Prodaja na domu in po telefonu nima smisla – za kupca
Svetovalnica | 16.05.2021, 11:47 Mirjam Judež
V Svetovalnici smo govorili o pereči temi prodaje na domu in po telefonu. Včasih so pogosto trkali na vrata, prodajali knjige, sesalce, kreme, magnetne blazine … in to po astronomskih cenah. S premetenimi prodajnimi taktikami je marsikateremu prodajalcu uspelo stanjšati denarnico tistemu, ki mu je odprl vrata svojega doma. Kako odstopiti od pogodbe, če obžalujemo odločitev za običajno zelo drag nakup? Koliko je nepoštenih praks in kako se zaščititi? V našem studiu je bil Matjaž Jakin iz Zveze potrošnikov Slovenije. Z njim se je pogovarjala Tanja Dominko.
Prodaja na domu ali nakup na daljavo zunaj poslovnega prostora
»Če si potrošnik premisli, ima po zakonu 14 dni možnost odstopa od take pogodbe. O odstopu mora prodajalca obvestiti v 14-ih dneh, ta rok začne teči, ko je potrošnik prevzel izdelek. Prodajalec mu mora vrniti vso kupnino.«
Je razlika, če je bila kupnina v celoti poravnana ali ne?
»To ne vpliva na pravice potrošnika. Upravičen je do celotne kupnine. Edini strošek bi bil strošek vračila (strošek poštnine), če pa gre za večji izdelek, bi ga moral prodajalec pri potrošniku doma prevzeti na lastne stroške. Bolje je, če je denar pri potrošniku, ker se lahko zgodi, da prodajalci preprosto nočejo vrniti denarja.«
Odstop od pogodbe
»Zadeva je zelo preprosta, obstajajo temu namenjeni obrazci. Prodajalec mora potrošniku tak obrazec zagotoviti. Na tem obrazcu pišejo osnovne informacije, kontaktni podatki potrošnika, za kateri izdelek gre, da odstopa od pogodbe, zahteva vračilo kupnine in datum.
Če takega obrazca prodajalec ne da, bi imel potrošnik načeloma 12 mesecev časa za odstop oz. ta rok ne začne teči, dokler ga prodajalec ne obvesti o pravici do odstopa. V praksi smo zaznali, da prodajalci dajo v podpis neko pogodbo, potrošniku pa ne izročijo kopije. Ta bo težko dokazoval, da ni dobil kopije.«
Odstop od pogodbe možen v 14h dneh, pošljimo ga priporočeno po pošti
»Dobro je, da potrošniki vedo, da lahko odstopijo od pogodbe. Reagirajo naj čimprej in se izognejo vsem dvomom o pravočasnosti. Lahko pa na novo sami napišejo, da odstopajo od pogodbe skladno z zakonom o varstvu potrošnikov in zahtevajo vračilo kupnine. Predlagamo, da se odstop od pogodbe pošlje priporočeno po pošti, da ima potrošnik dokaz, kdaj je oddal to obvestilo, lahko pa tudi po elektronski pošti, če ima kontakt prodajalca. Tudi to bi bila prava pot, a je na tak način težje dokazovati. Če pa imamo od pošte potrdilo, kdaj smo oddali, je to nesporno.«
Prodajalci na domu prodajajo zelo drage izdelke vprašljive kakovosti in porekla
»Konkretno ne poznamo vsega ozadja, ti izdelki, ki se prodajajo po domovih, so lahko zelo dragi (npr. sesalci, zdravilne blazine … ). Včasih pripisujejo izdelkom zdravilne učinke, čeprav se tega ne sme, razen, če gre res za medicinske pripomočke). To so zelo, zelo drage stvari, kakovost je vprašljiva, tega nihče ne preverja. Potrošnika to lahko močno udari po žepu. Ti prodajalci običajno ciljajo na starejše, ki so dopoldne sami doma. Taki rajši spustijo prodajalce v hišo, to je lahko zelo težka situacija, sploh, če kupi kak tak izdelek nekdo, ki nima denarja.«
Dobro je, da potrošnik ve, da ima možnost odstopa od pogodbe, treba je le pravočasno začeti postopek, da se ne zamudi 14-dnevnega roka.
