Turistični boni in BON21: Cene morajo biti enake, če koristimo bon ali plačamo z gotovino
Svetovalnica | 04.09.2021, 09:23 Mirjam Judež
V Svetovalnici smo »se ukvarjali« s turističnimi boni in nepravilnostmi, ki jih obravnava tržni inšpektorat. Z nami je bila v. d. glavne tržne inšpektorice Martina Gašperlin: »Od začetka unovčevanja turističnih bonov pa do konca avgusta je bilo unovčenih 66 % turističnih bonov in pa le 27 % letošnjih BON21. Največ koristijo bone za turizem (41 %), gostinstvo (36 %), za kulturo (17 %) in šport (le 6 %). Spodbudila bi sodržavljane, da koristijo bone, le še do konca leta imamo čas, možnosti pa je res ogromno.«
Med goljufijami največ fiktivnih nočitev
»Že eno leto opravljamo nadzor nad koriščenjem bonov. Največ je bilo fiktivnih nočitev, da storitev dejansko ni bila opravljena. Namen bona je, da pridem, prenočim, koristim zajtrk; skratka, da je storitev opravljena. Šele, ko prespim, nastanejo drugi multiplikativni učinki (kosilo …) Izrečenih je bilo kar nekaj glob, tudi v višini 20.000 €. Naredili smo 400 pregledov, veliko postopkov je bilo ustavljenih, ker ni bilo kršitev, nekaj je bilo opozoril, so bile pa tudi izrečene globe, v nekaterih primerih je bila odvzeta premoženjska korist. Globe so bile poravnane.«
Ponudnik lahko oblikuje pakete, a cene morajo biti enake, če plačam z bonom ali gotovino. V bon oz. paket ne smejo biti vključene stvari ali dejavnosti, ki niso v naboru dejavnosti za BON21.
Pri vnovčevanju bonov prihaja tudi do kraj identitete
»Teh kraj ni bilo veliko. Posamezni primeri so bili, ki smo jih posredovali naprej na policijo. Opozorila bi v domovih za starejše, naj bodo ljudje pozorni, če nekdo pride, da jim ne dajo svoje EMŠO, ker na nek način ljudje pridejo do teh osebnih podatkov. Tudi ko vas nekdo pokliče po telefonu, jim ne zaupajte svojih osebnih podatkov, EMŠO številke …«
Za BON21 še niso ugotavljali nepravilnosti
»Preko 400 postopkov je bilo izvedenih za stare bone. Za nove še čakamo podatke od FURS-a, ta nadzor bo pa še izveden. Ker je nabor storitev večji pri novih bonov, mislim, da bo še manj teh zlorab. Ljudje jih lahko koristijo za nakup knjig, delovnih zvezkov, lahko si privoščijo kakšno dobro kosilo … Ponudniki so imeli možnost na hitro spremeniti glavno dejavnost, verjetno so se tudi tega poslužili.«
Če naletimo na nepravilnosti pri koriščenju bonov, prosijo za čim več podatkov na mail: gp.tirs@gov.si ali telefonsko številko: 01 280 87 15. Inšpektorji dežurajo vsak dan, lahko pokličejo kadarkoli do 15.30.
Zakaj nekateri gostinci določijo minimalni znesek za unovčitev bona?
»Ponudnik ima možnost določiti poljubni najnižji znesek. Ne sme biti višja cena za ponujeno storitev. Ponudnik ima tudi neke administrativne posledice pri unovčitvi bona, zato sam določi neko spodnjo mejo.«
Odmik od turističnih bonov: spletni nakupi in vračilo blaga
»V primeru spletnih nakupov se lahko v 14 dneh obrnemo na prodajalca, vrnemo izdelek in on nam je dolžan vrniti že plačano kupnino. Na spletu ne vidite blaga, ga ne otipate, ne veste ali vam ustreza ali ne, zato ga lahko vrnete. To izhaja iz trgovskih uzanc še za časa Jugoslavije. V navadni fizični trgovini to ni možno in je stvar dobre volje prodajalca, če vam vrne denar za že kupljen izdelek. Je pa res, da ima veliko trgovcev tudi v fizičnih trgovinah možnost vračila blaga in kupnine, ker je to njihova poslovna odločitev.«
Nekaj kratkih odgovorov na vprašanja poslušalcev:
- Turistična taksa se ne plača z bonom, poravna se z gotovino.
- Posteljnine ne moremo plačati z bonom, tudi albuma za znamke ne.
- Letošnje bone lahko koristimo za dostavo hrane ali kosila na dom, ne pa za nakup ozimnice pri mesarju.
- Nočitev z zajtrkom lahko poravnamo še z lanskimi boni, kosilo pa se lahko doplača z BON21.
- Če mama živi v Sloveniji, hči pa na Hrvaškem, ne moreta skupaj na oddih v Slovenijo in mama ne more v imenu obeh unovčiti turističnega bona (lahko ga samo zase), ker hči nima stalnega prebivališča v Sloveniji.
- Prenos bona s tete na nečaka, nečakinjo ni možen. Če kje to dovolijo, bi bila kršitev in predpisana globa je od 400 do 800 €.
- Bone lahko porabimo tudi za bivanje v hostlu.
- Včasih je težko najti ponudnika, ki sprejema bone. Ponudnik se sam odloča o tem, to ni njegova obveza.
- Če v neki namestitvi rečejo, da če plačajo z bonom, da bo dražje, kot z gotovino, je to kršitev. Cena mora biti enaka za plačilo z gotovino, kartico ali z bonom. Gostja odgovarja: "To je že v pristojnosti tržnega inšpektorata. Najprej naj te ponudnike opozorijo, da to ni po zakonu, če pa vztrajajo, lahko rečete, da se boste obrnili na tržni inšpektorat. To je denar nas vseh in vsi smo prispevali za te bone."