Nataša LičenNataša Ličen
Jaka KorenjakJaka Korenjak
Alen SalihovićAlen Salihović
Zakonca Štremfelj (foto: www.stremfelj.si)
Zakonca Štremfelj | (foto: www.stremfelj.si)

Zakonca Štremfelj objeta na vrhu sveta

Doživetja narave | 13.11.2020, 23:35 Mirjam Judež

Minilo je 30 let od objema na vrhu sveta zakoncev Štremfelj, ki sta bila sredi oktobra gosta Doživetij narave. V predgovoru v njuno svežo knjigo je alpinist Jakofčič zapisal: »S svojo tiho skromnostjo se do sedaj nista pustila razgaliti, sedaj sta se, končno! Lahko bomo pogledali v njuno dušo in srce. Lahko bomo pogledali v človeka, ki sta se popolnoma predala drug drugemu, družini in športu.« Pogovor z alpinistoma, ki sta pred kratkim praznovala 41. obletnico poroke, je vodil Blaž Lesnik. Praznovanje je bilo, kot pravita, »delovno, s pakiranjem in pošiljanjem nove knjige!«

»Rdeča nit pripovedi knjige »Objem na vrhu sveta« je odprava na Everest. A s te niti vseskozi kapljajo različni utrinki … Pod platnicami se skriva tudi čudovit učbenik, nevsiljivo vabi, da ga vzamemo v roke v času, ko življenje teče prehitro, učbenik pristne ljubezni, medsebojnega spoštovanja, sprejemanja in žrtvovanja …« Alpinista Tina Di Batista in Tomaž Jakofčič sta tako zapisala v uvodu knjige, gostili pa smo ju v drugi novembrski oddaji Doživetja narave. Članek sledi!

Čas koronavirusa je bil čas za pisanje knjige, ki sta jo pisala skupaj

Andrej: »Odločila sva se, da bi za 30. obletnico najinega prvega skupnega vzpona na Everest skupaj napisala knjigo, vzpon pa spremlja tudi nekaj uvodnih poglavij z dogodki, razmišljanji, … Vse ostale Evereste in druge odprave sem si prihranil za drugo knjigo, katere avtor bom sam. S pomočjo dnevnika in pisem se mi je uspelo prestaviti 30 let nazaj. Res sva imela mir in se je to dalo. Če je kdaj beseda kdaj zastala, sva šla v gozd, spekla kruh v peči, se je pa pogosto naredilo, da sem sedel k računalniku, da bom nekaj napisal, potem sta nastala dva stavka, sledilo pa je nekaj čisto drugega, česar nisem izbrisal …«

Marija: »Ta knjiga je že leta nastajala v najinih glavah in srcih in ta, lahko rečem, zastoj življenja zaradi virusa, je bil pravzaprav čas za naju, ravno tisti čas, ki sva ga najbolj potrebovala. Brez te prekinitve knjige zagotovo ne bi bilo. Ko sva se lotila pisanja v tistem miru in v samoti, umaknila sva se namreč v Davčo, največjo vas po površini, se mi je zdelo, da je knjiga že napisana, samo čaka, da pride na papir. Določene stvari so posledica tega, kar se nabira v tebi zaradi delovanja Duha. Ko sva pisala in si en drugemu brala odlomke, ko so bili že napisani ali delno oblikovani, sem se sama začudila: »Sem to res jaz napisala?« Zanimivo je bilo, kako sva se dopolnjevala pri tem pripovedovanju. Ko sva se odločila, da bova napisala knjigo, nisva govorila, kaj bo kdo pisal. Vsak se je zase odločil za temo in oba sva začela z eno grenko izkušnjo v gorah. Jaz s smrtjo svoje sestre, Andrej z mojim padcem na skoraj 8.000 metrih in kako je iz tega začetka samodejno prešlo v najine skupne začetke. Prva tretjina knjige prehaja iz enega časovnega obdobja v drugega, kasneje je zapisano kronološko, kako je napredovala odprava, a prekinjena z najinimi razmišljanji.«

Pogovor z zakoncema Štremfelj

Knjiga ni le za alpiniste, ne popisuje le odprave, ampak je tudi osebna

Andrej: »V zadnjem letih sva imela res veliko predavanj po širni Sloveniji o najini življenjski poti bolj v smislu duhovnega vidika. Že tam sva kar precejkrat govorila o svoji družini, začetkih. Govoriti samo o tem, kje si bil, je dolgočasno, zato sva vpletla dovolj osebnih stvari, ki pa vseeno niso toliko osebne, da bi naju to motilo.«