Nikogar naj ne bo sram, da je nasedel na »finto«
»Prodajalci imajo dobre prodajne metode in prijeme. Vsak lahko nasede. To ni vezano samo na starejše ljudi, tudi mlajše pretentajo. Naj nikogar ne bo sram, da je nekaj kupil, česar ne rabi, to se zgodi zelo hitro. Če nekdo ne ve, kako reagirati, naj vsaj pove bližnjemu, prijatelju, svojcu … Lahko se obrne na Zvezo potrošnikov ali kamorkoli, teh informacij je veliko, tudi po telefonu ZPS zagotavljamo svetovanje, Ministrstvo za gospodarstvo zagotavlja brezplačno svetovanje potrošnikom, samo čim prej odreagirati, postopek je preprost.«
Pred podpisom pogodbe dobro poglejmo, pod kaj se podpisujemo
»Če gre za klasično prodajno pogodbo, je bistvena cena izdelka, podatki prodajalca, informacije o pravici do odstopa. Tudi to mora biti del pogodbe. Če gre za prodajo na obroke, morajo biti še dodatne informacije o vsakem obroku, skupnem znesku, rokih plačila, kaj je bilo že plačano … Tudi, če gre za prodajo s financiranjem, kjer se sklene še kreditna pogodba, mora biti navedeno še več podrobnosti.
Poznamo primer, kjer je pisalo, da je gospa sklenila pogodbo za nek zelo drag sesalec. Na pogodbi je pisalo, da bo plačilo s financiranjem, nobenih drugih podatkov, zelo pomanjkljivo, čez 15 dni je dobila klic, da financiranje ni šlo skozi in da mora plačati vse. K sreči se je obrnila na nas, kjer smo ji svetovali, naj takoj odstopi od take pogodbe, ker ji niso bile zagotovljene vse informacije. Šele po dolgem vztrajanju je dobila kupnino nazaj.«
Kdaj naj se pri prodaji na domu »prižge alarm«?
»Še enkrat poudarjam, naj ljudje ne podpisujejo pogodbe, če ne vejo, kaj podpisujejo. Naj pogodbo preberejo v miru. Če jim prodajalec vsiljuje, da morajo kupiti sedaj, da je samo še danes akcija, popust, to je znak za alarm, naj ne podpisujejo ničesar, ker je potem težje. Predvsem naj dobro razmislijo, če tisto stvar res rabijo. Prodajalec lahko reče, da je to samo list za zbiranje interesa … Danes imamo toliko možnosti na spletu preveriti cene izdelkov po vsem svetu ali vsaj v Sloveniji, ni težko priti do informacije o kakovosti izdelkov, njihovih cenah, ponudbi na trgu.«
Prodaja na domu nima smisla: vsaj za potrošnika
»Ne vidimo smisla za potrošnika, da bi moral doma kupiti neko stvar v tistem trenutku. Če kdo rabi sesalec, naj pomisli, če res rabi takega za 2.000 €, ki je morda namenjen sesanju industrijskih obratov. Naj prej raziščejo, primerjajo, pogledajo prek interneta, preden se karkoli odločajo. Tisti dan, ko nekdo vstopi in prodaja na vašem domu, ne rabite ničesar kupiti, še vedno lahko rečete: ne rabim, ne bom kupil, vzemite sabo. Ko enkrat prodajalec drag izdelek pusti izdelek tam, je kupčija že skoraj sklenjena.«
Ne nasedajmo na brezplačne usluge in se ne čutimo dolžne, da potem kupimo
»Pogosto nam ponujajo neke brezplačne usluge: brezplačno sesanje, čiščenje sedežne garniture … Nič od tega ni prav zares brezplačno. Nič nam ni treba plačati, še manj kupiti! To so psihološki preverjeni prijemi, potem se potrošniški čutijo dolžne, da ta drag izdelek kupijo (morda v postopek »prodaje« nehote potunkajo še svoje prijatelje, katerih imena in telefonske številke »morajo« zaupati, da jih prodajalec pokliče za »brezplačno čiščenje«).«
Prodaja zavarovalniških storitev prek telefona; bodite zelo previdni, tu pravice do odstopa ni
»Pravice do odstopa pri zavarovanjih, sklenjenih prek telefona, ni, kar je posebnost. Od zavarovanja se sicer da odstopiti po določenem času, ampak tu naj bodo enako previdni. Na vrat na nos ničesar sklepati. Vsak, ki rabi neko zavarovanje, bo najprej razmislil, kaj rabi, potem pa se bo dogovoril z agentom, lahko gre na zavarovalnico, tudi prek spleta se da marsikaj sklenit, a tu si mora vzeti čas. V tistem trenutku, ko nam nekdo predstavi 15 različnih zavarovanj, je vsako zavarovanje smiselno, če ti ga nekdo na tak način predstavi. Potrošnik ne more skleniti vseh teh zavarovanj.«
