvečamo posebno pozornost. Formalno znanje dobijo s kolesarskim izpitom. Če bi se otroci radi vozili s kolesom v šolo, je to super, bi bilo pa priporočljivo, da to šolsko pot opravijo nekajkrat skupaj s starši. Če gredo bratje, sestre skupaj v šolo s kolesom, starejši popazijo na mlajše, je pa prav, da jim starši povemo, kaj je dovoljeno v prometu in kaj ne, kako se varno obnašati na nevarnih odsekih poti, da bodo prišli varno v šolo in nazaj. Načeloma je otrok, ki gre sam v šolo s kolesom, še bolj previden.«
V dežju sesti na kolo ali ne?
»Obstaja pregovor: ni slabega vremena, so samo slaba oblačila. Če nas ujame dež, se pelerina težko uporablja na kolesu, omejeni smo s preglednostjo in gibanjem samega krmila. Če otroci pridejo mokri v šolo in tam nimajo česa za preobleči, ni zdravo, saj ne moreš biti ves dan pri pouku moker. Dež, sneg nas malo omejujeta.«
Za starejše: tricikel ali kaj drugega?
»Starejši, ki se bojijo padca, morajo izbrati pravo kolo z nizkim stopiščem. Da ni tiste cevi, ki bi omejevala hitro sestopanje in vstopanje na kolo. Če tudi to ne gre, je možnost trokolo, vendar moramo upoštevati, da so naše kolesarske steze zelo ozke. Trokolo ima širino 1,2 metra in smo precej omejeni. Drugi nas težko prehitevajo. Za kakšno pot na hitro v trgovino, blizu doma pa gotovo pride prav. Ponudba na tem področju je, vendar se je treba pripraviti na to, da gre za maloserijske izdelke, ki so temu primerno dražji kot ostala kolesa. Tudi pri trokolesih obstajajo taki na električni pogon. Veliko včasih aktivnih kolesarjev (starejših), ki imajo težave s hrbtenico ali ravnotežjem, če imajo poškodbo, sedejo na trokolo ali lezi-kolo (kolesar leži na kolesu in poganja). To vse so trikolesa različnih izvedb. Trikolesa uporabljajo tudi tisti, ki že od rojstva nimajo dobrega ravnotežja; bodisi otroci ali starejši.«
Tudi na kolesu naj bodo luči prižgane tudi čez dan
»Že več let morajo imeti motoristi, avtomobili prižgane luči zaradi boljše vidnosti. Ne vem, zakaj ne bi imeli tudi kolesarji čez dan prižganih luči. Številni so se tega zavedali že pred leti in so začeli s proizvodnjo takih luči, ki so posebej prirejene za uporabo podnevi. Vgrajen imajo poseben senzor, ki zaznava jakost svetlobe v naravi. Bolj ko je zunaj svetlo, z močnejšo svetilnostjo svetijo, da ostale udeležence v prometu opozorijo na prisotnost kolesarja v prometu. Nekateri imajo zelo močne zadnje luči, ki utripajo v nekem naključnem vrstnem redu z različno močnimi utripi (impulzi). Če je utrip konstanten, je dosti manj opazen. Zakaj ravno zadaj? Ker so raziskave pokazale, da več kot 70 % kolesarjev pri nesrečah dobi udarec od zadaj. Tudi prednja osvetlitev ni nič manj pomembna. LED tehnologija nam je omogočila bliskovit razvoj teh svetil.«
Novost: multimedijske čelade bodo olajšale marsikaj
»Na trg prihajajo multimedijske čelade. To je čelada, ki ima luči spredaj, zadaj, upravljamo jih daljinsko. Lahko prižgemo tudi desni in levi smernik. Taka multimedijska čelada ima vgrajene zvočnike v povezavi z našim pametnim telefonom preko Bluetootha, kar pomeni, da lahko poslušamo glasbo brez slušalk v ušesih in še vedno slišimo promet okoli sebe. Ko zazvoni telefon, se s pritiskom na daljinsko tipko na krmilu oglasimo in se normalno pogovarjamo s tistim, ki nas kliče. Zadeva je super, takoj mi je bila všeč predvsem zato, ker sem mnenja, da slušalke na kolesu, skiroju ali pa, ko tečemo, ne sodijo v ušesa, ker izgubimo stik z zunanjim svetom, ne slišimo, kaj se okoli nas dogaja, kako je s prometom … Slušalke na kolesu in skiroju so precej nevarna zadeva. Skiroji so tihi, neopazni, vsaj s temi čeladami bi nam sporočili (z vključevanjem smernikov), kaj imajo v mislih, bodo zavili levo ali desno? Polnjenje te čelade je podobno kot polnjenje telefona: preko USB polnilca čelado priključiš in jo lahko znova uporabiš.«
Kakšna je varna čelada?
»Čelada mora biti narejena z In-Mold tehnologijo (gre za sistem združevanja lupine in sredice čelade). Na čeladi naj bodo ustrezni odsevni elementi. Veliko jih ima luči vgrajene kar v čeladi. Čelada naj ima 3D nastavljiv notranji del, ki jo prilagodi naši glavi. To je zelo pomembno, da se mi v tej čeladi dobro počutimo. Potem jo bomo radi uporabljali.«
Kolesarji, vozniki skiroja in pešci so šibkejši člen v prometu, so ranljivejši. Vsi moramo upoštevati pravila! Zgodilo se je kar precej nesreč s smrtnim izidom, ko so bili kolesarji izsiljeni in so prileteli pod kolesje tovornjaka. Tam ni več rešitve. Vsi moramo biti previdni in paziti drug ne drugega.
Vožnja »vštric«: to pa ne!
»V paru kolesariti ni prav, hitro se zgodi, da pride avto, kolesar se mora umakniti drugemu avtu in takrat se lahko drugi kolesarji poškodujejo, ker ni prostora za vse. Če kolesari skupina, vozi v vrsti, večja skupina se razdeli v dve, tri skupine, da jih lahko ostala osebna vozila prehitevajo.«
Odsevni elementi na čeladi in oblačilih
»Če gremo popoldne ven s kolesom, je na začetku precej toplo, ko se zmrači, je fino, da imamo s sabo kakšno zelo odsevno vetrovko, ki nas bo zavarovala pred hladom in nas naredila vidnega vsem v okolici. Pomembni so tudi čevlji. Našim strankam svetujem, vzemite neke refleksne čevlje v vidnih flourescentnih barvah. Noge na kolesu so neprestano v gibanju in so najprej opazne tudi na neko določeno razdaljo. Čevlji temnejše barve imajo na petah večinoma refleksne (odsevne) elemente in tudi to je zelo v redu.«
Ko zvonček pozvoni, umaknemo se vsi!
»Tudi zvonci na kolesih so pomembni. Z enim kratkim zvončkom opozorimo vse v prometu, morda na pločniku, kolesarski stezi, da smo mi tam in so bolj pozorni. Tudi zvonček pripomore k varnosti, poleg čelade in odsevnih teles.«