Marija: »Ustaviti se pri najinih letih in pogledati nazaj … Pri tem se res lahko vidi rdeča nit, ko si mislil, da si sam, pa veš, da si bil voden. Vesela sem bila dobrega odziva ljudi, ki ne plezajo, pa so v knjigi našli del sebe. Urednica knjige je Marija Bukovec, lektorica pa Bernarda Lenaršič. Obe sta ne samo profesionalki na svojem področju, ampak tudi najini prijateljici. Delali sta s srcem in prav čutili sta, kaj mora ostati in kaj ne.«

Andrej: Ko odhajam na odpravo, imam en mesec prej spisek v glavi, kaj vse moram še narediti. Ko odhajam, pa imam občutek, da še pomembnih stvari nisem opravil, kar se tiče doma in hiše, kaj šele vseh odnosov. Na predavanjih ob nazorni fotografiji rad rečem, da z Marijo živiva in hodiva po robu: v alpinizmu, družinskem življenju, tudi v službi, ampak tak način življenja nama ustreza.

Blaž, nova knjiga in avtorja, zakonca Štremfelj
Blaž, nova knjiga in avtorja, zakonca Štremfelj © ARO

O branju

Andrej: »Včasih sem pripravljen brati tudi kakšno zelo zahtevno literarno delo. Npr. Zorko Simčič: Človek na obeh straneh stene, intervjuje s Francetom Pibernikom, ki sem ga poznal, vso klasiko, berem tudi gorniške knjige. Zelo pisan repertoar.«

Marija: »Jaz sem požirala knjige še v svojim mladih letih in pozneje, ko sta otroka nekoliko odrasla. Meni je bilo to nekaj najlepšega. Pojavilo se je obdobje, ko res ni bilo časa za branje, zadnje čase pa berem zelo različno literaturo. Moje jutro se vedno začne s Svetim pismom. To je meni najljubši del, ko se umirim. Potem, ko sva že napisala knjigo, sem šele začela zares brati sodobnike, druge alpiniste. Prej jih nisem, ker sem želela knjigo napisati sama.«

Zakonca Silvo in Marija Bukovec sta ob izidu knjige Objem na vrhu sveta napisala pesem z istim naslovom, ki je bila za alpinista presenečenje in ji lahko prisluhnete na 37. minuti oddaje.

Pogled na aktualne razmere

Marija: »Pridejo trenutki in obdobja, ki niso prijetni, ki jih ne želiš, vendar z načinom, ki je najboljši, se tudi take dogodke lahko prebrodi. Koronačas lahko primerjam s tednom ali več slabega vremena, ždenjem na nekaj m2 v taboru na ledeniku. Mogoče lahko to primerjam z omejitvami našega gibanja in komunikacij, ampak vsaka stvar ima svoj začetek in konec in bolj, ko bomo držali skupaj, prej bo konec.«

Zakonca aktivna na mnogih področjih, tudi kot gorska vodnika

»Zelo rada vodiva tudi po slovenskih gorah; od Porezna do Everesta. Bazično kondicijo ohranjava, odkar sva začela plezati. Slovenija je dežela, kjer ima vsako mesto svojo hišno goro. V Kranju imamo Šmarjetno goro in Jošta. Na eno od teh vrhov greva vsaj trikrat, če nimava vodenj, pa večkrat na teden, seveda s pospešenim utripom. Za ohranjanje moči v rokah pa smo že več kot 20 let nazaj naredili doma umetno plezalno steno. A če se le da, greva z velikim veseljem v naravna plezališča.« Blaž je oddajo sklenil z vprašanjem, če bosta nov val koronavirusa morda izkoristila za pisanje nove knjige. Andrej: »To pa moramo prepustiti Gospodu.«

Knjigo najlažje naročite in dobite na spletni strani www.stremfelj.si. S predplačilom je najcenejša, lahko jo plačate tudi po povzetju, nekaj knjig pa bo na voljo v knjigarnah Ognjišča in Mohorjeve družbe, ko bodo knjigarne spet odprle svoja vrata.

Doživetja narave
Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc) Boj s pozebo v nasadih borovnic na ljubljanskem barju (photo: Rok Mihevc)

Kolikšno škodo je povzročila pozeba? #podkast

Po prehodu izrazite hladne fronte pred tednom dni, smo v petek, v nedeljo in včeraj bili priče pozebi. Razmere so se krajevno zelo razlikovale, prav vse sadjarje in kmete pa je strah, da to pomeni ...

Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj) Lojze Čemažar (photo: Jože Bartolj)

Pri svojem delu vedno izpostavi bistveno

Lojze Čemažar je z nami v oddaji Naš gost spregovoril o svoji umetniški poti, pomenu družine, šol, ki so ga oblikovale in se zahvalil za prejeto priznanje sv. Cirila in Metoda.