Poslušalka je pred tedni dobila klic, povedala, da ne bo ničesar kupila. Čez nekaj dni je po pošti dobila vitamine, ki jih ni naročila. Paket je podpisala, ker je mislila, da ga je poslala prijateljica. Ko je preverila vsebino, ga je takoj poslala nazaj. Naknadno so prišle položnice (vrednost paketa je bila 1.164 €!!!!). Sprašuje se, kje prodajalci dobijo telefonske številke, naslove, da kar pošiljajo …
»To je nepoštena poslovna praksa, ki je z zakonom prepovedana. Potrošnik bi lahko to, če bi vedel, katero podjetje je to poslalo, prijavil na tržni inšpektorat, ki lahko potem naloži plačilo visoke globe. Potrošniku ni treba tega sprejeti, tudi če je sprejel, ker ni vedel, kaj je, ni ničesar dolžan plačati. Podjetje bi lahko začelo z grožnjami, izsiljevanjem, ampak potrošnik ni dolžan storiti ničesar. Tu ne gre za 14-dnevni rok, ker ni bilo pogodbe ali naročila. Izdelka ne bi porabil, ker lahko nastopijo druge težave, ni pa pošiljke treba sprejeti, če pa ste jo prevzeli pomotoma, niti ni treba plačevati za njeno vračilo oz. pošiljanje nazaj.«
Potrošnik za običajne izdelke lahko preveri cene pri različnih prodajalcih, najhitreje prek spleta. Pri izdelkih, ki se prodajajo doma, se pogosto ne da preveriti cene na spletu, ker se ti izdelki prodajajo samo preko zastopnikov. Tu lahko prihaja do hudih zavajanj.
Prodaja prek telefonskega odzivnika; kdaj je tista točka, da je potrošnik v postopku kot potencialni kupec?
»Prodaja prek avtomatskih odzivnikov: za veliko takih primerov nismo slišali. Potrošnik ni zavezan k nakupu, dokler ne podpiše pogodbe. Šele ko pogodbo podpiše, je sklenjena. Samo po telefonu pogodba ne more biti sklenjena. To izključuje primere, ko potrošnik pokliče trgovino in se tam dogovori.
Glede spletne prodaje so pravila druga. Pogodba je sklenjena, ko kupec zaključi nakup, ki mora biti jasno označen z jasnimi besedami: nakup z obveznostjo plačila, da je jasno, ko potrošnik klikne ta gumb, je naročilo zaključeno in tudi povezana obveznost plačila. Če takega gumba ni, če je postopek zavajajoč, potrošnika ne bi zavezovala pogodba po spletu. Od takih pogodb se da odstopiti, če bi nekaj po nesreči kliknil, kupil, razen v izrednih razmerah. Za večino izdelkov pa ta pravica velja.«
Prodaja magnetne blazine na domu za 1.700 €
»Takih primerov smo imeli kar nekaj v zadnjih letih. Ne vemo, katero podjetje stoji zadaj, tu lahko pride do zavajajočih praks, če se tem izdelkom pripisuje zdravilne učinke, ki niso dokazani … Potrošniki naj preprosto čimprej odstopijo od take pogodbe. Če prodajalec zavrača vračilo plačila, naj kupec poda prijavo na tržni inšpektorat in rešuje z njihovo pomočjo naprej. Ne kupite!«
Poslušalec je naročil kolo, plačal del, zdaj pa si je premislil, kolesa ne bi vzel. Kolo še ni prispelo. Lahko zahteva predplačilo ali počaka na dobavo in vrne vse skupaj?
»Bolje je, če to potrošnik naredi prej, s tem se izogne stroškom vračila tega izdelka. Prodajalca obvesti, preden dobi izdelek, ko ga dobi, začne teči 14-dnevni rok. Tudi stroške dostave naj zahteva nazaj.«
Poslušalec sprašuje: eden od slovenskih mobilnih operaterjev prek telefona želi prodati dražji paket. Pristaneš, potem pa pogodbe ne pošljejo po pošti, na koncu dobiš drugačen paket, kot si bil prepričan, da si se strinjal.
»S takimi primeri smo seznanjeni. Pogodba po telefonu sama po sebi še ni sklenjena. Operater mora poslati pogodbo potrošniku v podpis. Pred leti smo opozarjali, podali prijavo, da potrošniki podpišejo nekaj poštarju, paket, morda pogodbo in to brez, da bi se potrošnik zavedal tega, da je podpisal pogodbo. Še ko smo podpisali, se lahko v 14h dneh premislimo.«